بررسی مهارت های موردنیاز شهرسازان جهت ورود به حرفه و سنجش استقرار مدیریت کیفیت فراگیر(مطالعه موردی: گروه شهرسازی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد)
الموضوعات :
سید مسلم سیدالحسینی
1
,
الهام ثناگر دربانی
2
1 - دانشیار، گروه شهرسازی،دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد، مشهد،ایران.
2 - کارشناسی ارشد طراحی شهری، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران.
الکلمات المفتاحية: مهارت, مدیریت کیفیت فراگیر, دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد, گروه شهرسازی,
ملخص المقالة :
پژوهش با سه هدف شناسایی مهارت های موردنیاز شهرسازان جهت ورود به حرفه، شناسایی ابعاد پاسخگویی مدیریت کیفیتفراگیر به مهارت ها و بررسی وضعیت این مهارت ها با استفاده از روش مدیریت کیفیت فراگیر است. پژوهش کاربردی و آمیختهاست. ابتدا مهارت های موردنیاز شهرسازان از مبانی نظری استخراج گردید و با روش نمونه گیری گلوله برفی و مصاحبه های عمیقتدقیق گردید. سپس در جهت سنجش میزان مدیریت کیفیت فراگیر در قالب پرسشنامه مدیریت کیفیت فراگیر موسسه فدرالآمریکا ) 1990 ( مورد پرسش قرار گرفت تا میزان پاسخگویی ابعاد مدیریت کیفیت فراگیر در راستای کمک به این مهار تهااستخراج شد. حجم نمونه 76 نفر از اساتید هیئ تعلمی و ح قالتدریس گروه شهرسازی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد است.برای تحلیل از آزمون T-Tes t تک نمونه ای استفاده شده است. نتایج نشان م یدهد که مهارت های عمومی، مدیریتی، برنامه ریزی،ارتباطی، نظری و طراحی برای شهرسازان جهت ورود به حرفه نیاز است و در انتها، راهکارهایی در این زمینه ارائه شده است.
مهارتهای شهرسازان در ایران و موفقیت دوره کارشناسی در انتقال این مهارتها. نشریه هنرهای زیبا، 19(4)، 5-16.
بریمانی، ابوالقاسم؛ صالحی، محمد؛ و صادقی، محمدرضا. (1390). بررسی عوامل مؤثر بر بهبود کیفیت آموزش عالی در دوره تحصیلات تکمیلی از دیدگاه دانشجویان. فصلنامه علمی پژوهشی تحقیقات مدیریت آموزشی، 2(4)،51-70.
سید جوادین، سید رضا. (1382). مبانی سازمان و مدیریت. تهران: نشر نگاه دانش.
سماوی، حمیده؛ و رضایی مقدم، کوروش. (1387). بهبود مستمر فرایند آموزش در نظام آموزش عالی کشاورزی: کاربرد مدیریت کیفیت فراگیر. فصلنامه علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران، 4(2)، 27-41.
شاهین، آرش؛ عارف نژاد، محسن؛ و فغانی، فاطمه. (1391). تحلیل و اولویتبندی عوامل مدیریت کیفیت فراگیرموثر بر عملکرد مالی با رویکرد تجزیهوتحلیل سلسله مراتبی گروهی بامطالعه موردی در صنعت مواد غذایی. فصلنامه مدیریت، 7(19)، 37-50.
زنجیر چی، سید محمد؛ و حاجی مرادی، احمد. (1391). ممیزی کیفیت آموزش مؤسسات آموزش عالی در قالب مدل مدیریت فراگیر با رویکرد فازی. فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، 18(4)، 25-47.
ذوالفقار، محسن. (1375). بررسی و تحلیل کیفیت تدریس مربیان عضو هیات علمی رشتههای علوم انسانی (دانشگاههای شهر تهران)، پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته علوم تربیتی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران.
ذوالفقاری زعفرانی، رشید؛ و کلانتری، مهدی. (1387). بررسی موانع استقرار مدیریت کیفیت فراگیر در دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن. فصلنامه اندیشههای تازه در علوم تربیتی، 3(2)، 63-76.
صفاکیش، محمدسعید؛ جواهری زاده، ناصر؛ و محرابی، جواد. (1391). امکانسنجی استقرار مدیریت کیفیت فراگیر در دانشگاه آزاد اسلامی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر آن. فصلنامه مدیریت، 9، 129-138.
عزیزی، مسعود؛ و یادبروقی، محسن. (1382). کاربرد مدیریت کیفیت فراگیر (TQM) بهمنظور بهبود در کیفیت آموزش عالی. فصلنامه مدیریت فردا، 1(3 و 4)، 127-131.
فرنیا، محمدعلی؛ و یامچی مفضفی، سعید. (1389). ارزیابی سطح مدیریت کیفیت فراگیر در کتابخانههای عمومی استان آذربایجان شرقی و ارائه راهکار جهت ارتقای آنها. علوم تربیتی، 3 (10)، 23-39.
فرنیا، محمدعلی؛ و محمد پور ارمنیان، آمنه. (1389). بررسی وضعیت مدیریت کیفیت فراگیر در دانشگاه علوم پزشکی تبریز و ارائه راهکارهای مناسب بهبود. علوم تربیتی، 3(12)، 81-106.
کاشانینیا، زهرا؛ رسولی، مریم؛ حسینی، محمدعلی؛ و کاشف قربان پور، رضا. (1392). طراحی و روان سنجی مقیاس ارزشیابی تدریس. آموزش پرستاری، 2(2)،21-29.
مدقالچی، علی؛ و فرهمندیان، ارشد. (1390). تلفیق مهندسی ارزش و مدیریت کیفیت فراگیر بهمنظور بهینهسازی پروژههای عمرانی کشور. فصلنامه مدیریت صنعتی دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج،6(17)، 73-92.
مکیزاده، فاطمه؛ و میرغفوری، سید حبیبالله. (1389). مقایسه وضعیت موجود و مطلوب کتابخانههای دانشگاهی یزد در اجرای مدیریت کیفیت فراگیر TQM. علمی پژوهشی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، 27 (1)،23-26.
منوریان، عباس. (1380). مدیریت کیفیت جامع یا مهندسی مجدد فرایند کسبوکار: ارائه مدلی تلفیقی. ویژهنامه مدیریتی کیفیت جامع. فصلنامه علمی و کاربردی مدیریت دولتی، 15(2)،1-17.
محمودی، سید امیر سعید. (1377). آموزش روند طراحی معماری بهکارگیری استعدادهای نهفته دانشجویان. فصلنامه هنرهای زیبا، 4و5(0)، 73-81.
حسینی، سید کرامت؛ تبریزی، امید؛ و حسنزاده، محمدتقی. (1393). ارزیابی و اولیت بندی عوامل کلیدی مؤثر برافزایش کیفیت آموزش عالی ایران و ارائه راهکارهای بهینه (مطالعه موردی: رشتههای شهرسازی و علوم تربیتی). مدیریت شهری، 13(37)، 287-298.
گودرزوند چگینی، مهرداد. (1387). پیادهسازی اصـول دمینگ راهی بهسوی مدیریت کیفیت فـراگیر، فصلنامه آموزش مهندسی ایران، 10(39)، 143-167.
Abrunhosa, A., & Moura, E. Sa. (2008). Are TQM principles supporting innovation in the portuguese footwear industry?. Technovation, 28(4), 208-221.
Bayer, M., Frank, N., & Valerius, J. (2010). Becoming an Urban Planner: A Guide to Careers in Planning and Urban Design. U.S.A: Wiley.
Crosby, P.B. (1992). Completeness: Quality for the 21st Century. New York: Penguin Books.
Ho, S.K.M. (1999). Operations and Quality Management. London: International Thomson Business Press.
Dalton, L. C. (2001). Weaving The Fabric of Planning as Education. Journal of Planning and Research, 20(4), 423-436.
Kitchen, T. (2006). Skills for Planning Practice (Planning, Environment, Cities). Palgrave: Macmillan.
Torbica, Z.M., & Stroh, R.C. (1999). Impact of total quality management on home buyer satisfaction. Journal of Construction Engineering, 125(3), 198-203.
Goldberg, J. S., & Cole, B.R. (2002). Quality management in education building excellence and equity in student performance. Quality Management Journal, 9(4), 8-22.
Girtz, S. (2009). Understanding educational change through the lens of complexity science. Unpublished doctoral dissertation, Gonzaga University, Washington
Deming, W. E. (1991). Out of crisis. New York: Massachusetts Institute of Technology.
Tribus, M. (1993). Quality management in education. Journal for Quality and Participation, 16, 12-21.
Schon, D, A., Sheldon, C. N., Osterman, P, & Perry, C. (2007). Planners in Transition: Report on a survey of alumni of M.I.T.'s Department of Urban Studies1960–71. Journal of the American Institute of Planners, 42(2), 193-202.
Seltzer, E., & Ozawa, C. P. (2002). Clear Signals: Moving on to Planning's Promise. Journal of Planning Education and Research, 22(1), 77-86.
Yomtov, N. (2015). Urban planner. USA: Cherry Lake Publishing.
_||_