تأثیر اینترنت بر هویت ملی در ایران
الموضوعات :عزیزالله تاجیک اسماعیلی 1 , سمیه تاجیک اسماعیلی 2 , محمد جواد محراب بیگی 3
1 - عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی
2 - عضو هیئت علمی گروه ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق (قیامدشت)
عهده دار مکاتبات
3 - دانشجوی کارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق ( قیامدشت)
الکلمات المفتاحية: هویت, هویت ملی, اینترنت, ابعاد هویت ملی, شبکههای اجتماعی,
ملخص المقالة :
امروزه نقش و جایگاه رسانه های ارتباطی و اینترنت در حدی است که نمی توان زندگی را بدون حضور آنها قابل تصور دانست و اینترنت به عنوان یک رسانه در کنار نهادهای دیگری که طرز تفکر افراد جامعه را می سازند، نقش عمده ای را ایفاء می کند. هویت ملی به عنوان یکی از مهم ترین مولفه های زندگی اجتماعی یکی از عواملی است که به شدت تحت تاثیر دنیای مجازی اینترنت قرار دارد. هدف این پژوهش نقش اینترنت بر هویت ملی در ایران می باشد. که فرضیات و نظریات آن از تئوری های تاثیر رسانه بر هویت و الگوهای رفتاری استخراج و مورد آزمون قرار گرفته است. روش تحقیق از نوع کتابخانه ای همراه با روش پیمایشی می باشد و ابزار آن پرسشنامه می باشد.در بررسی میدان 400 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحدهای تهران شمال، جنوب، شرق، غرب، مرکز و علوم تحقیقات که در نیم سال دوم 93-1392 در حال تحصیل می باشند و با استفاده از پرسشنامه به صورت نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شده اند. فرضیه های تحقیق با آزمون کروسکال والیس، انحراف استاندارد و فریدمن و ضرایب همبستگی مورد آزمون قرار گرفتند. نتایج حاصل از پردازش داده ها توسط نرم افزار Spss نشان داد که استفاده زیاد از اینترنت می تواند با نقایصی در برخی جنبه های هویت ملی از بعد سیاسی، زبانی و اجتماعی مرتبط باشد. این وضعیت با نظریات نظریه پردازانی که تأکید دارند فنّاوری های نوین اطلاعاتی و ارتباطاتی زمینة تقویت هویت های فروملی و تضعیف هویت های ملی را فراهم می کند، همخوانی دارد.
_||_