تجزیه و تحلیل عوامل مؤثر بر رفتار مصرفکننده در بازاریابی موبایل
الموضوعات :طاهره ارباب 1 , حجت اله حمیدی 2 , محسن قره خانی 3
1 - کارشناس ارشد مهندسی فناوری اطلاعات - تجارت الکترونیک، واحد الکترونیکی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استادیار، گروه صنایع - فناوری اطلاعات، دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، تهران، ایران، (نویسنده مسئول)
3 - استادیار، گروه صنایع - صنایع، دانشگاه قم، قم ایران
الکلمات المفتاحية: بازاریابی موبایل, نگرش مشتری, معادلات ساختاری, رفتار مشتریان,
ملخص المقالة :
زمانی که تکنولوژیهای بیسیم به خصوص تلفنهای همراه با سرعت بالا معرفی شدند، بازار جهانی علاقهمند به استفاده از آنها به عنوان ابزار بازاریابی شد. پژوهش حاضر یک پژوهش کاربردی و روششناسی آن توصیفی و تحلیلی است. پرسشنامهها در بین 284 نفر از دانشجویان دانشگاه تهران توزیع شد. دادهها با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار لیزرل و اکسپرت چویس تجزیه و تحلیل شدند. در این پژوهش از روشهای توصیفی و آمار استنباطی مانند کلموگروف اسمیرنوف، آزمون دو جملهای و تست فریدمن و تحلیل عواملی استفاده شد. نتایج آزمون نشان داد که متغیرهای آسان، دانشی، فناوری، نگرش مثبت و منفی خرید تأثیر قابل توجهی بر رفتار مشتری در بازاریابی موبایلی دارند. تأیید تمامی فرضیات پژوهش حاکی از اهمیت آنالیز رفتار مصرفکننده در خدمات تلفن همراه میباشد
_||_