بررسی تطبیقی نحوه مدیریت و فعالیت اقتصادی موسسات ارتباطی رسانهای معتبر در جهان
الموضوعات :بهاره بخشی 1 , احمد شهیدیان 2 , مریم خرسند 3
1 - ندارد
2 - نویسنده و عهده دار مکاتبات
3 - ندارد
الکلمات المفتاحية: موسسات مطبوعاتی, مدیریت رسانه, اقتصاد رسانه,
ملخص المقالة :
موسسات ارتباطی کشورهای پیشرفته و اروپایی با استفاده از قوانین و مقررات اقتصادی، تئوریهای مدیریتی و اقتصادی و ارتباطی وشرایط موجود جامعه به ایجاد یک رسانه قدرتمند در جهان امروز پرداختهاند و در حفظ، توسعه و در نهایت رشد اقتصادی آن گامهای موفقی را برداشتهاند. در ایران نیز برخی مطبوعات و رسانهها به صورت موسسه اداره میگردند،که بهبود نحوه مدیریت اینموسسات در ایران منوط به استفاده از الگوهای خارجی بومیسازی شده میباشد. از اینرو در این مقاله با بهرهگیری از روش پیمایشبه بررسی تطبیقی نحوه مدیریت و فعالیت اقتصادی 30 نشریه برتر جهان از نظر تیراژ پرداخته شده است. نتایج این بررسی نشانگر آناست که بین نوع مالکیت روزنامه و راههای انتخابی برای مقابله با بحران اقتصادی در روزنامه رابطه معناداری وجود دارد. بنابراین بهمنظور ایجاد امنیت اقتصادی نشریههای ایران، بایستی تسهیلاتی جهت حضور این نشریهها در بورس از سوی سازمان خصوصیسازی ووزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه گردد.