شرایط سیاسی سینمای ایران در دهۀ هفتاد؛ تحلیل گفتمان شفاهی فیلم «موج مرده»
الموضوعات :
محمدحسن هاشمخانلو
1
(کارشناس ارشد معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات، دانشگاه امام صادق )ع(، تهران، ایران، (نویسنده مسئول))
حسن بشیر
2
(استاد جامعه شناسی ارتباطات بین الملل، دانشگاه امام صادق (ع)، تهران، ایران)
الکلمات المفتاحية: موج مرده, روابط ایران و آمریکا, نورمن فرکلاف, تحلیل گفتمان انتقادی, دهۀ هفتاد,
ملخص المقالة :
این مقاله قصد دارد با بهرهگیری از چارچوب تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف، به بررسی بازنمایی زمینۀ سیاسی ایران در دهۀ هفتاد با تحلیل فیلم موج مرده (1379) به نویسندگی و کارگردانی ابراهیم حاتمیکیا، بپردازد. ملاک انتخاب این فیلم غنای آن در بازنمایی شرایط سیاسی، اجتماعی و ایدئولوژیک ایران صورت گرفته است. این تحقیق پس از مرور جناحها و گروههای سیاسی موجود در سالهای منتهی به زمان تولید این متن، در جهت مشخص کردن موضعگیری فیلم در میان گفتمانهای رقیب این گروهها اقدام میکند. با کنار گذاشتن چند بعد فیلم از فرآیند تحلیل (مانند تصاویر، موسیقی و لحن گفتگوها) با توجه به محدودیتهای عملی، پس از استخراج انواع گفتمان (و تفاسیر آنها از زمینههای موقعیتی و بینامتنی) از گفتگوهای شخصیتهای موج مرده و کنشهای آنها در داستان و سپس تبیین این انواع گفتمان با توجه به روابط قدرت در زمان تولید متن، ادعا شده است که این فیلم با یادآوری سابقۀ دخالت حکومت آمریکا در جنگ ایران و عراق و مخصوصا ساقط کردن هواپیمای مسافربری ایرانی پرواز 655، ضمن انتقاد نسبت به اقدامات دولت وقت در سیاست خارجه و تغییر موضع نسبت به آن کشور و خردهفرهنگ و عملکرد جوانان ایرانی، از گفتمان انقلابی دهۀ شصت و ارزشهای سنتی این کشور دفاع میکند.
_||_