هستی شناسیِ معنا در آثار معماری
الموضوعات :محمدمنان رئیسی 1 , عبدالحمید نقره کار 2
1 - استادیار دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت،تهران،ایران.
2 - دانشیار دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت،تهران، ایران.
الکلمات المفتاحية: هستی شناسی, خاستگاه معنا, اثر معماری, معنای اثر, مخاطب,
ملخص المقالة :
از مباحث مطرح در قلمرو فلسفه هنر، هستی شناسیِ آثار هنری است که از مهمترین اینهستها در دانش معماری، معنای آثار معماری است. مسئله ای که در این مقاله مورد ژرفکاوی قرار میگیرد عبارت است از چیستی معنای آثار معماری؛ براین اساس، طی این پژوهش به این پرسش اصلی پرداخته میشود که خاستگاه معنای یک اثر معماری چیست و بر اساس این خاستگاه، آیا میتوان به تعیّن معنا در آثار معماری معتقد بود یا خیر؟ به این منظور، ضمن مقایسه تطبیقی نظریات مختلف، با بهره گیری از روش تحلیل محتوای کیفی و با استناد به آموزههای اسلامی، مشخص میگردد که مهمترین خاستگاه معنای اثر، ایدهها و ایده آلهای معمارِ اثر است و گرچه اعتباریاتی نظیر پیش دانستههای مخاطب نیز بر تکوین معنا مؤثر است، لیکن برپایه برآیند کلیه عوامل مؤثر بر تکوین معنا، دامنه معناییِ اثرِ معماری، متعیّن و نسبتاً بسته است.
_||_