بررسی میزان اعتماد کاربران ایرانی شبکهی اجتماعی LinkedInبه حفظ حریم شخصی
الموضوعات :افسانه مظفری 1 , بنت الهدی رستگاری 2
1 - عهدهدار مکاتبات
2 - -
الکلمات المفتاحية: اعتماد, حریم خصوصی, کاربرشبکهی اجتماعی, شبکه اجتماعی LinkedIn. ,
ملخص المقالة :
حریم خصوصی به همان میزان که در جامعه واقعی مورد نیاز است در فضای مجازی نیز تضمین کننده منافع و مطلوب کاربران است. مساله حریم خصوصی و حمایت از داده از جمله دغدغه های مهم کاربران و فعالان در فضای مجازی بویژه متولیان و سیاست گذاران کسب و کار الکترونیکی است؛ زیرا اگر کاربران از مصون بودن حریم خصوصی و داده های شخصی خود در فضای مجازی اطمینان نیابند به فعالیت و کسب و کار در این عرصه تن در نخواهند داد. این وضعیت ناشی از آناست که میل به حفظ محرمانگی و مصونیت حریم خصوصی (بویژه حریم خصوصی اطلاعاتی) از تمایلات نوع بشر است. این تحقیق با استفاده از پرسشنامه ای بر خط، به دنبال پاسخ این سوال بود که "آیا کاربر ایرانی شبکه اجتماعی LinkedIn از حفظ حریم شخصی خود اطمینان دارد یا خیر؟"همچنین محقق در پی یافتن روش هایی بود که کاربر برای صیانت از اطلاعات شخصی خود در حین فعالیت در شبکه ی اجتماعی مورد استفاده قرار می دهد. کلیه پاسخ دهنده گان، اعضای شبکه LinkedIn و دارای صفحه شخصی در این شبکه بودند. نتایج تحقیق نشان داد که کاربران LinkedIn دیدگاه مثبتی نسبت به اعتماد در شبکه اجتماعی دارند و آن را در ردیف اعتماد مورد نیاز برای برقراری ارتباط دوستی در فضای حقیقی برمی شماردند. همچنین چارچوب تحلیل حاضر به متولیان فضای مجازی کشور کمک خواهد کرد تا آموزش و ارتقای آگاهی کاربر را از واقعیت های شبکه های اجتماعی، مقدم بر هرگونه نص قانونی و اقدام بازدارنده مدنظر قرار دهند.