شناسایی موانع اجتماعی، فردی و آموزشی پیشروی فارغالتحصیلان معماری جهت ایفای نقش مؤثر در جامعه
الموضوعات :
آرش آبی نما
1
(گروه معماری، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی، ساوه، ایران)
محسن کاملی
2
(گروه معماری، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی، ساوه، ایران)
سیروس باور
3
(گروه معماری، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی، ساوه، ایران)
الکلمات المفتاحية: آموزش معماری, موانع اجتماعی, فارغ التحصیلان معماری, موانع فردی,
ملخص المقالة :
دانشگاه به عنوان مرجع تولید علم میتواند نقش مهمی در توسعه جامعه در ابعاد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی داشته باشد. اگر دانشگاهها و مراکز آموزشی در این امر موفق عمل نکنند، باعث به وجود آمدن شکاف بین آموختههای دانشجویان و نیازهای محیط کار و فضای حرفهای میشوند. دانشآموختگان معماری دیدگاه مناسبی از آینده حرفهای خود نداشته و با وجود دانش تئوریک با موانع متعددی در جامعه روبرو هستند. این مقاله سعی در شناخت آن موانع و زیر عوامل مهم مربوط به آنها دارد. لذا با استفاده از روش تحقیق تحلیلی- اکتشافی، به این موضوع میپردازد. در ابتدا با استفاده از روش دلفی و تحلیل کیفی توسط MAXQDA پرسشنامهای جهت نظرسنجی از فارغالتحصیلان و متخصصان تهیه گردید، سپس پاسخها به روش کمی با استفاده از تحلیل عاملی و تحلیل موازی بررسی شد. یافتهها مشخص میکند که موانع آموزشی، فردی، اجتماعی و زیر عوامل مربوط به آنها از موانع پیشروی هستند.
_||_