فهم مولفه های محیطی مؤثر بر شکلگیری حس تعلق مکانی در بازار سنتی ایران و مقایسه آن با مجتمعهای تجاری مدرن (نمونه موردی بازار سنتی کاشان و مجتمع تجاری صفویه کاشان)
الموضوعات :
زهرا عباسی
1
(دانشآموخته دکتری معماری، گروه معماری، دانشکده هنر و معماری، ، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.)
فرح حبیب
2
(گروه معماری، دانشکده هنر و معماری، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.)
مصطفی مختاباد
3
(گروه پژوهش هنر، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.)
الکلمات المفتاحية: بازار سنتی ایران, حس مکان, مجتمعهای تجاری مدرن, حس تعلق,
ملخص المقالة :
بازار یکی از عناصر تأثیرگذار در شهرهای تاریخی مسلمانان است. در طول شکلگیری این شهرها، بازارها همواره دارای عملکردهای متعدد اجتماعی، اقتصادی، کالبدی و فرهنگی بودهاند. این مقاله بر آن است تا بامطالعه روی بازار سنتی به ارزیابی نقش فضای معماری در کیفیت محیط بپردازد؛ و اینکه چگونه بازار سنتی ایرانی با در نظر گرفتن فرایند ادراکی به نیازهای انسانی پاسخ داده و منجر به خلق خاطره جمعی و حس تعلق به مکان شده است. لذا شناخت مؤلفههای اثرگذار در القا حس مکان و ارزیابی چگونگی پاسخ فضاهای سنتی و مدرن به نیازهای انسانی، مدنظر تحقیق است تا بتوان با شناسایی عوامل مؤثر به ارتقا کیفیت فضاهای مشابه معاصر کمک کند.با تهیه پرسشنامه و بررسی پیمایشی اطلاعات، جمعآوری و در نرمافزار spss دادهها تجزیهوتحلیل گردید. بر اساس نتایج، وجود مؤلفههای حس مکان در بازار سنتی ایرانی تأیید شد و مدل و پیشنهادهای کاربردی برای فضای مشابه معاصر ارائه گردید.
_||_