تاملی بر رابطه فضای مجازی و هویت جنسیتی مطالعه موردی کاربران اینترنت در شهر کاشان
الموضوعات :نرگس نیکخواه قمصری 1 , فاطمه منصوریان راوندی 2
1 - استادیار گروه علوم اجتماعی، دانشکده علوم انسانی دانشگاه کاشان عهده دار مکاتبات
2 - کارشناس ارشد جامعه شناسی دانشگاه الزهرا (س)
الکلمات المفتاحية: هویت جنسیتی, هویت جنسیتی شخصی, هویت جنسیتی اجتماعی, فضای مجازی,
ملخص المقالة :
در تمام جوامع انسانی همواره ساخت فرهنگی جنسیت، تکوین مجموعهای از پندارها و انگارههای فردی و اجتماعی درباره رفتارهای مناسب زنانه و مردانه را سبب میشود که در شرایط زمانی و مکانی متفاوت، متغیر هستند؛ بنابراین هم برخاسته و متأثر از شرایط اجتماعی و هم متأثر از نگاه فرد به خویشتن براساس ایده ال سازیها و ابزارهایی است که جامعه یا خود فرد از من خویش بنا میکند. در پی گسترش فناوریهای نوین ارتباطی - اطلاعاتی و توسعه فضای مجازی، توجه به سهم آن در تغییر قواعد حاکم بر تعامل انسانها و نگرش آنان به جنسیت خود از اهمیت بسزایی برخوردار شده است. پژوهش حاضر در پی پاسخ به آن بود که الگوهای متفاوت استفاده از فضای مجازی چه رابطه ای با هویت جنسیتی کاربران داشته است؟ در این راستا با استفاده ازروش پیمایش مقطعی و ابزار پرسشنامه 260 کاربر اینترنت 25-15 ساله شهر کاشان با روش نمونهگیری سهمیهای مورد بررسی قرارگرفتهاند. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که سابقه و مدت زمان استفاده هفتگی از اینترنت در تقویت و تضعیف هویت جنسیتی موثر بوده است. بدین نحو که هرچه میزان و سابقه استفاده از اینترنت از سوی کاربران افزایش پیدا می کند، هویت جنسیتی قوی تر می شود. مثبت و معنادار بین میزان و سابقه استفاده کاربران از اینترنت و هویت جنسیتی کاربران، وجود داشته است. اما این رابطه با توجه به نوع کاربری (سرگرمکننده و اجتماعی)، در بین کاربران زن و مرد متفاوت بوده؛ بهنحویکه هویت جنسیتی زنانی که به دنبال اطلاعات و جستجوهای علمی بودهاند، قوی تر از مردان بوده است. میانگین بالاتری در هویت جنسیتی داشتهاند. این درحالی است که حضور در محیط چت، بازی و سرگرمی، تعلق به جنسیت را در آنان کاهش داده است. این امر میتواند ناشی از ویژگیهای تعامل در فضای مجازی (سرعت عمل، ناشناس ماندن و ...) باشد که فضایی یکسان و مشابهی را فارغ از الزامات ساختی جنسیتی در اختیار کاربران قرار می دهد.