بررسی و اولویتبندی عوامل مؤثر در شهرت رسانهای کانالهای خبری در پیامرسانها
الموضوعات :پریسا نظامی 1 , سید مهدی شریفی 2 , عباس نرگسیان 3 , مهران رضوانی 4
1 -
2 - استادیار گروه مدیریت رسانه، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران
3 - استادیار گروه مدیریت دولتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
4 - دانشیار ، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: خبر, شهرت رسانهای, پیامرسانها, کانالهای خبری,
ملخص المقالة :
در عصری هستیم که رقابت و چالش برای بقا به امری جدی برای همة سازمانها تبدیل شده است، کانالهای خبری پیام رسان های اجتماعی نیز از آن مستثنی نیستند و با آن درگیرند؛ چنانچه می بینیم کانال های ناکام خبری به سرعت با ریزش اعضاء مواجه و حذف می شوند. در چنین شرایطی، داشتن شهرت و حفظ آن و بهینه سازی اعتبار کانال، از ضروری ترین ابزار برای پیشبرد فعالیت رسانههای خبری در شبکه های پیام رسان به شمار می رود. پژوهش حاضر با استفاده از رویکرد تفسیری و روش کمی، به بررسی و اولویت بندی عوامل موثر در شهرت رسانهای کانالهای پیامرسان خبری می پردازد. این پژوهش در مرحله اول، الگویی از شهرت رسانهای کانالهای پیامرسان خبری را با استفاده از روش کیفی "نظریه داده بنیاد" ارائه میدهد و سپس از آزمون فریدمن برای اولویت بندی عوامل شناسایی شده، استفاده می کند. جامعه موردمطالعه، 384 نفر از کاربران عضو کانال های خبری پیام رسان ها در شهر تهران است که با استفاده از روش نمونه گیری غیراحتمالی دردسترس انتخاب شد. بهمنظور ارائه الگو با توجه به نتایج مصاحبهها و تحلیلهای صورت گرفته، از خانواده شش سی گلیزر و برای اولویت بندی عوامل از آزمون فریدمن استفاده شد. از عوامل موثر شناسایی شده در مدل شهرت رسانه ای، "ویژگی های حرفه ای خبر"، در اولویت اول؛ مدیریت حرفهای و متعهدانه در اولویت دوم، زیرساخت و قابلیت دسترسی پیامرسان در اولویت سوم، محیط تعاملی در اولویت چهارم، الزامات اخلاقی در اولویت پنجم و محیط رقابتی در اولویت ششم قرار می گیرد.
_||_
بررسی و اولویتبندی عوامل مؤثر در شهرت رسانهای کانالهای خبری در پیامرسانها
چکیده:
در عصری هستیم که رقابت و چالش براي بقا به امري جدي برای همة سازمانها تبديل شده است، کانالهای خبری پیام رسان های اجتماعی نیز از آن مستثنی نیستند و با آن درگیرند؛ چنانچه می بینیم کانال هاي ناكام خبری به سرعت با ریزش اعضاء مواجه و حذف مي شوند. در چنين شرايطي، داشتن شهرت و حفظ آن و بهينه سازي اعتبار کانال، از ضروري ترين ابزار براي پيشبرد فعالیت رسانههای خبری در شبکه های پیام رسان به شمار مي رود. پژوهش حاضر با استفاده از رویکرد تفسیری و روش کمی، به بررسی و اولویت بندی عوامل موثر در شهرت رسانهای کانالهای پیامرسان خبری می پردازد. این پژوهش در مرحله اول، الگویی از شهرت رسانهای کانالهای پیامرسان خبری را با استفاده از روش کیفی "نظریه داده بنیاد" ارائه میدهد و سپس از آزمون فریدمن برای اولویت بندی عوامل شناسایی شده، استفاده می کند. جامعه موردمطالعه، 384 نفر از کاربران عضو کانال های خبری پیام رسان ها در شهر تهران است که با استفاده از روش نمونه گیري غیراحتمالی دردسترس انتخاب شد.
بهمنظور ارائه الگو با توجه به نتایج مصاحبهها و تحلیلهای صورت گرفته، از خانواده شش سی گلیزر و برای اولویت بندی عوامل از آزمون فریدمن استفاده شد. از عوامل موثر شناسایی شده در مدل شهرت رسانه ای، "ویژگی های حرفه ای خبر"، در اولویت اول؛ مدیریت حرفهای و متعهدانه در اولویت دوم، زیرساخت و قابلیت دسترسی پیامرسان در اولویت سوم، محیط تعاملی در اولویت چهارم، الزامات اخلاقی در اولویت پنجم و محیط رقابتی در اولویت ششم قرار می گیرد.
کلمات کلیدی: شهرت رسانهای، پیامرسانها، کانالهای خبری، خبر
مقدمه
واضح است که در حال حاضر، دنیای دیجیتال تمامیت پویایی ارتباطات در همهی سطوح را تغییر داده است؛ نحوه کار ما، شیوه زندگی ما و ایجاد و حفظ دوستی تاکنون پیچیدگیهای مختلفی را به دنبال داشته است (1). عصر دیجیتال با مجموعهای از چالشهای ارتباطی بزرگ ازجمله روابط جدید با مخاطبان (تعاملی)، زبانهای جدید (چندرسانهای) و دستور زبان جدید (hypertext)، برای رسانههای جریان اصلی سنتی روبرو است. اما این انقلاب رسانه نهتنها چشمانداز ارتباطات را برای بازیگران معمول تغییر میدهد، بلکه مهمتر از آن، سیستم ارتباطات جمعی راه را به روی به طیف وسیعی از بازیگران جدید باز میکند. تا آنجا که شرکتها، نهادها، ادارات، سازمانها، گروهها، خانوادهها و افراد، حضور آنلاین خود را آغاز میکنند، آنها خودشان "رسانه" میشوند، آنها به "منابع" رسانههای سنتی تبدیل میشوند و در بسیاری موارد " انتقاد رسانهای" ایجاد میکنند ازجمله نظر در مورد چگونگی پوشش رسانههای مرسوم و ارائه پوشش جایگزین (2).
با نگاهی گذرا به تاریخ زندگی بشر، می توان به این نتیجه رسید که در هیچ دوره ای مانند امروز امکان دسترسی به اطلاعات و اخبار گوناگون وجود نداشته است (3). با ظهور گوشیهای هوشمند تقریباً قبل از سال 2010، ما وارد موج دوم ارتباطات تلفن همراه شدهایم که با ویژگیهای دسترسی به اینترنت ثابت، افزایش پتانسیل ارتباطی ازجمله تصاویر و طیف وسیعی از گزینههای جدید برای تماسهای اجتماعی، همراه است (4). کاربران اینترنت بیشتر وقت خود را در شبکههای اجتماعی میگذرانند (5). بر اساس مطالعاتی در سالهای 2015 و 2016میلادی به ترتیب در فرانسه و ایالاتمتحده، کاربران زیر 50 ساله ترجیح میدهند از خدمات شبکههای اجتماعی بر روی گوشی هوشمند خود بهجای رایانه استفاده کنند. این دستگاههای تلفن همراه تبدیل به سنگ بنای جوامع شبکهای معاصر شدهاند (6).
امروزه سریعترین بخش در حال رشد رسانههای آنلاین، رسانههای اجتماعی هستند که نفوذ بسیار عمیقی دارند. برنامههای پیامرسان اجتماعی، در بستر تلفنهای همراه نیز، به دلیل ویژگیهایی نظیر دسترسی بالا، جذابیت، تعاملی بودن و ... در میان سایر رسانههای اجتماعی از رشد بسیار سریعی برخوردار هستند و به لحاظ آگاهسازی و اطلاعرسانی کارکرد مطلوبی دارند. برنامههای پیامرسان اجتماعي، اكنون براي خود جايگاهی رسانهای را در عرصه اطلاعرسانی پیداکردهاند و به نظر میرسد نسل جديدي از رسانه در اطلاعرسانی تلقي میشوند (7). نفوذ رسانههای اجتماعی، همچنان که فرصت ها و چالش های جدیدی برای حوزه های اجتماعی، سیاسی و جز اینها ایجاد کرده است، می تواند فرصت ها و چالش هایی نیز برای کارکرد رسانههای سنتّی داشته باشد (8). رسانههای اجتماعی تبدیل به یک منبع مهم اطلاعاتی و رسانهای، برای دنبال کردن و گسترش روند اخبار و ایده ها در سراسر جهان شده اند (9).
صنعت اخبار در یک دوره ی تغییر قرار گرفته است، سیستم رسانههای قدیمی در حال نابودی است و یک سیستم رسانهای جدید تازه ظهور کرده است (10). اکثریت متخصصان رسانههای بین المللی متوجه کاهش قابل توجهی در استفاده از کانالهای رسانههای سنتی در کار روزمره خود به دلیل تاثیر رسانههای اجتماعی شده اند (11). به گفته ی Messing و Westwood (2012)، سازمان های رسانهای خبری، محتوایشان را با ایجاد شهرت یا برند، عرضه می کنند و بازخور اجتماعی آن به بحث های بین فردی با دیگران و امروزه با گذاشتن کامنت ها در صفحات وب قابل مشاهده است (12).
وجود و گسترش استفاد از رسانههای اجتماعی خبری، حساسيت کافي را براي بررسي و ارزیابی آنها در راه رسیدن به شهرت رسانهای ايجاد کرده است. مساله پژوهش حاضر آن است که مدلی برای شهرت رسانهای شبکه های پیام رسان خبری ارائه دهد و نشان دهد چه مولفه هایی در آن به ایفای نقش می پردازند.
مروری بر ادبیات پژوهش
سرعت و شتاب اخبار امروز به نحوی گسترش یافته است که دیگر مخاطب، تحمل و صبر در تأخیر اخبار را ندارد و به دنبال اخبار لحظه ای و پوشش همه جانبه است. اینجاست که دیگر مخاطب تحمل ندارد و به سوی رسانههای اجتماعی می رود (13).
با توجه به گزارش روابط عمومی ایسپا، طرح نظرسنجی “بررسی مسائل روز کشور از منظر افکار عمومی مردم ایران”، که پاسخگویان در رابطه با میزان اعتماد به منابع کسب خبر در ایران، شبکههای اجتماعی مجازی را در جایگاه دوم و مورد اعتماد تر از سایتهای خبری و شبکههای ماهوارهای دانستند(14)، اهمیت توجه به شهرت رسانهای کانالهای پیام رسان خبری روشن است. همچنین بر اساس گفتگوی نگارنده با مهدی آذرمکان، مدیرکل نظارت و ارزیابی خبر و برنامه های سیاسی صداوسیما در دیماه 1396، به دلیل آنکه کانالهای خبری در پیامرسان ها همیشه همراه مخاطب هستند و برخلاف رادیو و تلویزیون، سابقه های قبلی آن نیز همواره در دسترس مخاطب قرار دارد، از اهمیت بسزایی برخوردار است. همچنین محمدباقر سماواتی، مدیر نظارت و ارزیابی فضای مجازی خبر و برنامه های سیاسی، در این باره گفتند کانالهای پیام رسان تعاملشان با مردم زودتر و به روزتر از سایت های خبری است. (7).
علیرغم اینکه مبحث شهرت فراگیر و گسترده شده، اما شهرت همچنان بهعنوان یک عنصر مجهول باقیمانده است (15). در ابتدا واژه شهرت محدود به برند، هویت شرکتی، تصویر سازمان و دیگر عناصر طراحی بصری بود اما بهتدریج ارتباطات و همه شکلهای رفتار که با مواجه با محیط بیرونی و بازار مرتبط است را نیز در برگرفت (16). شهرت اساساً در مورد ادراک است (17)؛ شهرت یک دارایی ناملموس و حیاتی است که نتیجهی اقدامات گذشته و تجربه مستقیم ذینفعان است (18).
شهرت رسانهای يک مفهوم جمعي است که سازمان، کارکنان رسانهای، منافع افراد ذینفع در رسانه و درنهایت، مخاطبان را به هم مرتبط میکند. شهرت رسانهای در طول زمان از طريق فرايندهاي اجتماعي پیچیدهای که سازمان و افراد ذینفعش را درگير میکند، به وجود میآید (19). شهرت یک سازمان رسانهای از طریق بررسی شیوهی تعامل آن سازمان با مخاطبان و همچنین فعالیتهای آن سازمان ازجمله محتویاتش سنجیده میشود. بررسی ادبیات شهرت رسانهای نشان میدهد که این فرضیه، که برمبنای آن رسانهها دانش و عقاید عموم را تحت پوشش قرار میدهند و بر مخاطبان تأثیر میگذارند، برای شهرت یک سازمان کاربرد مهمی دارد، زیرا تولیدات رسانهها یک عامل تعیینکنندهی منطقی در دانش و عقاید عموم دربارهی سازمانهای رسانهای است. براین اساس شهرت یک سازمان رسانهای را ارزیابی کلی مخاطبان از آن رسانه میدانند (20). اين ارزیابیها حاصل جرياني مداوم از مجموعه توليدات رسانهای سازمان است (19).
متأسفانه مدیریت کردن شهرت سخت است زیرا شامل متغیرهای "نرم" مانند ادراک اعتبار، قابلیت اطمینان، مسئولیتپذیری، اعتماد و شایستگی هستند (5). فامبران و فوس(2003) نیز پنج مشخصه را بهعنوان ویژگیهای مدیریت شهرت موفق برشمردهاند که این اصول عبارتاند از: اصل تمایز، اصل تمرکز، اصل سازگاری، اصل هویت و اصل شفافیت (20).
از نظر Keiser (2017)، مدیریت شهرت رسانههای اجتماعی فرآیند ایجاد و نظارت بر حضور رسانههای اجتماعی است تا برند شما بهصورت آنلاین بهتر شود(21).
تحقیقات شهرت بسیار پیچیده و انتزاعی هستند (22). در دهههای گذشته متخصصان حوزههای ارتباطات، بازاریابی، روابط عمومی چندین مدل برای شهرت ارائه دادهاند که این مدلها بیشتر بر چگونگی شکلگیری تصویر و مدیریت هویت سازمانی توجه دارند (23). به عنوان مثال، Schreiber مدل "پایههای شهرت1" را برای مدیریت و ارزیابی شهرت توسعه داده است که در آن به پایههای مختلف شهرت به شیوهای مشابه با رویکرد " Ogilvy Mather" در مدیریت برند، نگاه میکند. این "پایهها" شامل تمایز، ارتباط، عزت، انتظارات، دانش و تجربه" است (24)؛ یا مدل داولینگ که مهمترین بخش آن، ارتباطات است که ارتباط داخلی (ارتباطات بین فردی: داخلی و خارجی) و ارتباطات رسانههای بازاریابی را در مدل خود لحاظ کرده است. ارتباطات بین فردی نشاندهنده تصاویر ذهنی میان گروهها و ارتباطات رسانهای نشاندهنده ادراک شرکت از خود است. در کل بیشتر نویسندگان از برخی مفروضات حاکم بر مدل، بهویژه در رابطه با چگونگی مواجهه با اختلاف میان تصویر، هویت و همچنین نحوه مفهومسازی فرهنگ سازمانی از آن حمایت نکردند (25)؛ مدل دیگری را "موسسه شهرت" به نام " RepTrak" معرفی میکند که از طریق تجزیه و تحلیل عوامل در میان پاسخ دهندگان (عموم مردم) در حدود 25 کشور توسعه یافته است. این ابزار هفت بعد از شهرت شامل (محصولات و خدمات، نوآوری، محل کار، شهروندی، حکومتداری، رهبری و عملکرد مالی) را شناسایی کرده است. همچنین 23 ویژگی از شهرت در این ابعاد وجود دارد. این موسسه علاوه بر ارزیابی رپ تراک، عواطف، احساسات و اعتماد به شرکتها را نیز بررسی میکند (24)؛ نظرسنجی Harris از مدل Reputation Quotient (RQ) (بهره شهرت) که با استفاده از «نسبت شهرت(آرکیو)» که «یک ابزار ارزیابی است که ادراکات شهرت شرکتها را در میان صنایع مختلف بین مخاطبان مختلف ترسیم میکند و برای کشورهای خارج از ایالاتمتحده سازگار است»، استفاده میکند و از شش بعد مشابه "موسسه شهرت" استفاده میکند که شامل محصولات و خدمات، عملکرد مالی، محیط کار، مسئولیت اجتماعی، بینش و رهبری و جذابیتهای عاطفی می باشد (24). این مدل از معیارهایی با محدوده ی گستردهتر نسبت به سایر مدلها استفاده میکند. این مدل، کارمندان، سرمایهگذاران و مشتریان را در برمیگیرد و تنها محدود به مدیران اجرایی نمیشود (26) و مدل آخر مدل فامبران است که برخی از مدلهای شهرت، ازجمله فامبران، بر این فرض استوارند که دیدگاههای مشتریان و کارمندان همبسته یا به هم وابسته هستند. بهویژه در کسبوکارهای خدماتی، مانند هتلها، رستورانها و خانههای مد که در آن تعامل کارکنان و مشتریان شدید است، این فرض را میتوان مشاهده کرد (27).
بر اساس مطالعات صورت گرفتهی محقق، هیچ پژوهشی درزمینه ی شهرت رسانهای کانالهای خبری در داخل و خارج کشور صورت نگرفته است. تنها در داخل، تحقیقاتی با تمرکز بر کلیدواژهی "اعتماد" در رسانههای اجتماعی وجود دارند که معمولاً با روش تحلیل محتوا صورت گرفتهاند.
بنابراین، پژوهش حاضر با توجه به رشد گسترده ی شبکه های خبری رسمی و غیررسمی در فضای مجازی بخصوص در اپلیکیشن های پیام رسان، و برای حضور موفقیتآمیز در بین مخاطبان و دستیابی به شهرت رسانهای، این مسئله را مورد بررسی قرار میدهد که «برای کمک به دستیابی به شهرت رسانهای در بین شبکه های اجتماعی خبری کشور، عوامل موثر بر شهرت این رسانه ها کدامند و اولویت بندی آن ها به چه صورت است»
روششناسی پژوهش
این پژوهش ابتدا با بهرهگیری از روش کیفی نظریه داده بنیاد2 و سپس با روش کمی آزمون فریدمن صورت گرفته است.
نظریه داده بنیاد، بهطور عمده با دادههای کیفی مورداستفاده قرارگرفته و بهعنوان یک روش کیفی شناختهشده است (28) که بر مطالعه تعاملات انسانها و فرایندهای اجتماعی متمرکز است (29).دربارهی نظریه داده بنیاد رویکردهای مختلفی بیانشده است که در این پژوهش از رویکرد گلیزری که معمولاً بهعنوان نظريه داده بنیاد کلاسیک ياد میشود (31) (30)، استفاده شده است. در این رویکرد پس از جمعآوری و پیادهسازی دادهها، کدگذاری حقیقی یا جوهری (شامل کدگذاری باز و کدگذاری انتخابی) و کدگذاری نظری صورت میگیرد. در مرحلهی پایانی کدگذاری حقیقی مجموعهای از مفاهیم یا کدها که مشابه یکدیگر بودند، در یک دستهبندی قرار گرفتند. گلیزر برای تلفیق کدهای حقیقی، چندین خانواده کدگذاری معرفی میکند که در این پژوهش از خانوادهی "شش سیها3" شامل علل، عوامل همبسته با علل شرایط، اقتضائات، پیامدها و زمینه بهره گرفتهشده است.
بهمنظور بررسی عوامل موثر بر شهرت رسانه ای کانال های پیام رسان خبری، از روشهای کتابخانهای و نیز تکنیک مصاحبه عمیق و نیمه ساختاریافته استفاده می شود که جامعه آماري اين بخش پژوهش شامل مدیران و کارشناسان فعال در حوزهی فضای مجازی و رسانههای خبری هستند كه به روش نمونهگیری نظری، نمونهای از آن شامل 11 نفر از مدیران و کارشناسان فعال در حوزهی فضای مجازی و رسانههای خبری در ایران که آگاهی تئوری و عملی در زمینه موردمطالعه را داشتند، انتخاب شدند و مصاحبهها تا به اشباع رسیدن دادهها ادامه داشت. از مصاحبه ششم به بعد، تکرار در اطلاعات دریافتی مشاهده شد و برای اطمینان تا مصاحبه یازدهم ادامه یافت. قابلیت اعتماد (روایی و پایایی) یافتههای این پژوهش از طریق چهار معیار Lincoln و Guba (1985) که شامل اعتبار پذیری، انتقالپذیری، قابلیت اطمینان و تأیید پذیری است (32) ، انجام شد.
سپس از آزمون فریدمن برای اولویت بندی عوامل شناسایی شده استفاده گردید. 385 نفر از کاربران عضو کانال های خبری پیام رسان ها در شهر تهران که با استفاده از روش نمونه گیري غیراحتمالی دردسترس انتخاب شدند پرسشنامه ای 23 سوالی با طیف 11 گزینه ای ( از 0 تا 10) که نمره بالاتر به معنی اهمیت بیشتر است، را بطور الکترونیکی پر کردند.
یافتههای پژوهش
در تحلیل داده ها ابتدا از کدگذاری حقیقی برای مفهوم سازی و مقوله بندی استفاده شد. در نهایت از تحلیل یازده مصاحبه با خبرگان، هفت مقوله ظهور یافت. پس از چند مصاحبه اول مقوله اصلی (محوری) که دلنگرانی و دغدغه اصلی مصاحبه شوندگان است، نمایان شد و در این پژوهش " مدیریت متعهدانهی حرفهای " تشخیص داده شد. مصاحبههای بعدی با توجه به مقوله محوری کدگذاری شدند.
سایر مقوله ها عبارتند از: ایجاد محیط تعاملی، فضا و قابلیت دسترسی پیامرسان، ویژگی های حرفهای خبری، محیط رقابتی، الزامات اخلاقی و شهرت رسانهای کانال پیام رسان خبری. نام بالای برگه کدگذاری در واقع، نام یک مقوله است و در جدول 1 آورده شده است.
"جدول 1 در اینجا قرار بگیرد"
با توجه به ارتباط مفاهیم با یکدیگر، خانواده کدگذاری "شش سی" به بهترین شکل ممکن امکان ترکیب مقوله ها و مفاهیم را به عمل می آورد و الگوی 1 را شکل می دهند:
"شکل 1 در اینجا قرار می گیرد"
در ادامه هریک از عوامل شناسایی شده ی موثر، تحلیل خواهد شد:
مدیریت حرفهای و متعهدانه بهعنوان مقوله محوری: در الگوی پیش رو، "مدیریت حرفهای و متعهدانه" بهعنوان مقولهی محوری پژوهش، مفهومسازی شده و در مرکز الگو قرارگرفته است زیرا ردپای آن در بخشهای مختلف دادهها وجود داشته و نقشی محوری را داراست بهگونهای که دیگر مقولهها را حول خود جمع میکند و مهمترین دغدغهای بود که تقریباً همه مصاحبهشوندگان بهطور مستقیم و غیرمستقیم به آن اشاره داشتند.
الزامات اخلاقی (علل). علل منعکسکنندهی توضیحاتی برای وقوع مقولهی محوری است. اخلاق از دیرینهترین چالشهای ارتباطات محسوب میشوند و ازآنجاکه خبر ازجمله پیامهای رسانهای است که تعریف آن در اساس حاوی واژههایی هنجاری و اخلاقی است و با توجه به نتایج کدگذاری انتخابی، ابعادی از علل را پدیدار کرد که عنوان "الزامات اخلاقی" به آن داده شد و به دو بعد اخلاق رسانهای و مصلحتگرایی اشارهشده است.
- اخلاق رسانهای: اخلاق رسانهای زیرمجموعهای از اخلاق عملی و یا حرفهای دانسته شده و سرفصلهای کلی مانند حق مداری، عدالت، اصلاح جامعه و.... همگی خطوط پیوند اصول و تأکیدات اخلاقی در امر خبررسانی محسوب میشوند. درزمینه ی اخلاق رسانهها، دیدگاهها و نظرات متفاوت و متنوعی بسته به تفاوت و تنوع معتقدات فرهنگی و فلسفی نظریهپردازان مختلف، عنوان شده است اما دیدگاه اسلام به اخلاق رسانهای که در اصول، ارزشها، فلسفه و ماهیت این دین الهی ریشه دارد، دیدگاهی عام و فراگیر و جهانشمول شمرده میشود که اگرچه منتسب به فرهنگی خاص به نام فرهنگ اسلامی است اما به دلیل فطری بودن این دین، دربرگیرنده تمامی اصول و فروع اخلاقی است که در زمینه رسانهها مطرح شده است.
- مصلحتگرایی: مصلحتگرایی نیز بر عمل بر اساس مقتضیات وقت تأکید دارد. گاهی رسانه باید در انتخاب میان دو امر مهم، دست به مصلحتگرایی بزند. انتخاب زمان مصلحت سنجیها و حدومرز آن، امری است که بهراحتی قابلتشخیص و تصمیمگیری نیست.
ویژگیهای حرفهای خبر (عوامل همبسته با علل). عوامل همبسته یا کوواریانس به نحوی در ارتباط با علل هستند. این عوامل شامل مؤلفههای نوع خبر، مدیریت خبر، سبک خبر و خبرنویسی است که بهاختصار شرح دادهشدهاند.
- نوع خبر: در رسانههای اجتماعی با توجه به پلتفرم خاص هر رسانه، نوع خبر حائز اهمیت و توجه است. خبر انواع متفاوتی دارد که یکی از معمولترین دستهبندیها، این پدیده را در گروه خبر سخت و خبر نرم تقسیم میکند. همهی مصاحبهشوندگان بر اهمیت توجه به نوع خبر در شهرت رسانهای اذعان داشتند و بهطور خلاصه به این موارد اشاره کردند: رابطه مستقیم اخبار نرم و مخاطبان بیشتر، وجود تنوع بیشتر در نرم خبرها، استفاده از اخبار نرم برای بیان خبرهای مهم و جدی، تلفیق هر دو نوع خبر سخت و نرم، داشتن مخاطبان خاص برای هر نوع از خبر، تفکیک درست اخبار سخت و نرم.
- مدیریت خبر: به اقداماتی که بهمنظور تولید، پردازش و انتشار اخبار بر پایه اصول خبررسانی به انجام میرسد، مدیریت خبر گفته میشود. کندی اطلاعرسانی، سطح پایین کیفیت تولیدات خبری، عدم تنوع در اخبار و ... از ضعفهای عرصه مدیریت خبر است که بهکرات دیده شده است. استفاده از فیلم و عکس متناسب با محتوا، توجه به کیفیت محتوا و تصاویر، گذاشتن پیوستهی مطالب، ارتباط مستقیم محتوای جذاب و ارزشمند با درگیری بالای مخاطب، تفکیک درست اخبار سخت و نرم، تنوع خبری، ضرورت شناسایی بازه زمانی مناسب برای اخبار نرم، عدم بارگذاری اخبار بیشازحد و عدم ارسال خبر در ساعات استراحت، سرعت، دستاول بودن خبر و مزیت رقابتی ایجاد کردن، مواردی هستند که مصاحبهشوندگان به آنان اشاره و تأکید داشتند. مدیریت همچنین باید پویا، سیال و انعطافپذیر در برابر تغییرات سیاسی، اقتصادی و حتی تکنولوژیکی باشد.
- سبک خبر: روشها و سبکهای تنظیم و نگارش خبر برای اثربخش بودن از دیدگاه مخاطبان مهم است. استفاده از سبکهای مشخص و ایجاد تمایز، بهکارگیری سبکهای جدید و نوشتن محتوا با سبک خاص خود از مواردی بود که مصاحبهشوندگان بیان نمودند.
- خبرنویسی: هدف اصلی در خبرنویسی، خواندن و اثربخش بودن خبر است. اگر خبر بهدرستی تنظیم نشود، نه کسی حوصله خواندن آن را دارد و نه اثرگذار خواهد بود. به دلیل كوتاه بودن و محدودیت استفاده از واژهها در کانالهای خبری در پیامرسانها خبر باید طوری نوشته شود كه نتواند به اصل خبر لطمه بزند. مصاحبهشوندگان در مورد خبرنویسی برای کانالهای خبری پیامرسانها به رعایت اصول حرفهای گری، مشخص کردن تعداد حدودی خبر در شبانهروز، انتشار منبع معتبر خبری، وجود تحریریه قوی، کوتاه نویسی خبر، رویکرد منصفانه و بیطرفانه داشتن، تیتر زنی زرد، رویکرد امیدزایی در خبر، پوشش جغرافیایی و صحت و درستی خبر، اشاره و تأکید داشتند.
محیط تعاملی (اقتضائات). در این پژوهش اقتضائات، تحت مقولهی "محیط تعاملی" مفهومسازی شده است که نیازمند یک مدیریت حرفهای و متعهدانه است. در عصر حاضر رسانهای که وارد فضای تعاملی نشود بهسرعت از گردونه خارج خواهد شد. چراکه تعاملی بودن عنصر ماهوی رسانهها در عصر جدید است. مخاطب در رسانههای اجتماعی حضور بیشتر و تعاملات سریعتری نسبت به رسانههای جمعی دارند. بر این اساس، این مقوله در سه بخش، مخاطب شناسی، مشارکت دادن مخاطبان و ادمین (مدیر کانال) در ذیل تشریح میشود:
- مخاطب شناسی: شناخت مخاطب ازآنجهت اهمیت دارد که متخصصین و صاحبنظران اعتقاد دارند غفلت از مخاطب، به انزوا و مهجوریت کشاندن هر نهاد مخاطب محور است. مصاحبهشوندگان در این پژوهش به مواردی ازجمله شناسایی خصوصیات مخاطبان وفادار، مخاطب شناسی برحسب سبکهای زندگی، توجه به علایق مخاطب و نیازسنجی مخاطبان اشاره داشتند.
- مشارکت دادن مخاطبان: رسانه باید از همه تکنیکها، ابتکارها و ترفندهای لازم برای مشارکت دادن و سهیم کردن مخاطبان در جریان تولید خبر و محتوا بهره بگیرد تا میل و اشتیاق اعضا و مخاطبان کانال خود را افزایش دهند.
- ادمین (مدیر کانال): برای ایجاد انگیزه به باقی ماندن در یک کانال خبری و توجه به مطالب آن باید به مخاطبان گوش کرد و یکی از این راهها در ارتباط بودن با ادمین یا مدیر کانال است. این کار اشتیاق آنان را در دنبال کردن پستهای کانال افزایش میدهد. نحوه برخورد و میزان زمان انتظار مخاطب برای پاسخ ادمین در اینجا بسیار حائز اهمیت است.
محیط رقابتی (شرایط). شرایط، عواملی هستند که توسعه یک پدیده را تحت تأثیر خود قرار میدهند. محیط رقابتی در الگوی خانواده شش سی، جزء شرایط در نظر گرفته میشود.
- مدیریت برند: ایجاد برند قدرتمند از ضروریات مدیریت هر سازمانی است. استراتژیهای موفق برندسازی از طریق تفکیک میان برند موردنظر از سایر رقبا و افزایش عملکرد برند در بازار موقعیتی متمایز برای برند به وجود میآورند که توجه به آن در مورد خبرگزاریها و کانالهای خبری نیز از اهمیت فوقالعادهای برخوردار است. اگر کانال خبری دارای برند شناخته شده و معتبری باشد، مخاطبان با وجود کانالهای خبری بسیاری که وجود دارند، ترجیح می دهند عضوی از ان کانال خبری باقی بمانند و به اخبار آن کانال استناد کرده و آن را بازنشر دهند. برند توانایی ایجاد ارزش افزوده برای کانال خبری را دارا است. مصاحبهشوندگان در مورد انتخاب عنوان مناسب برای کانال و طراحی لوگو، مدیریت صحیح برند کانال خبری، برند سازی مجدد در رسانههایی که قبلاً در محیطهای دیگر فعال بودند و هنر حفظ برند برای رسانههای موجود، صحبت کردند.
- تبلیغات: تبلیغات، فرایندی است که بهوسیله آن، اطلاعات لازم در مورد خدمات یا محصولات برای مخاطبان فراهم شده و درنتیجه شرایط مناسب جهت متقاعد کردن آنان بهمنظور خرید محصولات و خدمات ایجاد میگردد. به مقولهی تبلیغات در بحث موردپژوهش، از دو منظر میتوان نگریست، اولاً تبلیغ خود کانال خبری برای آگاهی دادن به دیگران و دوما به تبلیغات بهعنوان کسب درآمد از کانال؛ که هر کدام قابل توجه است.
شهرت رسانهای کانال پیامرسان خبری (پیامد). پیامد اشاره به خروجیهایی دارد که مدیران و دستاندرکاران رسانه آن را بهعنوان بروندادهای از مدیریت حرفهای و متعهدانه، تجربه کردهاند. شهرت که منبعی معامله ناپذیر، جایگزین نشدنی و تقلیدناپذیر است را میتوان مدیریت کرد. چنانچه یک کانال خبری دارای مدیریت حرفهای و متعهدانه باشد، در محیط رقابتی امروز میتواند به شهرت رسانهای برسد.
زیرساخت و قابلیت دسترسی پیامرسان (زمینه). به بستر و عوامل احاطهکننده پدیده، زمینه گفته میشود که ششمین سی در خانواده شش سی است و اشاره به بافت محیطی دارد که موردمطالعه در آن بستر قرار می گیرد.
در اینجا، زیرساخت و قابلیت دسترسی پیامرسان با مؤلفههای دسترسپذیری، حضور پیامرسانهای بومی و پیامرسان رهبر، در بستر محیطی قرار می گیرند.
نتایج جمعیت شناختی بدست آمده از 385 پرسشنامه الکترونیکی بدست آمده برای اولویت بندی عوامل موثر بر شهرت رسانه ای به شرح زیر است:
· 7.51 درصد پاسخگویان حاضر در این نظرسنجی را مردان و 3.48 درصد را زنان تشکیل داده اند.
· 61.3 درصد پاسخگویان حاضر در این پژوهش بالای 29 سال سن داشتند.
· 73.3 درصد پاسخگویان حاضر در این پژوهش دارای مدرک تحصیلی کارشناسی و بالاتر بوده اند.
· پیام رسان های اجتماعی تلگرام و واتساپ بیشتر اقبال را در نظر پاسخگویان داشته اند بطوری که79.5 درصد تلگرام 16.1درصد واتساپ را انتخاب کردند و تنها 4.4 درصد از دیگر پیام رسان های بومی استفاده می کنند.
· از مجموع پاسخگویان 67.3 درصد 1 ساعت و کمتر از آن، 28.1 درصد بین 1 تا 2 ساعت، 3.4 درصد بین 2 تا 4 ساعت و 1.3 درصد بین 4 تا 6 ساعت، روزانه در پیام رسان های اجتماعی برای اطلاع از اخبار سپری می کنند. بر این اساس می توان گفت که 95.4 درصد پاسخگویان کمتر از 2 ساعت وقت خود را در پیامرسان های اجتماعی برای دنبال کردن اخبار سپری میکنند.
با کمک نرم افزار Spss آزمون آماري تحليل واريانس فريدمن، فرض برابري رتبه ميانگين عوامل شش گانه موثر بر شهرت رسانه ای را به محك آزمون می گذارد. مقدار sig =0,000 بدست آمده است و از آنجایی که sig <0,05 است، لذا می توان ادعا کرد که "عوامل شناسایی شده که منجر به شهرت رسانه ای می شوند، رتبه های یکسانی ندارند و می توان آن ها را رتبه بندی کرد". نتایج این آزمون در جدول 2 آمده است.
"جدول 2 در اینجا قرار بگیرد"
با توجه به جدول 3، نتیجه میانگین رتبه ها نشان می دهد که از مقولات شناسایی شده در مدل شهرت رسانه ای، "ویژگی های حرفه ای خبر" با اختلاف بیشتر و ضریب 6 ، در اولویت اول و بیشترین تاثیر را دارد؛ مدیریت حرفهای و متعهدانه در اولویت دوم با ضریب 4.16، زیرساخت و قابلیت دسترسی پیامرسان در اولویت سوم با ضریب 3.96، محیط تعاملی در اولویت چهارم با ضریب 3.41، الزامات اخلاقی در اولویت پنجم و محیط رقابتی در اولویت ششم به ترتیب با ضرایب 1.90 و 1.58 قرار می گیرد.
"جدول 3 در اینجا قرار بگیرد"
بحث و نتیجهگیری
وضعیت کنونی کانالهای خبری موجود بهشدت نیاز به مدیریت حرفهای و متعهدانه دارند؛ چراکه مدیریت کردن شهرت سخت است و آنچه این وضع شلوغ و نا به سامان را رقمزده است، عدم توجه به مدیریت حرفهای یک کانال خبری است. حجم زیاد اخبار، کانالهای خبری و گسترش اخبار جعلی باعث سردرگمی مخاطبان میشود. همانطور که Lloyd (2017)، بیان میکند باید شهرت در دستور کار استراتژی سازمان قرار بگیرد و برای یک استراتژی شهرت خوب که شامل شناسایی اهداف شما از شهرت، بررسی واقعیت کنونی (شهرت واقعی شما چیست؟)، تجزیهوتحلیل شکاف یعنی شناسایی مناطقی که باید از دیدگاه شهرت بررسی شود، توسعه یک برنامه تاکتیکی و نظارت و اندازهگیری است(33)، به مدیریت حرفهای و متعهدانه نیاز است که در مرکز الگوی حاصل از پژوهش قرارگرفته است.
همچنین دراینبین توجه به محیط رقابتی نیز از اهمیت ویژهای برخوردار است. درواقع به نظر میرسد که در فعالیتهای خبری در این رسانهها، باید به مدیریت برند و تبلیغات برای تفکیک و متمایز کردن برند کانال نسبت به رقبای حاضر در پیامرسان و افزایش و بهبود عملکرد کانال، استراتژیهای برندسازی را در دستور کار مدیریت قرارداد. همانطور که Floreddu و همکاران (2014) بیان میکنند یک استراتژی آنلاین خوب، با استفاده از ابزارهای رسانههای اجتماعی میتواند به ایجاد شهرتی مثبت یاری رساند. یکی از این ابزارها، تبلیغات است که میتوان از راههای مختلف ازجمله کانالهای غیررسمی یا رسمی قوی برای تبلیغ یا تبادل لینک و تبلیغات در زمانهای مشخص و محدود، برای تبلیغات استفاده کرد.
از نظر Chung (2017)، خود مخاطبان در محیط رسانههای آنلاین، بهعنوان منابع اطلاعاتی برای خوانندگان عمل میکنند(34)؛ پس نیازمند توجه ویژه هستند. نادیده گرفتن مخاطب در این زمان، به انزوا و مهجوریت کشاندن هر نهاد مخاطب محور است. استراتژیهایی که مخاطبان را از حالت انفعال بیرون آورد و آنان را پیگیر دقیق برنامههای خبری کند نیازمند تأمل در ریشههای اساسی مشکلات و خواستههای مخاطبان است. رسانهای که وارد فضای تعاملی نشود بهسرعت از گردونه خارج خواهد شد. تعامل کاربر نهتنها خودبهخود تکامل پیدا نمیکند، بلکه معلوم شده است که نتیجه متابولیسم تعامل در یک اکوسیستم در حال رشد پیچیده رسانههای ارتباطی است. همچنین همانطور که Ott و Theunissen (2015)، بیان داشتند مدیریت شهرت در رسانههای اجتماعی بهطور فزایندهای در روابط عمومی اهمیت مییابد. از دیدگاه پژوهش حاضر، محیط تعاملی یکی از نقاطی است که باید تمرکز ویژه روی آن داشت.
نتایج نشان داد که چند نوع علت وجود که مدیریت حرفهای را توسعه میدهد که الزامات اخلاقی و ویژگیهای حرفهای خبری است. از الزامات حرفهای شدن فعالیتهای هر رسانهای ازجمله کانالهای خبری رسمی و غیررسمی خبری در رسانههای اجتماعی آنلاین، آشنایی با قواعد اخلاقی و التزام عملی به رعایت آنهاست. جای خالی مرامنامه و منشورهای اخلاقی در حوزه فعالیتهای خبری در رسانههای اجتماعی بهشدت محسوس است.
ویژگیهای حرفهای خبر که به نحوی در ارتباط با علل (الزامات اخلاقی) هستند شامل مؤلفههای نوع خبر، مدیریت خبر، سبک خبر و خبرنویسی شناسایی شد.
درزمینهٔ شهرت رسانهای، پنج مدل در مطالعات دو دههی اخیر یافت شد که شامل مدل پایههای شهرت که در آن بحث مدیریت و ارزیابی شهرت مطرح میشود و پایههای شهرت را تمایز، ارتباط، عزت، انتظارات و دانش و تجربه معرفی میکند؛ مدل داولینگ، ارتباط داخلی (ارتباطات بین فردی: داخلی و خارجی) و ارتباطات رسانههای بازاریابی را در مدل خود لحاظ کرده است. مدل RepTrak و مدل Reputation Quotient (RQ) که شبیه هم هستند، ابعاد هر دو مدل در بعدهای محصولات و خدمات، محیط کار، عملکرد مالی، رهبری شهروندی (مسئولیت اجتماعی) مشترک هستند، تنها در مدل رپ تراک، عامل نوآوری و در مدل آرکیو، بعد جذابیتهای عاطفی افزوده میشوند. مدل فامبران نیز بر این فرض استوار است که دیدگاههای مشتریان و کارمندان همبسته یا به هم وابسته هستند. اما در این الگوی پژوهش حاضر، پیامد توجه و نگاه حرفهای به مقولههای عنوانشده در الگوی، ششمین سی از خانواده شش سی گلیزر را که شهرت رسانهای کانالهای خبری در پیامرسانها است را به دست میدهد.
بستر محیطی در این الگو، زیرساخت و قابلیت دسترسی پیامرسان با مؤلفههای دسترسپذیری، حضور پیامرسانهای بومی و پیامرسان رهبر، هست. چون در جامعه امروزی، مردم علاقه زیادی به ایجاد ارتباط با هم از طریق شبکهها و پیامرسانهای اجتماعی دارند، پس نمیتوانند عضو پیامرسانهای مختلف شوند و از این طریق شبکههای متعدد و جدا از هم درست کنند. همانطور که سابقهی استفاده از پیامرسانها در داخل کشور نشان میدهد، وقتی کاربران به دلایل مختلف تصمیم به کوچ از یک پیامرسان میگیرند با تقریب زیادی هم جذب یک پیامرسان دیگر میشوند، نه اینکه جذب پیامرسانهای متعدد شوند (7). رسیدن به اجماع و یک وفاق برای داشتن زیرساختی بومی و یا استفاده از زیرساختهای خارجی اهمیت دارد.
حال که به مدد اپلیکیشن های پیامرسانهای آنلاین، میتوان آخرین تحولات جهان را بهصورت لحظهبهلحظه در هر نقطه از زمین رصد کرد و از کوچکترین و تازهترین رویدادها در اقصی نقاط جهان آگاهی یافت؛ و شهرت هم منبعی معامله ناپذیر، جایگزین نشدنی و تقلیدناپذیر است، که میتواند سبب شود کانالهایی روزبهروز بر بازدید و اعضایشان افزوده شود، یا بهسوی منسوخ شدن حرکت کنند؛ و با توجه به شمار زیاد کانالهای مختلف خبری در پیامرسانها، الگوی بهدستآمده در این پژوهش، میتواند به یاری مخاطبان در اعتماد به این رسانههای خبری نوظهور بشتابد تا در کمتر در معرض اخبار جعلی قرار بگیرند. در این پژوهش با استفاده از الگویی که برای شهرت رسانهای کانالهای پیامرسان خبری با رویکرد داده بنیاد ارائه شده بود، به اولویت بندی عوامل موثر بر شهرت رسانه ای کانال های پیام رسان خبری پرداخته شد. همانطور که بیان شد به اذعان مدیرکل نظارت و ارزیابی خبر و برنامههای سیاسی صداوسیما و همچنین مدیر نظارت و ارزیابی فضای مجازی خبر و برنامههای سیاسی کار درخوری در زمینه شهرت و ارزیابی کانالهای خبری در پیامرسانها صورت نگرفته است که این الگو میتواند مبین خطوط راهنمایی برای مدیران در سطوح مختلف در حوزه خبر در رسانههای اجتماعی، جهت رسیدن به شهرت رسانهای و حفظ آن باشد و به کمک سازمانهایی همچون شورای عالی فضای مجازی برای سیاستگذاری و رتبهبندی رسانههای اجتماعی، همچنین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نظارت و ارزیابی شبکههای اجتماعی در رسانههای خبری رسمی و غیررسمی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات سیاستگذاری درازمدت زیرساختی با توجه به رشد و فراگیری شبکههای اجتماعی و مجلس شورای اسلامی آید. همچنین این رتبه بندی در گام برداشتن به سمت شهرت در سازمان های نام برده و کانال های خبری تسهیل کننده خواهد بود.
منابع
1. Kimanuka, O. (2015).” Social media has changed the way we communicate“. Published: May 02, 2015, http://www.newtimes.co.rw/section/read/188395
2. Orihuela, J.L. (2017). “The 10 new paradigms of communication in the digital age”, Nov 6, 2017 https://medium.com/@jlori/the-10-new-paradigms-of-communication-in-the-digital-age-7b7cc9cb4bfb
3. سرابی، سعید و محمودرضا حسنلو (۱۳۹۶). “ بررسی عملکرد شبکه خبر بر اساس معیارهای اعتمادسازی از دیدگاه کارشناسان”، چهارمین همایش بین المللی مدیریت رسانه، تهران، ماهنامه چهره های ماندگار ، دانشگاه صداوسیما.
4. Thulin, E. (2017).” Always on My Mind: How Smartphones are Transforming Social Contact among Young Swedes”. Sage Publications and YOUNG Editorial Group, 26(5) 1–19
5. Ott, L., Theunissen, P. (2015). “Reputations at risk: Engagement during social media crises”, Public Relations Review 41 (2015) 97–102
6. Figeac, J., Chaulet, J.(2018). “Video-ethnography of social media apps’ connection cues in public settings”. Mobile Media & Communication 1–21
7. شریفی، سیدمهدی و پریسا نظامی (1398). “ شهرت رسانهای ابزاری برای پیشبرد فعالیتهای خبری پیامرسانهای اجتماعی”، فصلنامه رسانه، دوره 30، شماره 2 - شماره پیاپی 115، تابستان 1398، صفحه 5-25
8. شریفی، سیدمهدی و افشین امیدی (1397). "ژورنالیسم تلویزیونی معرفت شناسی ، فلسفه، روشها"، انتشارات تیسا، تهران.
9. Kang, J., Lee, H.(2017), “Modeling user interest in social media using news media and Wikipedia. Information Systems, No 65.
10. Alejandro, J. (2010). "JOURNALISM IN THE AGE OF SOCIAL MEDIA". Reuters Institute Fellowship Paper University of Oxford, https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk
11. Reusken, H.(2015),"Social media has a growing impact on the news", http://ing.com/sming15, 8 October 2015
12. Messing, S., Westwood,S,J. (2012), "Selective Exposure in the Age of Social Media: Endorsements Trump Partisan Source Affiliation When Selecting News Online", Sage Publications Ltd. 41 ( 8), 1042-1063
13. ایرنا، (1393). رسانهها و رقیبی به نام شبکههای اجتماعی. 22 آبان 1393. http://www.irna.ir/fa/News/81384949
14. ایسپا، (1397)، “ میزان اعتماد مردم به منابع کسب خبر در ایران”، http://ispa.ir/Default/Details/fa/ 1976
15. Fombrun, C.J. and Rindova, V. (1996), “Who's Tops And Who Decides? The Social Construction of Corporate Reputations”, New York University, Stern School of Business, Working Paper.
16. Raithel, S., & Schwaiger, M. (2015). The effects of corporate reputation perceptions of the general public on shareholder value. Strategic Management Journal, 36(6), 945-956.
17. Bogaerd, M. V., Aerts, W. (2015).” Does media reputation affect properties of accounts payable?” . European Management Journal 33 (2015) 19–29
18. Floreddu, P.B, Cabiddu, F., Evaristo, R.(2014). “Inside your social media ring: How to optimize online corporate reputation”, Business horizons. Amsterdam: Elsevier, ISSN 0007-6813, ZDB-ID 2226637. - Vol. 57.2014, 6, p. 737-745.
19. روشندل اربطانی، طاهر؛ سید جوادین، سیدرضا؛ سعدی پور، اسماعیل و شریفی، سیدمهدی. (1392). نقش توسعه منابع انسانی در شهرت رسانهای و خلق سرمایه شهرتی. فصلنامه پژوهش هاي ارتباطي، سال بيستم، شماره 2، پياپي 74 ، تابستان 1392 . 74-69
20. روشندل اربطانی، طاهر و سید مهدی شریفی (1394). از سرمایه شهرتی تا شهرت رسانهای. شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، تهران.
21. Keiser, A. (2017).” Social Media Reputation Management: What You Need To Know”. https://brandyourself.com/blog/fixing-negative-results/social-media-reputation-management-what-you-need-to-know/. Published on May 1, 2017
22. Wang, S. F., Chang, W. H., Yang, J. S.(1999).“Dynamic Modeling of Corporate Reputation Management Process”. http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/similar?doi=10.1.1.320.2234&type=cc. Jan 1999
23. Fombrun, C. J & Pan, M. (2006), “Corporate reputations in China: How do consumers feel about companies”?, Corporate Reputation Review, Vol. 9, No.(3).
24. Schreiber, E.S.(2011), “Reputation”, https://instituteforpr.org/reputation.
25. ملک اخلاق، اسماعیل، محسن اکبری و علی قل یزاده کلائی (1394)، “ شهرت برند؛ مدل ها و رو شهای اندازه گیری”، اولین کنفرانس بین المللی مدیریت، اقتصاد، حسابداری و علوم تربیتی. استان مازندران، ساری.
26. نجم روشن، سعید، زهرا نصراللهی و سیّدمحمد طباطبایی نسب ( 1390 ). “ شناسایی و رتبه بندي عوامل مؤثر بر حسن شهرت شرکت هاي لوازم خانگی”، فصلنامۀ علمی پژوهشی کاوش هاي مدیریت بازرگانی ، سال سوم (پاییز و زمستان 1390 )، شماره 6.
27. Baybars-Hawks, B & Samast, O. (2013) ,“ New Challenges, New Opportunities: Interdisciplinary, Perspectives on Reputation Management”. Reputation Management Institute of Turkey.
28. Mediani, H.S. (2017). An Introduction to Classical Grounded Theory. November 06, 2017. Available at: https://symbiosisonlinepublishing.com/nursing-healthcare/nursing-health-care35.pdf
29. Malik G.; McKenna, L. & Griffiths, D. (2016). How do Nurse Academics Value and Engage with Evidence-Based Practice Aacross Australia: Findings from a Grounded Theory Study. Nurse Education Today, 41, Pp. 54-59.
30. فراستخواه، مقصود. (1396). روش تحقیق کیفی در علوم اجتماعی با تاکید بر "نظریه ی برپایه". نشر آگاه. تهران.
31. Heath, H. & Cowley, S. (2004). Developing a grounded theory approach: A comparison of Glaser and Strauss. International Journal of Nursing Studies, 41(2): 141–150.
32. Lincoln, Y. S., & Guba, E. G. (1985). Naturalistic Inquiry. Sage Publication, London, England.
33. Lloyd, J. (2017). “Whose responsibility is Reputation Management?” .http://prexpert.co.za/2017/12/05/responsible-company-reputation/. Dec 5, 2017
34. Chung, M. (2017). “Not just numbers: The role of social media metrics in online news Evaluations”, Computers in Human Behavior 75 (2017) 949-957
جدول1: عوامل موثر بر شهرت رسانه ای در کانال های پیام رسان خبری
کدهای ثانویه (انتخابی) | کدهای مفهومی (مقولات فرعی) | مقوله |
- بازخورد گرفتن - نظرسنجی | ارزیابی وکنترل عملکرد کانال | مدیریت حرفهای |
- داشتن الگو و مدل فعالیت | طرح ریزی الگو | |
- انتخاب افراد حرفهای برای ارتباط با کاربران - وجود تیم تحریریه قوی - ضرورت وجود افراد باسواد برای تعامل | سازماندهی حرفهای افراد | |
- شناسایی خصوصیات مخاطبان وفادار - مخاطب شناسی برحسب سبک های زندگی - توجه به علایق مخاطب - نیازسنجی مخاطبان | مخاطب شناسی | محیط تعاملی |
- نظرسنجی - ضرورت ایجاد فضای تعاملی با مخاطب - مشارکت مخاطبان در تولید محتوا - تدوین دستورالعملی برای ارائۀ اخبار فرستاده شدۀ کاربران - گذاشتن صدای مردم | مشارکت دادن مخاطبان | |
- ارتباط آسان با ادمین - ضرورت افراد قوی و با سواد برای ارتباط با مخاطبان | ادمین (مدیر کانال) | |
- ضرورت تسهیل دسترسی - حفظ مرجعیت کانال با حضور در دیگر پیامرسانها - رهبرحضور در همه پیامرسانها به عنوان یک ارزش افزوده | دسترس پذیری | زیرساخت و قابلیت دسترسی پیامرسان |
داشتن زیرساخت بومی | پیامرسانهای بومی | |
- ضرورت شناسایی محبوب ترین پیامرسان - حضور موثر در پیامرسان | شناسایی پیامرسان رهبر | |
- رابطه مستقیم اخبار نرم و مخاطبان بیشتر - وجود تنوع بیشتر در نرم خبرها - استفاده از اخبار نرم برای بیان خبرهای مهم و جدی - تلفیق هر دونوع خبر سخت و نرم - داشتن مخاطبان خاص برای هر نوع از خبر - تفکیک درست اخبار سخت و نرم | نوع خبر | ویژگی های حرفهای خبر |
- استفاده از فیلم و عکس متناسب با محتوا - توجه به کیفیت محتوا و تصاویر - گذاشتن پیوسته ی مطالب - ارتباط مستقیم محتوای جذاب و ارزشمند با درگیری بالای مخاطب - تفکیک درست اخبار سخت و نرم - تنوع خبری - ضرورت شناسایی بازه زمانی مناسب برای اخبار نرم - عدم بارگذاری اخبار بیش از حد و عدم ارسال خبر در ساعات استراحت - سزعت، دست اول بودن خبر - محتوا مزیت رقابتی ایجاد میکند | مدیریت خبر | |
- استفاده از سبک های مشخص و ایجاد تمایز - بکارگیری سبک های جدید - نوشتن محتوا با سبک خاص خود | سبک خبری | |
- رعایت اصول حرفهای گری - مشخص کردن تعداد حدودی خبر در شبانه روز - انتشار منبع معتبر خبری - وجود تحریریه قوی - کوتاه نویسی خبر - رویکرد منصفانه و بیطرفانه داشتن - تیتر زنی زرد - رویکرد امیدزایی در خبر - پوشش جغرافیایی - صحت و درستی خبر | خبرنویسی | |
- انتخاب عنوان مناسب برای کانال و طراحی لوگو - مدیریت صحیح برند کانال خبری - برند سازی مجدد در رسانههایی که قبلا در محیطهای دیگر فعال بودند - هنر حفظ برند برای رسانههای موجود | مدیریت برند | محیط رقابتی |
- استفاده از کانالهای غیررسمی یا رسمی قوی برای تبلیغ - تبادل لینک و تبلیغات در زمان های مشخص و محدود - سرمایه گذاری برای تبلیغات - رابطه مستقیم تبلیغات با تعداد اعضا کانال - استفاده از راه های مختلف برای تبلیغ | تبلیغات | |
- رویکرد منصفانه و بیطرفانه داشتن - احساس مسئولیت و وظیفه شناسی | اخلاق رسانهای
| الزامات اخلاقی |
مصلحت گرایی |
شکل- 1 الگوی شهرت رسانه ای کانال های پیام رسان خبری
جدول2: نتایج آزمون فریدمن
385 | تعداد |
147.608 | کای دو |
5 | درجه آزادی |
.000 | Sig |
جدول3: نتایج آزمون رتبه بندی فریدمن
رتبه ها | میانگین رتبه ها | مقوله ها |
1 | 6.00 | ویژگیهای حرفهای خبر |
2 | 4.16 | مدیریت حرفهای و متعهدانه |
3 | 3.96 | زیرساخت و قابلیت دسترسی پیامرسان |
4 | 3.41 | محیط تعاملی |
5 | 1.90 | الزامات اخلاقی |
6 | 1.58 | محیط رقابتی |
[1] Reputation Pillars
[2] Ground Theory
[3] Sixc’s Causes, Context, Covariance, Conditions, Contingency, Consequences