اثر توسعه سیستم عامل بر گسترش استفاده از برنامههای کاربردی تلفن همراه هوشمند
الموضوعات :حسین معدنی پور 1 , احمد اصلی زاده 2
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد، رشته مدیریت اجرایی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، ساوه، ایران
2 - استادیار، رشته مدیریت صنعتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام(ره)، شهرری ایران
الکلمات المفتاحية: بازاریابی موبایلی, برنامه کاربردی, تلفن همراه هوشمند, پذیرش, رسانه دیجیتال, تئوری انتشار نوآوری,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر به بررسی اثر توسعه سیستم عامل بر بکارگیری برنامههای کاربردی تلفن همراه هوشمند که یکی از جدیدترین رسانههای حاضر و کانالهای بازاریابی به شمار میروند؛ پرداخته است. به همین منظور برای فرمولهکردن این اثر، با توجه به قرابت موضوع پژوهش با مفاهیم پذیرش نوآوری و فناوری، از تئوری انتشار نوآوری راجرز استفاده شده است. مطابق این مدل، ویژگیهایی که موجب میشوند تا یک نوآوری و فناوری مورد پذیرش قرار بگیرد، شامل درک مزیت نسبت به شرایط پیشین، تطابق با نیاز فرد، کاهش پیچیدگی در استفاده، آزمونپذیری و مشاهدهپذیری پدیده مورد نظر میشود. همچنین به جهت آشنایی با سیستم عاملهای مختلف، پژوهش به معرفی اجمالی توسعه سیستمهای عامل تلفن همراه هوشمند و تاریخچه شکلگیری آنها پرداخته و شرایط حال حاضر نیز تبیین شده است. این پژوهش از نظر هدف در میان پژهشهای کاربردی قرار میگیرد و از نظر ماهیت و زمینه،از نوع توصیفی - پیمایشی میباشد. با جمعآوری اطلاعات از یک نمونه آماری 377 نفری از کاربران یک برنامه کاربردی تعاملی و انجام آزمون همبستگی و تحلیل رگرسیون بر روی این دادهها، اثر مورد نظر بررسی شد. نتایج بدست آمده حاکی از آن است که با توسعه سیستم عامل شرایطی بوجود میآید که بر میزان بکارگیری و استفاده از تلفن همراه و برنامههای کاربردی آن اثر مثبت میگذارد. همبستگی مشاهده شده میان توسعه سیستم عامل و بکارگیری برنامههای کاربردی پیشبینی میکند همچنان که سیستمهای عامل پیشرفت میکنند، افراد پذیرنده برنامههای کاربردی و میزان استفاده کاربران حاضر این برنامهها افزایش مییابند.
_||_