جایگاه مگامالهای تهران در نظامِ مصرف، بازکاوی در مفهوم وانموده و وانمودِ بودریار
الموضوعات :شهروز ماندگار لنگرودی 1 , حسین اردلانی 2 , کاوه بذرافکن 3
1 - دانشجوی دکتری، فلسفة هنر، دانشکده هنر و معماری، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2 - دانشیار، گروه فلسفة هنر، دانشکده هنر و معماری، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران.
3 - استادیار، گروه معماری، دانشکده هنر و معماری، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
الکلمات المفتاحية: مگامال, بودریار, جامعة مصرفی, وانموده, ابرواقعیت.,
ملخص المقالة :
نظام مصرف از طریق ایجاد و بهکار گرفتن نظمی از وانمودهها، ابرواقعیت مصرف را در جامعة مصرفی شکلمیدهد. مگامالها از مهمترین ابزارهای تحقق این هدف در نظام مصرف هستند. مسئلة پژوهش حاضر، تحلیل جایگاه مگامالهای تهران، بر اساس مفهوم وانموده و وانمود در اندیشههای بودریار و بررسی کارکرد آنها در رابطه با مصرفکنندگان تهرانی است. هدف از این پژوهش، یافتن سازوکار تأثیر مگامالها، بر افزایش میل مصرف، نزد شهروندان تهرانی است. این پژوهش از نوع تحلیل کمی- کیفی است. دادهها با ارائة پرسشنامه به جامعة آماری این پژوهش که به صورت نمونهگیری تصادفی از بین مردم تهران انتخاب شدهاند، جمعآوری و تحلیل شد. یافتهها نشانمیدهد که مگامالها در قالب دو حوزة فضایی و کارکردی، با به کار گرفتن ویژگیهای گوناگون متناظر با مفاهیم وانمودة بودریار، واقعیت نیاز انسان را دگرگون کرده و با تغییر نگرش مخاطبین و تحریک میل مصرف، آنان را در راستای اهداف نظام مصرف هدایت میکنند.
افلاکی جوبنی، مژده؛ حیدرزاده، کامبیز؛ زابلی، روح الله؛ بهزادی، محمد حسن. (1399). واکاوی پدیدارشناختی جو (فضای) مراکزخرید/ مالها و رفتارخرید مشتریان. تحقیقات بازاریابی نوین، (4)10، 126-99.
بودریار، ژان. (1400). جامعة مصرفی (ترجمة پیروز ایزدی). (چاپ دوازدهم). تهران: ثالث.
بودریار، ژان. (1394). نظام اشیاء (ترجمة پیروز ایزدی). (چاپ سوم). تهران: ثالث.
بودریار، ژان. (1400). وانمودهها و وانمود (ترجمة پیروز ایزدی). (چاپ چهارم). تهران: ثالث.
پاترسون، مارک. (1398). مصرف و زندگی روزمره (ترجمة جمال محمدی، نرگس ایمانی مرنی). (چاپ اول). تهران: نشر نی.
حدادحسنآبادی، منیره؛ شورابی، رمضانعلی. (1394). بررسی روند تحول مراکز خرید شهری؛ تأملی بر تغییر ماهوی مفاهیم خرید و مصرف و بازتاب آن در فضای کالبدی. کنفرانس بینالمللی پژوهش در علوم و تکنولوژی.
حسننژاد امجدی، مسعود؛ پورمحمدی، محمدرضا؛ زالی، نادر. (1400). بررسی و تحلیل نقش مجتمعهای تجاری و مالها در تغییر نقش شهرها به سمت مصرفیشدن (مطالعهی موردی: کلان شهر تبریز). مطالعات ساختار و کارکرد شهری، (29)8، 96-70.
سفرچی، میثم. (1400). تجاریسازی و مصرفگرایی؛ تحول فضا و فرهنگ شهری در تهران. (چاپ اول). تهران: نشرنی.
صادقیپور رودسری، محیا؛ علیمحمدی، پریسا؛ معظمی، منوچهر. (1399). ارزیابی عوامل فضایی مؤثر بر الگوهای مصرف فرهنگی در مراکز خرید، مورد مطالعاتی: مراکز خرید پالادیوم، کوروش و تیراژه شهر تهران. معماری و شهرسازی آرمانشهر، (30)13، 166-151.
عسگری، علی؛ نصیر سلامی، سید محمدرضا؛ سلطان زاده، حسین؛ هاشمنژاد شیرازی، هاشم. (1397). معمــاری مصــرفی؛ تحلیلی معناشناختی بر پدیدة مصرف در مراکز بزرگ خرید شهری. باغ نظر, (59)15، 28-17.
فروزنده، محمدرضا؛ رجبی، فاطمه؛ حسینزاده، مهدی؛ سرتیپی اصفهانی، محمدرضا؛ رجبپور، دلارام؛ دوبحری، سبا؛ منوچهری، پریسا. (1399). استحالۀ منظر اقتصادی شهرهای معاصر در پی ظهور «حادواقعیتهای» مبتنی بر «مصرف» مطالعۀ موردی: شهر گرگان. هنر و تمدن شرق، (28)8، 12-5.
لین، جی، ریچارد (1387). ژان بودریار (ترجمة مهرداد پارسا). (چاپ اول). تهران: فرهنگ صبا.
Amin, M., Ryu, K., Cobanoglu, C., Rezaei, S., & Wulan, M. M. (2020). Examining the Effect of Shopping Mall Attributes in Predicting Tourist Shopping Satisfaction and Behavioral Intentions: Variation across Generation X and Y. Journal of Quality Assurance in Hospitality & Tourism, 22(3), 367–394.
Shaw, H. (2008). Resisting the Hallucination of the Hypermarket. International Journal of Baudrillard Studies,Volume 5, Number 1. ISSN: 1705-6411.
Kayode, O., Oluwabukola, A. C., & Abiodun, O. R. (2022). Effect of Landscape on Consumers’ Behavior in Shopping Malls: An Empirical Study of Shoprite Malls at Akure, Nigeria. Asian Journal of Advanced Research and Reports, 16(10), 1–9.
Manandhar, R.B., & Timilsina, J. (2022). Factors Influencing Purchasing Behavior in Shopping Malls in Kathmandu Valley. PYC Nepal Journal of Management. 15(1), 60–70.
Miles, S. (2010).Spaces for Consumption: Pleasure And Placeness In The Post-Industrial City. SAGE Publication Ltd.
Mok Kim Man, M. and Cai Qian Qiu, R. (2021). An empirical study of factors influencing consumers’ purchasing behaviours in shopping malls. International Journal of Marketing Studies, 13 (1). 14-25. ISSN 1918-719X
Molchanov, V.M., Molchanova, K.E. & Irmanova, E.V. (2019). The shopping centers architecture features in the largest southern city of Russia. IOP Conf. Ser.: Mater. Sci. Eng. 698.
Mudler, F. (2021). Hyperreality, How our Tools Came To Control us. Wipf and Stock Publishers.
Weghuis, P.O. (2012). Working on Consumerism Shopping Malls as The Modern Ideological Workplace of Consumersm.
Proto, F. (2020). Baudrillard For Architects. (1st ed.). London & New York: Routledge.
Saidon, J., Musa, R., Yusuf, N. M., & Saihani, S. B. (2021). The Effects of Shopping Mall
Attributes on Experience Quality and Engagement Behaviour: Does Gender Matter? International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 11(9), 1819–1831. Retrieved From:
Shim,Ch. & Santos, C.A. (2016). Urban Tourism: Placelessness and Placeness In Shopping Complexes. Travel and Tourism Research Association: Advancing Tourism Research Globally.78.