سبکهای یادگیری دانشجویان معماری: مقایسة بین مقطع کارشناسی پیوسته و کارشناسی ناپیوسته دانشگاههای استان همدان
الموضوعات :
شیرین گوران
1
,
منوچهر فروتن
2
,
امید دژدار
3
1 - پژوهشگر دکترای معماری، گروه معماری، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران.
2 - استادیار گروه معماری، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران.
3 - استادیار گروه معماری، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران
الکلمات المفتاحية: کارشناسی پیوسته, سبک یادگیری, نظریة کلب, دانشجویان معماری, کارشناسی ناپیوسته,
ملخص المقالة :
شناخت سبکهای یادگیری آموزشگیرندگان عاملی مهم در افزایش یادگیری و جلوگیری از هدررفتن استعدادها و امکانات است. پژوهش حاضر باهدف شناخت و مقایسة سبکهای یادگیری دو گروه کارشناسی پیوسته و کارشناسی ناپیوسته معماری دانشگاههای مختلف استان همدان، کارکرد تحصیلی و ارتباط آن با جنسیت دانشجویان انجامگرفته است. پژوهش از کلیة دانشجویان معماری استان همدان که در سال تحصیلی 97-1396 مشغول به تحصیل بودند انجامشده است. روش پژوهش پیمایشی و به لحاظ نتایج، توصیفی - تحلیلی است و معدل دروس تخصصی دانشجویان بهعنوان شاخص کارکرد تحصیلی در نظر گرفتهشده است. در گردآوری دادههای پژوهش از پرسشنامة کلب و جهت تحلیل دادههای پژوهش از آزمون مجذور کایدو بهره گرفتهشده است. نتایج نشان میدهد بین سبکهای یادگیری دانشجویان کارشناسی پیوسته و ناپیوسته و همینطور بین سبکهای یادگیری دانشگاههای مختلف تفاوت معناداری وجود دارد. در خصوص پاسخ به پرسشهای دیگر پژوهش تفاوت معناداری بین دانشجویان با جنسیت متفاوت و میانگین نمرات دروس تخصصی دیده نشد.
1. ترابی، زهره؛ و اسلامی، سید غلامرضا. (1392). آموزش خلاق. هویت شهر، 14 (7)، 37-48.
2. حسینی لرگانی، مریم؛ و سیف، علیاکبر. (1380). مقایسة سبکهای یادگیری دانشجویان باتوجهبه جمی نسیت، مقاطع تحصیلی و رشته تحصیلی. پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، 1 (7)، 93-114.
3. حسینی، الهه؛ فلامکی، محمد منصور؛ و حجت، عیسی. (1398). نقش تفکر خلاق و سبکهای یادگیری در آموزش طراحی معماری. دوفصلنامه اندیشه معماری، 5، 140-125.
4. خشنودی فر، مهرنوش. (1393). سبکهای یادگیری در یادگیری الکترونیکی. ندای نوآوری، 4 (9)، 2-5.
5. درودگر، قاسم. (1388). اصلاح شیوه گزینش دانشجو بهمنظور ارتقای کیفیت آموزش معماری - گامهای علمی برای رسیدن به وضعیت مطلوب. هنرهای زیبا - معماری و شهرسازی، 38، 25-36.
6. سرچمی، رامین؛ و حسینی، سید مسعود. (1383). رابطه سبکهای یادگیری با پیشرفت تحصیلی دانشجویان پرستاری قزوین. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، 1 (8)، 64-67.
7. سیف، علیاکبر. (1386). روانشناسی پرورشی نوین. تهران: دوران.
8. سیف، علیاکبر. (1392). روانشناسی نوین تربیتی. تهران: آگاه.
9. سیف، علیاکبر. (1394). روانشناسی پرورشی: روانشناسی یادگیری و آموزش. تهران: آگاه.
10. صابری تولائی، رضا؛ غفاریان پناهی، علی؛ نادری، باقر؛ و آرون, حامد. (1395). اثربخشی آموزش سبکهای یادگیری بر انگیزش عملکرد تحصیلی و خودکارآمدی دانشآموزان. پنجمین کنفرانس بینالمللی پژوهش در علوم و تکنولوژی. لندن - انگلستان.
11. فرجاللهی، مهران؛ نجفی، حسین؛ نصرتی هشی، کمال؛ و نجفیان، سودابه. (1392). رابطه بین سبک یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانشجویان. راهبرد آموزش در علوم پزشکی (2) 6, 88-83.
12. فرمانبر، ربیع الله؛ حسینزاده، طوبی؛ اسدپور، محمد؛ و یگانه، محمدرضا. (1391). ارتباط سبکهای یادگیری بر اساس نظریه کلب با موفقیت تحصیلی دانشجویان پرستاری و مامایی. علوم پزشکی گیلان، 22 (86)، 60-68.
13. کریمی مشاور، مهرداد. (1391). رابطه سبکهای یادگیری و کارکرد دانشجویان در کارگاه طراحی معماری. فصلنامه علمی - پژوهشی باغ نظر، 20(9)، 3-12.
14.کلباسی، سعید؛ ناصری، محسن؛ شریفزاده، غلامرضا؛ و پور صفر، علی. (1387). سبکهای یادگیری دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند. گامهای توسعه در آموزش پزشکی مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، 1 (5), 10-16.
15. مشتاقی، سعید؛ عگبهی، عبداللهی؛ و حیاتی، داود. (1391). بررسی رابطه سبکهای یادگیری با عملکرد تحصیلی، جنسیت و رشته تحصیلی دانشآموزان مقطع متوسطه شهرستان دزفول. توسعة آموزش جندیشاپور دوفصلنامه مرکز مطالعات و تو سعه آموزش علوم پزشکی، 2 (5)،49-59.
16. معیاری، اعظم؛ صبوری کاشانی، احمد؛ قریب، میترا؛ و بیگلرخانی، مهدی. (1388). مقایسه سبکهای یادگیری دانشجویان سال اول و سال پنجم رشته پزشکی و ارتباط آن با پیشرفت تحصیلی. گامهای توسعه در آموزش پزشکی مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، 2 (6), 110-118.
17. میر مرادی، سیده سمیه. (1397). بررسی سبکهای یادگیری دانشجویان رشته معماری. هویت شهر، 12 (3), 37-48.
18. Ahadi, F., Abedsaidi, J., Arshadi, F., & Ghorbani, R. (2010). Learning styles of nursing and allied heath student in Semnan University of medical sciences. Koomesh, 11(2), 141-147.
19. Akinyode, B. F., & Khan, T. H. (2016). Students’ learning style among planning students in Nigeria using Kolb’s learning style inventory. Indian Journal of Science and Technology, 9(47), 1-13.
20. Demirkan, H., & Demirbas, O. (2003). Focus on architectural design process through learning style. Desige Studies Journal, 24, 237-456.
21. Demirkan, H., & Demirbas, O. (2007). The effects of learning styles of freshman design student. Design Studies Journal, 29(3), 254-266.
22. Felder, R. M., & Spurlin, J. (2005). Applications, reliability and validity of the index of learning styles. International journal of engineering education, 21(1), 103-112
23. Felder, R. M. (1993). Reaching the second tire: learning styles and teaching styles in college science education. Journal of College Science Teaching, 23(5), 286-290.
24. Kolb, A. Y. & Kolb, D. A. (2005). The Kolb Learning Style Inventory. (Version 3). Technical Specifications. Boston, MA: Hay Resources Direct, 200(72).
25. Kolb, D. A. (1984). Experiential learning: Experience as the source of learning and development. New Jersey: Englewood Cliffs.
26. Kvan, T., & Jia, Y. (2005). Students learning styles and their correlation with performance in architectural design studio. Design Studies, 26(1), 19-34.
27. Maturkarn, C., & Moorapun, C. (2017). Design Thinking: Interior Architecture and Interior Design in Thailand. Environment-Behavior Proceedings Journal, 2(6), 71-79.
28. Newland, P., Powell, J. A., & Creed, C. (1987). Understanding architectural designer's selective information handling. Design Studies, 8, 1-17.
29. Pashler, H., Daniel, M. M., Rohrer, D., & Brok, R. (2008). Learning Styles: Concepts and Evidence. Psychological Science in the PUBLIC INTERESt, 9(3), 105-119.
30. Zanich, M. L. (1991). Learning styles/teaching styles. Unpublished Manuscript, Indiana University of Pennsylvania, Teaching Excellence Center, Indiana, PA.
_||_