عناصر سینمای پستمدرن در فیلم "باز هم سیب داری؟"
الموضوعات :سیده ثریا موسوی 1 , سید محمد مهدیزاده طالشی 2
1 - دانشکدۀ علوم ارتباطات، دانشگاه علامه طباطبائی
2 - دانشیار، دانشکدۀ علوم ارتباطات، دانشگاه علامهطباطبائی
الکلمات المفتاحية: سینمای پستمدرن, فراروایتها, پستمدرنیسم, تحلیلمحتوا, بینامتنیت,
ملخص المقالة :
پست مدرنیسم در اواخر قرن بیستم در آثار لیوتار، نیچه، فوکو، بوردریار و دریدا توسعه یافت. این گفتمان مفاهیم روشنگری و علم را به چالش می کشد. پستمدرنیسم دستیابی به حقیقت و شناخت علمی از جهان را غیر ممکن میداند. این گفتمان به هنر و سینما راه یافته و منجر به خلق فیلمهای پستمدرن شده است. پژوهش حاضر با هدف شناخت عناصر سینمای پستمدرن در فیلم باز هم سیب داری؟ به کارگردانی بایرام فضلی انجام شده است. در قسمتهای نظری این مقاله مفاهیم پستمدرنیسم و سینمای پستمدرن بررسی شدهاند. به منظور دستیابی به هدف پژوهش از روش تحلیل محتوای کمی استفاده شده است. واحد تحلیل این تحقیق صحنه است و جامعۀ آماری این پژوهش را 90 صحنۀ فیلم باز هم سیب داری؟ تشکیل میدهند که کلشماری شدهاند. دادههای حاصل از این تحقیق وارد نرمافزار Spss شدهاند و نتایج آنها در قالب جداول توصیفی و با استفاده از نظریۀ بینامتنیت و افول فراروایتها تحلیل شدهاند. نتایج پژوهش نشان میدهد باز هم سیب داری؟ فیلمی پستمدرن است که قهرمان به معنای کلاسیک در آن وجود ندارد. این فیلم مخاطب را در موقعیت کوچروی قرار میدهد و او را در داستانگویی سهیم میکند، فیلم فضایی شبه سوررئال دارد و از واقعگرایی فاصله میگیرد. باز هم سیب داری؟ با صحنههای هجوآمیز بیانگر فروپاشی ارزشهاست و سوژۀ کنشگر و آگاه و امکان آزادی و رهایی انسان را نفی میکند.
_||_