اولویتبندی راهبردهای مطلوب شبکه آموزش سیما با استفاده از فرایند تحلیل سلسله مراتبی (AHP)
الموضوعات :طاهر روشندل اربطانی 1 , وحید خاشعی 2 , یوسف نوروزگندشمین 3
1 - استاد دانشگاه تهران
2 - استاد دانشگاه علامه طباطبایی
3 - دانشجو
الکلمات المفتاحية: اولویتبندی, راهبردهای مطلوب, فرایند تحلیل سلسله مراتبی, اهداف,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش، اولویت بندی راهبردهای مطلوب شبکه آموزش سیما با استفاده از فرایند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) هست. پرسش های پژوهشعبارت بودند از:راهبردهای مناسب جهت دستیابی به اهداف بلند مدت شبکه آموزش سیما کدامند ؟اولویت بندی راهبردهای تدوین شده در سطوح مختلف شبکه آموزش سیما به چه صورت می باشد ؟روش پژوهش فوق از حیث هدف کاربردی و از لحاظ نوع نیز تلفیقی از روش کیفی و کمی هست. ابزار جمع آوری اطلاعات نیز به صورت پرسشنامه دلفی و پرسشنامه ماتریسی بوده است. در پژوهش فوق ابتدا بر اساس نظرات کارشناسان اهداف و راهبردهای شبکه آموزش مشخص شده و در نهایت طبق نظر آنان به اولویت بندی راهبردهای شبکه پرداخته ایم. نتایج به دست آمده از این پژوهش نشان داد، میزان ناسازگاری در تمام موارد کمتر از بوده و سازگاری پاسخها مورد تأیید قرار گرفته است. بر اساس نظرات کارشناسان، هدف (تبدیل شدن به یکی از معتبرترین مرجع آموزشی کشور و پاسخگوی نیازهای متنوع مخاطبان با متنوع سازی فرم های برنامهسازی) با امتیاز (0.457) و راهبرد (تحقیق و بررسی زمینهها و نیازهای آموزشی مخاطبان و پاسخگویی به اصلیترین نیازهای آموزش مخاطبان و جامعه تحقیق و بررسی زمینهها و نیازهای آموزشی مخاطبان و پاسخگویی به اصلیترین نیازهای آموزش مخاطبان و جامعه) با امتیاز (0.290) نسبت به سایر اهداف و راهبردها در موفقیت شبکه آموزش دخیلاند. در نهایت 4 راهبرد از بین 8 راهبرد به عنوان راهبردهای مطلوب انتخاب شدند.
_||_