نقش حقوق مالکیت معنوی در شبکه های اجتماعی
الموضوعات :
1 - علوم ارتباطات . دانشگاه سوره.دانشکده ارتباطات
2 - علوم ارتباطات .دانشگاه پیام نور
الکلمات المفتاحية: شبکه های اجتماعی, سازمان بین المللی مالکیت معنوی, حقوق مالکیت معنوی,
ملخص المقالة :
امروزه با استفاده از شبکه های اجتماعی و باحضور در این بزرگراه، امکان بهره گیری از انبوهی از اطلاعات در کمترین زمان ممکن و برقراری ارتباط گفتاری نوشتاری و دیداری با هزینه ای نسبتاً کم فراهم آمده است. ظهور این پدیده اگرچه خود معلول تحولاتی چند بوده اما پس از ظهور، خود منشاء تحولات عدیده ای به ویژه در عرصه علوم ارتباطات به مفهوم اخص کلمه شده است. در این پژوهش به بررسی حقوق مالکیت معنوی کاربران شبکه های اجتماعی پرداخته شده است. حقوق مالکیت معنوی را، در معنای وسیع کلمه، حقوق ناشی از آفرینشها و خلاقیتهای فکری در زمینههای علمی، صنعتی، ادبی و هنری میداند. با توجه به پیشرفت تکنولوژیهای نوین ارتباطی بحث حقوق مالکیت معنوی کاربران شبکههای اجتماعی همواره مورد سؤال بوده است که آیا در فضای گسترده مجازی امکان این امر وجود دارد که حقوق کاربران شبکههای اجتماعی حفظ شود که تا کنون پزوهشی در این خصوص که به بررسی حقوق مالکیت معنوی کاربران شبکه-های اجتماعی بپردازد صورت نگرفته است. در این پژوهش به بررسی حقوق مالکیت معنوی کاربران شبکه-های اجتماعی(فیس بوک، توییتر، جی پلاس، لینکدین و آپارات) پرداخته شده است که با استفاده از روش پیمایشی و ابزار پرسشنامه ای 225 نفر از کاربران شبکههای اجتماعی با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شده اند.
_||_
مقدمه:
فنآوری هاي ارتباطي جديد و بزرگراههاي اطلاعاتي آن، به ويژه شبکه های اجتماعی منجر به تحول در شدت و ميزان ارتباط انسانها در اقصي نقاط جهان شده و تحولي كيفي در نحوه ارتباط انسانها با يكديگر ايجاد کرده است؛ بدين معني كه امروزه با استفاده از شبکه های اجتماعی و باحضور در اين بزرگراه، امكان بهرهگيري از انبوهي از اطلاعات در كمترين زمان ممكن و برقراري ارتباط گفتاري نوشتاري و ديداري با هزينهاي نسبتاً كم فراهم آمده است. ظهور اين پديده اگرچه خود معلول تحولاتي چند بوده اما پس از ظهور، خود منشاء تحولات عديدهاي به ویژه در عرصه علوم ارتباطات به مفهوم اخص کلمه شده است. در این پژوهش به بررسی حقوق مالکیت معنوی کاربران شبکه های اجتماعی پرداخته شده است. نظام مالکیت معنوی به عنوان یکی از مسائل زیربنایی سیاست نوین اقتصادی در سطح بین المللی و بستری برای فراهم آوردن توسعه پایداردرکشورها تبدیل گشته است. به این دلیل که در هزاره سوم به موازات جهانی شدن اقتصاد و گسترش ارتباطات بر شدت رقابت جهانی افزوده شدن و در این میان فرآیند تحقیق و توسعه، انجام نوآوری تکنولوژیک و دستیابی به تکنولوژیهای برتر به عنصری کلیدی در کسب مزیت رقابتی در جوامع مختلف تبدیل شده است.
بررسی حقوق مالکیت معنوی کاربران شبکههای اجتماعی است از میان کاربران شبکههای اجتماعی میباشد با استفاده از روش پیمایشی و ابزار پرسشنامه ای 225 نفر از کاربران شبکههای اجتماعی با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. در این روش نمونهگیری هر یک از اعضای جامعه شانس برابر و مستقلی برای قرار گرفتن در نمونه دارد. ابزار اندازهگیری دادهها شامل پرسشنامه بوده، که پایایی پرسشنامه به روش آلفای کرونباخ نشان داد که دادههای پژوهش از پایایی مناسب برخوردار بودند.
بيان مسئله پژوهش:
حقوق مالکیت فکری، مفهوم حقوقی نوینی است که از فعالیتها و محصولات فکری در زمینههای تجاری، علمی، ادبی و هنری حمایت می کند. به عبارت دیگر، حقوق مالکیت فکری مجموعه ای از قوانین ومقرراتی است که از اثرات ناشی از فکر، خلاقیت و ابتکار بشر حمایت کرده و در این راستا یک سری حقوق مادی محدود به زمان و حقوق معنوی دائمی به پدید آورنده آن اعطاء می نماید. فرض اساسی در قانون مالکیت فکری این است که اندیشه های خلاق انسانی زمانی شکوفا می شود که صاحبان حق انحصاری اثر از نظرمالی از کار خود بهره مند شوند و نسخه برداری از اثر خود را تحت کنترل داشته باشند. بنابراین حقوق مالکیت فکری، حلقة مکمل چرخة نوآوری به حساب می آید و سبب شکوفایی اندیشه های خلاق انسانی، توسعه ی تحقیقات، علم و فناوری و تجارت می شود. سازمان جهانی مالکیت معنوی (وایپو) حقوق مالکیت معنوی را، در معنای وسیع کلمه، حقوق ناشی از آفرینشها و خلاقیتهای فکری در زمینههای علمی، صنعتی، ادبی و هنری میداند.
مالکیتهای معنوی، مالکیتهای عینی و ملموس نیستند و یکی از آثار مرتبط بر این ویژگی این است که نقض این مالکیتها نیز میتواند سهلتر از نقض حقوق مالکیتهای عینی صورت پذیرد. نتیجهی دیگر بر این امر این است که نمیتوان قاعدهی حاکم بر اموال در حقوق بینالملل خصوصی و تعارض قوانین را در مورد آنان اعمال نمود (امیری، 1388). شبکههای اجتماعی یکی از با نفوذترین تکنولوژیهای جدید ارتباطی است که همه ابعاد زندگی بشری را تحتتاثیر قرار داده است به نوعی همه ابعاد حیات فردی و جمعی ما متأثر این تکنولوژی ارتباطی و سایر تکنولوژیهاست این شبکههای اجتماعی فیسبوک و توییتر هستند که توانستهاند مخاطبان زیادی را جذب کنند. فیسبوک فهرست راهنمای اجتماعی که به کاربران خود اجازه میدهد با ایجاد پروفایل و در معرض دید قرار دادن آن برای دوستان خود با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، علاوه بر آن میتوانند دوستان خود را اضافه کنند و برای آنها پیام بفرستند، کاربران همچنین میتوانند به شبکههای سازمانیافته توسط دانشگاه محل کار و مدرسه بپیوندند . هدف از این شبکهها ایجاد جهانی آزادتر و شفافتر و درک و ارتباط بیشتر است. فیسبوک، با ارتقای آزادی و شفافیت برای رسیدن به این هدف به افراد کمک میکنند، دستیابی به این اهداف تنها باید از طریق محدودیت قانونی فناوری و هنجارهای اجتماعی محدود شوند(عاملی،سعیدرضا ،1389،ص12). توییتر یک شبکه اجتماعی اینترنتی است که به کاربران خود این امکان را میدهد تا پیامهای را به عنوان تویئتر به یکدیگر ارسال و دریافت کنند. تویئت ها(tweet)، پستهایی متنی هستند که میتوانند حداکثر 140 حرف باشند و در صفحه پروفایل نویسنده نمایش داده میشوند و به مشترکان نویسنده متن، یعنی کسانی که در صفحه تویئتر فرد عضویت دارند و به آنها تعقیبکنندگان نیز گفته میشوند، ارسال میشوند. ارسالکنندگان پیام میتوانند پیام خود را تنها برای حلقه دوستان خود ارسال کنند. یا بر مبنای پیشفرض تعیین شده، اجازه دسترسی به پیام را به همه اعضای تویئتر بدهند. تمام کاربران میتوانند تویئت پیام خود را از طریق وبگاه تویئتر خدمت پیامک(اس.ام.اس) یا برنامههای خارجی(که توسط تلفنهای هوشمند ایجاد برنامهریزی شده است) ارسال و دریافت کنند. استفاده از خدمات این وبگاه رایگان است. وبگاه تاکنون در سراسر جهان بیش از صدمیلیون کاربر دارد (عاملی ،سعیدرضا، 1389،ص345). سرعت روزافزون اینترنت و ظهور تکنولوژی فشردهسازی مانند امپیتری که درها را به روی بهاشتراکگذاری فایل «پیرتوپیر» (نظیربهنظیر) و تکنولوژیهای مانند «نپستر» و «بیت تورنت» که کاربران را قادر میسازد فایلها را به صورت ناشناس به اشتراک بگذارند، موضوع مالکیت را بسیار پیچیده کرده است. طرفداران اشتراکگذاری فایل بدون محدودیت بر دسترسی گستردهتر و سریعتر به رسانهها توسط کاربران تأکید دارند. در مقابل، حامیان محدودیت بهاشتراکگذاری به صدمات ناشی از بهاشتراکگذاری به هنرمندان و رسانهها اشاره میکنند. مالکیت معنوی امروزه از آنچنان جایگاهی برخوردار است که اکثر سازمانهای تجاری مانند سازمان تجارت جهانی(WTO) پیششرط عضویتشان را پذیرش استانداردهای مطلوب در رابطه با مالکیت معنوی قرار دادهاند. در این خصوص ویپو در سال ۱۹۹۶ طی یک موافقتنامه که با سازمان تجارت جهانی به امضا رساند، قدم عمدهیی برداشته است. این سند که به موافقتنامۀ جوانب تجاری حقوق مالکیت معنوی معروف است، باعث افزوده شدن ارزش ویپو و نقشآفرینی بیشترِ آن شده است. هرچه نقش ویپو در معادلات تجاری بیشتر شود، بدون شک خواهد توانست استانداردهای بینالمللی را حاکم سازد؛ زیرا بزرگترین وظیفۀ آن ایجاد موازین و استانداردهای بینالمللی است. برنامهریزیهای بسیاری نیز برای افزایش حمایت از مالکیت معنوی در این سازمان بینالمللی به عمل آمده است که از آن جمله میتوان به آماده کردن مفاد عهدنامههای جدید، اقدام برای هماهنگی قوانین ملی با قواعد جهانی، کمکهای فنی و حقوقی به کشورهای در حال رشد، تلاش در گردآوری و اشاعۀ اطلاعات و ارایۀ خدمات ثبت بینالمللی این حقوق اشاره کرد. امروزه موضوع ثبت اختراع از اهمیت فوقالعادهیی برخوردار است، چنانکه بنا بر برآوردهای سازمان، مدارک جمعآوریشده است.. وایپو در مقابل فناوریهای جدید همانند اینترنت به خوبی واکنش نشان داده است. بسیاری فعالیتها از جمله سیستم حل اختلاف در این سازمان با استفاده از آن صورت میگیرد، ولی هنوز نتوانسته است که مقررات جامع و مانعی برای آنها وضع کند. یا فضای مجازی موقعیتی فراهم کرده است تا با ایجاد یک دنیای جدید، روشهای نوینی برای نشر اطلاعات و تألیفات ایجاد شود. محیط دیجیتال امکان ارتباط وکپی رایت را افزایش داده و خطر استفادۀ غیرمجاز از مالکیتهای معنوی را دو چندان کرده است. عدم تسلط بشر بر فضای مجازی باعث شده است این شعبه از فناوری کنترل ناشدنی بنماید. مخصوصاً در محیط بینالمللی، این عدم کنترل به مراتب افزونتر است. میزان جرایم اینترنتی هر روز رو به افزایش است و سازمان ویپو تحت فشار زیادی است تا به حل مسایل ناشی از تأثیر فناوری الکترونیک کمک کند.
روشهای جدید نشر اطلاعات در فضای مجازی باعث شده است که همۀ قواعد و مقرراتی که تاکنون حاکم بر مالکیت معنوی بوده است، زیر سوال برود. علت این مسأله، سنتی بودن همۀ قالبهای حاکم بر این قواعد است. تاکنون قوانین کپی رایت همهگیر برای حمایت از بیان اندیشه بوده است و معمولاً حمایت از خود اندیشه و اندیشهورز به فراموشی سپرده شده بود. سازمان جهانی مالکیت معنوی بهشدت مشغول فعالیت است تا بتواند راهحل مناسبی برای این قضیه بیابد. هرقدر استفاده از فضای اینترنت در جهت سرعت دادن به فعالیتهای تجاری موثر واقع شده، به همان اندازه نیاز به قواعد دقیقتر را نیز افزایش داده است. مسایلی مثل نشر الکترونیکی نیاز به حفاظت شبکه را بالاتر برده و روشهای متفاوتی مثل امضای دیجیتال، کیف پول دیجیتال، چکهای دیجیتال را مطرح ساخته است. روابط دیجیتالی نیز متفاوت از گذشته شده است و هر روز پیچیدهتر میگردد. باید امیدوار بود که ویپو با کمک WTO و سازمانهای مرتبط دیگر مثل (ICC اتاق بازرگانی بینالمللی) بتواند بر این بحرانها فایق آمده و همچنان به تأثیرگذاری خویش ادامه دهد؛ زیرا دستاوردهای آن مثل ایجاد رفاه اجتماعی، استفاده از استعدادهای خلاق و تشویق آنها، حمایت از دانش سنتی و رسوم و سنن محلی، سعی در ایجاد محیطی باثبات، تسهیل راههای تبادل اطلاعات و کمک به مبارزه با فعالیتهای غیرقانونی، نتایجی نیستند که بتوان به این راحتی از آنها چشمپوشی کرد. هدف اصلی در این پژوهش بررسی حقوق مالکیت معنوی کاربران شبکه های اجتماعی(فيس بوك ، توئيتر،جی پلاس، آپارات و لینکدین) می باشد .
چارچوب نظری پژوهش
پیدایش سازمان جهانی دارائیهای فکری به رویدادی در سال 1873 باز میگردد. در این سال نمایشگاهی تحت عنوان نمایشگاه بینالمللی مبتکرین در وین برگزار گردید. اغلب مدعوین، این نمایشگاه را به دلیل "سرقت افکار " و عدم احترام به اموال معنوی تحریم نمودند. در پی تلاشهای صاحبنظران، ده سال بعد کنوانسیون پاریس در سال 1883 برای حمایت از دارائیهای فکری تشکیل شد و کشورهای عضو برای انجام وظایف، نهادی بینالمللی ایجاد نمودند. در سال 1886 کنفرانس برن با هدف حمایت از آثار ادبی و هنری پا به عرصه ظهور گذاشت و بخشی نیز برای انجام امور اداری آن ایجاد شد. در سال 1967 کنوانسیونی به نام سازمان جهانی دارائی فکری در استکهلم با هدف ایجاد هماهنگی بین این دو اداره و توسعه ابزار لازم برای انطباق و روزآمد نمودن آنها پایهگذاری شد و در ادامه طی سال 1970 با نام WIPO آغاز بکار نمود. در سال1974 این سازمان با هدف ارتقا فعالیتهای مربوط به داراییهای فکری و انتقال فناوری به کشورهای در حال توسعه و توسعه اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی ، به عنوان یکی از شانزده آژانس وابسته به سازمان ملل معرفی گردید.
کنفرانس برن
در سال 1886 نیز کنفرانس برن با هدف حمایت از آثار ادبی و هنری برگزار شد و ادارهای برای انجام امور اداری آن ایجاد گردید. در سال 1967 کنوانسیونی تأسیس سازمان جهانی دارائی فکری در استکهلم با هدف ایجاد هماهنگی بین اداره کنوانسیون پاریس و برن، همچنین توسعه ابزار لازم برای انطباق و روزآمد نمودن آنها تشکیل گردید و در سال 1970 با نام سازمان جهانی مالکیت فکری WIPO آغاز بکار نمود.
در سال 1974 این سازمان به عنوان یکی از شانزده آژانس وابسته به سازمان ملل پذیرفته شد تا بتواند فعالیتهای دارائی فکری را ارتقاء بخشد و انتقال تکنولوژی را به کشورهای در حال توسعه تسهیل نماید و بدین وسیله توسعه اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی را ایجاد نماید.
چارچوب نظری پزوهش مذکور براساس موافقت نامه های جهانی در حوزه مالکیت معنوی می باشد. بدین صورت که مقوالاتی که در موافقت نامه وایپو و تریپس در حوزه حقوق مالکیت معنوی در فضای مجازی مورد بررسی و پژوهش قرار گرفته است.
موافقت نامه تریپس
اولین موافقت نامه بین المللی برای حمایت از حق مولف در 9 سپتامبر 1886 در "برن" منعقد و تصویب شد که موسوم به "میثاق برن برای حمایت از آثار ادبی و هنری" است. این میثاق توسط سازمان جهانی مالکیت فکری(W.I.P.O) در ژنو اجرا می شود. بر اساس این میثاق مولف جدا از حقوق اقتصادی دارای حقوق معنوی نیزهست. یعنی مولف به لحاظ ادعای مالکیت بر اثر خویش و حق او دایر بر اعتراض به هر گونه تحریف و مثله کردن که به شرافت اثر او لطمه زند را دارد. اما تلاش بین المللی برای وضع قانون درحوزه مالکیت فکری به اصل 27 اعلامیه جهانی حقوق بشر مصوب 1948 مجمع عمومی سازمان ملل بر می گیرد در این اصل آمده:"هر کس این حق را دارد که آزادانه در فرهنگ جامعه مشارکت جدید از هنرها بهره گیرد و در پیشرفت علمی و مزایای آن سهیم شود. هر کس این حق را دارد که از منافع مادی و معنوی اثر هنری، ادبی یا علمی که خود خلق کرده است بهره مند شود".
موافقت نامه وایپو
سازمان جهانی مالکیت معنوی (وایپو) حقوق مالکیت معنوی را، در معنای وسیع کلمه، حقوق ناشی از آفرینشها و خلاقیتهای فکری در زمینههای علمی، صنعتی، ادبی و هنری میداند. موافقتنامهی «تریپس» به عنوان حاصل دور گفتوگوهای اروگوئه، که از سال 1995 با ترتیبات خاص مقرر در موافقتنامه لازمالاجرا شده است، جامعترین موافقتنامهی چندجانبه دربارهی حقوق مالکیت فکری است و به کلیهی مقولات اصلی در این زمینه میپردازد. این مقولات در حوزهی حقوق مالکیت صنعتی عبارتاند از: علائم تجاری، از جمله علائم خدمات، نشانههای جغرافیایی، طرحهای صنعتی، اختراعات از جمله گونههای جدید گیاهی، طرحهای ساخت مدارهای یکپارچه و حفاظت از اطلاعات افشانشده، شامل اسرار تجاری. موافقتنامهی «تریپس» در کلیهی این موارد، حداقل معیارهای ماهوی حمایت را مشخص و عناصر این حمایت را تعیین میکند. این عناصر عبارتاند از: موضوع حمایت، حقوق اعطایی و استثنائات مجاز وارد بر این حقوق و حداقل دورهی حمایت. حمایتهای ارائهشده در این موافقتنامه باید در اختیار دارندگان این حقوق از کلیه کشورهای عضو سازمان جهانی تجارت، بدون هیچ گونه تبعیضی از لحاظ ماهیت، قرار گیرد.
اهمیت و ضرورت پژوهش
اهمیت حقوق مالکیت فکری در ماده 27 اعلامیه ی جهانی حقوق بشر، حق برخورداری از منافع معنوی و مادی ناشی از هرگونه محصول فعالیت علمی، ادبی یا هنری را در کنار حقوق بشری نظیر حق حیات، حق آزادی بیان و اندیشه به رسمیت می شناسد. همین موضوع در پی بردن به اهمیت و جایگاه مقوله ی حقوق مالکیت فکری کفایت می¬کند چرا که یکی از حقوق اساسی انسان محسوب شده است. محصول هوش انسانی، در مقایسه با سایر کالاها و محصولات دارای سه خصیـصه ویژه ای اسـت:
• نتیجه مستقیم کار فکری انسان است.
• در اثر مصرف از بین نمی رود.
• بـه راحتـی عرضـه شـده و قابلیت تکثیر دارد.
مشابه با ساختار نظام قانونی که به زندگی فرهنگی و اجتماعی نظم می دهد مقررات و قوانین مالکیت نیز می تواند حلقه ارتباطی دنیای افکار و اندیشه های انسان باشد. بطور مثال بدون وجود این حقوق، انگیزه مولفان و نویسندگان برای خلق اثر از بین خواهد رفت. فرض اساسی در قانون مالکیت فکری این است که اندیشه های خلاق انسانی زمانی شکوفا می شود که صاحبان حق انحصاری اثر از نظرمالی از کار خود بهره مند شوند و نسخه برداری از اثر خود را تحت کنترل داشته باشند. به سبب همین حمایت است که با هربار خرید محصول مورد حمایت مالکیت فکری در واقع بخشی از قیمت آن به عنوان سهم ایده پرداز محصول پرداخت می شود. بخشی از قیمت یک کتاب متعلق به نویسنده ی آن است. قسمتی از مبلغ یک گوشی موبایل سهمی است که برای مخترعان فناوری های نوین به کار رفته در گوشی موبایل پرداخت می شود. قسمتی از قیمت یک نوشابه پولی است که بابت علامت و نشان تجاری آن هزینه می شود. بدیهی است که این مسئله به تدریج و به مرور زمان باعث رونق در صنایع گوناگون شده است. تنها کافی است تصور شود به عنوان یک مخترع در مقابل زمان و نبوغی که مصروف گشته، باید پاداش موجهی نیز دریافت شود، مسلما این نکته ی تشویقی، نوآور را واخواهد داشت تا به خلق نوآوری های بیشتری اقدام بنماید. بنابراین مالکیت فکری، از جمله مقوله هایی است که به جهت اهمیت آن باید حفاظت شود، همانگونه که نیروی انتظامی امنیت را در شهر حاکم می سازد، مالکیت فکری هم باید محافظت شود.
همان گونه که ساختار نظام قانونی به زندگی فرهنگی و اجتماعی نظم می بخشد مقررات و قوانین حق مولف نیز می تواند حلقه ارتباطی دنیای افکار و اندیشه های انسان باشد. بدون وجود این حق برای آثار مولفان و نویسندگان؛ آنها دیگر اقدام به خلق اثر نخواهند کرد و در بی نظمی بوجود آمده خلاقیت ذهنی انسان به تباهی کشیده می شود. بنابراین در قانون مالکیت فکری فرض بر آن است که اندیشه های خلاق هنگامی برانگیخته و رشد می یابد که صاحبان حق انحصاری اثر بتوانند از نظرمالی از کار خود بهره ببرند و حقی بر کنترل نسخه برداری از اثر خود را داشته باشند.
فرضيههاي پژوهش:
با توجه به پیشرفت تکنولوژیهای نوین ارتباطی بحث حقوق مالکیت معنوی کاربران شبکههای اجتماعی همواره مورد سؤال بوده است که آیا در فضای گسترده مجازی امکان این امر وجود دارد که حقوق کاربران شبکههای اجتماعی حفظ شود که تا کنون پزوهشی در این خصوص که به بررسی حقوق مالکیت معنوی کاربران شبکههای اجتماعی بپردازد صورت نگرفته است. در این پژوهش فرضیات ذیل را مورد بررسی قرار گرفت.
1.حمایت از حقوق نویسندگان و پدید آورندگان در دنیای امروز به عنوان وظیفه ای برای حکومت ها در آمده است
2.وضعیت مالکیت های معنوی در ایران دارای پایه های جدید و گاها سستی است که احتیاج به بررسی بیشتر در قوانین جدید دارد .
3.اشتراک گذاری فایل بدون محدودیت حقوق مالکیت معنوی کاربران را با صدماتی مواجه می سازد.
بیان یافنه های پژوهش
جامعه آماری پژوهش حاضر با توجه به عنوان پژوهش که به بررسی حقوق مالکیت معنوی کاربران شبکههای اجتماعی است از میان کاربران شبکههای اجتماعی میباشد نمونه تحقیق شامل 225 نفر از کاربران شبکههای اجتماعی بودند که به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. در این روش نمونهگیری هر یک از اعضای جامعه شانس برابر و مستقلی برای قرار گرفتن در نمونه دارد. ابزار اندازهگیری دادهها شامل پرسشنامه محقق ساخته مالکیت معنوی بود، که پایایی پرسشنامه به روش آلفای کرونباخ نشان داد که دادههای پژوهش از پایایی مناسب برخوردار بودند، همچنین جهت بررسی روایی سازه از تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد که نتایج نشان داد که مقدار KMOو کرویت بارتلت حاکی از کفایت نمونهگیری و همبستگی مناسب دادهها بود. جهت بررسی دادهها سوالات به صورت صفر و یکی نمره گذاری شدند، به این صورت که نمره یک برای یک سوال به آن معناست که فردی که این گزینه را انتخاب کرده معتقد به این است که مالکیت معنوی در شبکههای اجتماعی رعایت میشود و نمره صفر برای یک سوال به آن معناست که کسی که این گزینه را انتخاب کرده معتقد است که مالکیت معنوی در شبکههای اجتماعی رعایت نمیشود. پس از نمرهگذاری سوالات به صورت صفرو یکی سوالات مربوط به مالکیت علمی، ادبی، هنری و صنعتی و تجاری به صورت مجزا جهت بررسی فرضیههای پژوهش مورد بررسی قرار گرفتند کل افراد در هر حوزه محاسبه شد و پس از محاسبه خط برش در هر حوزه افراد به دو گروه بالا و پایین تقسیم شدند و محاسبات مربوط به هر حوزه با استفاده از آزمون دو جملهای صورت گرفت، همچنین هر سوال نیز به صورت مجزا با استفاده از آزمون دو جملهای بررسی شد. همچنین نمره کل مالکیت معنوی برای هر فرد محاسبه شد و پس از تعیین گروه بالا و پایین، مجددا یک آزمون دوجمملهای جهت بررسی مفروضات پژوهش اجرا شد. همچنین جهت بررسی قدرت پیش بینی کنندگی مؤلفههای علمی و فرهنگی و هنری و صنعتی برای پیش بینی کنندگی مالکیت معنوی از آزمون رگرسیون چندگانه به روش گام به گام استفاده اشد. همچنین از روش های آمار ناپارامتریک به ویژه آزمون دو جملهای و کای اسکوئر برای بررسی مفروضات پژوهش استفاده شد.
v فرضیه اول: حمایت از حقوق نویسندگان و پدیدآورندگان دردنیای امروز به عنوان وظیفهای برای حکومتها در آمده است:
بررسی این فرضیه به این صورت انجام گرفت که سوالات مربوط به مالکیت علمی، هنری و آثار فرهنگی به صورت مجزا بررسی شدند. نتایج حاصل از بررسی سوالات مالکیت علمی نشان داد که :
- در بین کسانی که از جزوات اسکن یا عکس گرفته شده، کتابهای اسکن یا عکس گرفته شده و مجلات اسکن یا عکس گرفته شده استفاده میکنند
- کسانی که از صدای ضبط شده تدریس اساتید، بخشی از جزوه اسکن شده اساتید و فیلمی که از کلاسهای آزمایشگاهی گرفته شده استفاده میکنند،
- کسانی که از طرحهای تحقیقاتی افرادی که طرحهایشان را در شبکههای اجتماعی به قصد نشر علم به اشتراک میگذارند استفاده میکنند،
-کسانی که از متون ترجمهای که در شبکههای اجتماعی به اشتراک گذاشته شدهاند برای تحقیقات کلاسی به عنوان اثری که ترجمه شده توسط خودشان است استفاده می کنند،
- کسانی که چکیده یک مقاله علمی را به اشتراک میگذارند یا آن را دریافت میکنند یا متن کامل یک مقاله را دریافت میکنند،
نتایج آزمون دوجملهای نشان میدهد که با بیش از 99% اطمینان نسبت کسانی که از این آثار به صورت ذکر نام نویسنده استفاده میکنند بیشتراز نسبت کسانی است که از این آثار به صورت آثاری که بدون ذکر منبع است استفاده می کنند.همچنین نتیجه آزمون دو جملهای برای نمره کل مالکیت علمی نشان داد که تفاوت معناداری در نسبت افراد دو گروه وجود ندارد.
Ø در بخش مربوط به بحث هنری موارد زیر بررسی شدند؛
- در بین کسانی که از موسیقیهای خوانندگان و فیلمهایی که باید خریداری شوند استفاده میکنند
- کسانی که ازطرح های فرش و گلیم، عکسها و نقوش معماری استفاده میکنند
نتایج آزمون دو جملهای نشان داد که با بیش از 99%اطمینان نسبت کسانی که از این آثار به صورت آثاری که توسط افراد متفرقه در شبکه قرار گرفتهانداستفاده میکنند بیشتر از نسبت کسانی است که از این آثار به صورت آثاری که توسط افراد صاحب اثر در شبکه قرار گرفتهاند. در نتیجه با بیش از 99%اطمینان مالکیت معنوی در مورد استفاده از طرحهای فرش و گلیم، عکسها و نقوش معماری رعایت نمیشود. همچنین در مورد نتیجه آزمون دو جملهای برای نمره کل مالکیت ادبی این مورد یافت شد که تفاوت معناداری در نسبت افرادی که از این آثار با مجوز استفاده میکنند و نسبت افرادی که بدون مجوز از این آثار استفاده میکنند وجود دارد.
Ø در خصوص آثار فرهنگی
- کسانی که از کلیپهای ویدئویی، کنفرانسها و مناظرهها و جلسات رسمی استفاده میکنند
- کسانی که از نرم افزارهای کامپیوتری، نرم افزارهای آماری و بازیهای کامپیوتری استفاده میکنند.
نتایج آزمون دو جملهای نشان میدهد که با بیش از 95%اطمینان نسبت کسانی که از این آثار به صورت آثاری که توسط افراد متفرقه در شبکه قرار گرفتهاند، استفاده میکنند بیشتر از نسبت کسانی است که از این آثار به صورت آثاری که توسط افراد صاحب اثر در شبکه قرار گرفتهاند استفاده میکنند. در نتیجه با بیش از 95% اطمینان مالکیت معنوی در مورد استفاده از نرم افزارهای کامپیوتری، نرم افزارهای آماری و بازی های کامپیوتری رعایت نمیشود. همچنین در مورد نتیجه آزمون دو جملهای برای نمره کل مالکیت فرهنگی این مورد یافت شد که تفاوت معناداری در نسبت افرادی که از این آثار با مجوز استفاده میکنند و نسبت افرادی که بدون مجوز از این آثار استفاده میکنند وجود دارد.
با توجه به نتایج به دست آمده از بخشهای مختلف ملاحظه میشود که در خصوص آثار علمی رعایت مالکیت معنوی بهتر از سایر آثار ذکر شده در این بخش صورت میگیرد، اما در هر صورت در این بخش نیز مالکیت معنوی خیلی قوی و محکم صورت نمیگیرد اما در حوزه مربوط به آثار هنری و فرهنگی و نرم افزارها مالکیت معنوی به هیچ عنوان مطلوب نیست، به طوری که نسبت افرادی که اعلام کرده بودند که از این آثار به صورتی که توسط افراد متفرقه در شبکه قرار گرفته اند به صورت معناداری بیشتر از نسبت افرادی بود که اعلام کرده بودند که این آثار را به صورتی دریافت کردهاند که توسط افراد صاحب اثر در شبکه قرار گرفتهاند. بنابراین فرضیه اول مبنی بر حمایت از حقوق آثار نویسندگان و پدیدآورندگان در دنیای امروز به عنوان وظیفهای برای حکومت ها در آمده است مورد تایید قرار نمی گیرد.
v فرضیه2:وضعیت مالکیت معنوی در ایران دارای پایههای جدید و گاها سستی است که احتیاج به بررسی بیشتر در قوانین جدید دارد.
جهت بررسی این فرضیه نمرات کل مالکیت معنوی افراد محاسبه شد، سپس خط برش برای جداسازی افراد به دو گروه بالا و پایین محاسبه شد و گروه بالابه عنوان گروهی که معتقد است که مالکیت معنوی درایران به خوبی رعایت میشود و گروه پایین که معتقد است که پایههای مالکیت معنوی در ایران خیلی محکم نیست و احتیاج به بررسیهای بیشتری در قوانین دارد تقسیم شد، سپس از آزمون دو جملهای برای مقایسه نسبت افراد دو گروه استفاده شد. بر اساس نتایج آزمون دو جملهای نسبت افرادی که اعلام کردهاند که مالکیت معنوی در ایرا ن پایههای خیلی محکمی ندارد به صورت معناداری بیشتر از کسانی است که اعلام کردند که مالکیت معنوی در ایران کاملا رعایت میشود. بر این اساس فرض پژوهشی تایید میشود. البته این نتیجه با توجه به نتایج قبل نیز قابل پیش بینی بود. در بخشهای قبلی نیز مشخص شد که افراد اعتقاد دارند که مالکیت معنوی در حوزه آثار علمی بهتر از سایر آثار صورت میگیرد اما در بخش آثار ادبی فرهنگی رعایت مالکیت معنوی خیلی جالب نیست.
v فرضیه3:اشتراکگذاری فایل بدون محدودیت حقوق مالکیت معنوی کاربران را با صدماتی مواجه میسازد.
در حدود 7/61% افراد اعلام کردند که به دلیل عدم امنیت در شبکههای اجتماعی صرفا با اطلاعاتی کلی خود را در شبکههای اجتماعی معرفی کردهاند. همچنین در حدود 6/27% افراد گزارش کردند که به دلیل عدم امنیت از نام مستعار برای خود در شبکههای اجتماعی استفاده میکنند و در حدود 7/10% نیز گزارش کردند که سوابق تحصیلی و شغلی خود را با جزئیات در شبکههای اجتماعی به اشتراک گذاشتهاند. بر این اساس نتایج آزمون کای اسکوئر برای مقایسه افرادی که از روشهای گوناگون برای معرفی خود در شبکههای اجتماعی استفاده کردهاند نشان داد که با بیش از 99% اطمینان تفاوت معناداری بین افرادی که معتقدند که اشتراک بدون محدودیت فایل ها در شبکه های اجتماعی حقوق مالکیت معنوی آنها را با مشکل مواجه می کند با افرادی که معتقد به رعایت مالکیت معنوی هستند وجو دارد.
همچنین با بیش از 95%اطمینان نسبت کسانی که اعلام کردهاند هیچ سوء استفادهای از اطلاعات شخصی آنها نشده به صورت معناداری کمتراز نسبت کسانی است که اعلام کردهاند به دلیل عم امنیت اطلاعات شخصی و سوابق تحصیلی و فایلهای شخصی خود را در شبکه به اشتراک نگذاشتهاند. بنابراین نتایج این پرسش نشان میدهد که افراد نسبت به رعایت حقوق مالکیت معنوی آثار و اطلاعات خود در شبکههای اجتماعی تردید دارند.
بنابراین فرضیه پژوهش مبنی بر اینکه اشتراک گذاری فایل بدون محدودیت حقوق مالکیت معنوی کاربران را با صدماتی مواجه میسازد تایید میشود
نتیجه گیری
نظام مالکیت معنوی به عنوان یکی از مسائل زیربنایی سیاست نوین اقتصادی در سطح بین المللی و بستری برای فراهم آوردن توسعه پایداردرکشورها تبدیل گشته است. به این دلیل که در هزاره سوم به موازات جهانی شدن اقتصاد و گسترش ارتباطات بر شدت رقابت جهانی افزوده شدن و در این میان فرآیند تحقیق و توسعه، انجام نوآوری تکنولوژیک و دستیابی به تکنولوژیهای برتر به عنصری کلیدی در کسب مزیت رقابتی در جوامع مختلف تبدیل شده است.
حمایت کافی از مخترعان و تسهیل ثبت ملی و بین المللی حقوق آنها میتواند ضمن حفاظت از سرمایهگذاری در فعالیت تحقیق و توسعه، انگیزه اشخاص اعم از حقیقی و حقوقی را برای تحقیقات و نوآوری افزایش دهد. همچنین، جلوگیری از اختفای اختراعات و نوآوریها، انتشار دقیق و صحیح اختراعات و نوآوریهای جدید، جلوگیری از فعالیتهای تکراری و موازی و صرف هزینههای زاید، تسهیل تکنولوژی و تشویق و ترغیب به امر سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه را میتوان از آثار و نتایج مهم آن برشمرد.
در مقابل عدم حمایت کافی از اختراع و نوآوری در حوزه های مختلف و نبودن بستر و امنیت حقوقی لازم برای تضمین حقوق مخترعین و نوآوران در سطح ملی و بین المللی موجب میشود که بسیاری از اختراعات و نوآوریها پنهان و در اختیار جوامع گذاشته نشود یا در کشورهایی که از آن حمایت میشود عرضه گردد. این امر در بلندمدت میتواند پیامدهای منفی زیادی از جمله محروم شدن کشور و افرادآن از نتیجه ابتکار و نوآوری، از بین رفتن روحیه جسارت در ابتکار و نوآوری در نخبگان جامعه، ایجاد مانع در پایه ریزی یک صنعت پیشرفته و استوار بر پایههای قوی، تنزل سطح کیفی افراد جامعه و عدم اشتیاق و رغبت به سرمایهگذاری خارجی و جلوگیری از انتقال تکنولوژی برتر را در پی داشته باشد. حال با توجه به گسترش روز افزون مبادلات و تجارات در دنیای مجازی و حجم گسترده ارتباطات مجازی واشتراک آثار در حوزه های مختلف در صورت عدم محافظت از آثار پیامدهای ناشی از معاملات و معادلات دنیای واقعی که به آنهااشاره شد به دنیای مجازی نیز تسری مییابد.
مالکیت معنوی موجب رشد توسعه و بالندگی شده و قابلیتها، امکانات و فرصتهای جدیدي را براي فعالیتها و برنامههای کشور فراهم میکند. پیامدهاي مثبت و سازنده مالکیت معنوی، موجب افزایش انعطافپذیری، ارتقا سطح تواناییها و قابلیتهاي یادگیري در جامعه میشود.
در این راستا، رسانههای اجتماعی به منظور دستیابی و حفظ مزایای رقابتیشان پی در پی در تلاشند تا شایستگیهای کلیدی و بنیادی خود را ارتقا دهند؛ و در موضوع مالکیت معنوی تأثیر بسزایی را به جا میگذارند.
همانگونه که نتایج پژوهش نشان داد برای این فرضیه که حمایت از نویسندگان و پدیدآورندگان در دنیای امروز به عنوان وظیفهای برای حکومتها در آمده است. به بررسی مالکیت علمی، هنر و آثار فرهنگی پرداخته شد.
ü بررسی مالکیت علمی، هنری و فرهنگی
-در بررسی مالکیت علمی که آثاری چون کتاب، رمان، حق کپی رایت، استفاده از جزوات اسکن شده، استفاده از صدای ضبط شده اساتید، استفاده از طرحهای تحقیقاتی، متون ترجمهای استفاده از مقالات و تحقیقات صورت گرفته توسط مؤسسات استفاده گردیده است مالکیت معنوی رعایت شده است.
-در خصوص مالکیت هنری در خصوص خریداری موسیقی خوانندگان و فیلمها، استفاده از آثار افراد سرشناس، دانلود آثار خوانندگان و استفاده از طرحهای فرش و گلیم، عکسها و نقوش معماری مالکیت معنوی در خصوص آثار هنری اصلاً رعایت نمیشود. و این امر نشان دهنده تأثیر منفی شبکههای اجتماعی بر مالکیت هنری است.
- در بررسی مالکیت فرهنگی استفاده از نرمافزارهای کامپیوتری، نرمافزارهای آماری و بازیهای کامپیوتری و همچنین استفاده از کلیپهای ویدئویی، کنفرانسها و مناظرهها و جلسات رسمی استفاده گردید. نتایج نشان داد که در خصوص که مالکیت معنوی در خصوص آثار فرهنگی اصلاً رعایت نمیشود و افراد در شبکههای اجتماعی از آثاری که توسط افراد متفرقه به اشتراک گذاشته میشود بیشتر از آثاری که توسط افراد صاحب اثر به اشتراک گذاشته میشود استفاده میکنند و این امر نشان دهنده تأثیر منفی شبکههای اجتماعی بر مالکیت فرهنگی است.
در حوزه مربوط به آثار هنری و فرهنگی و نرمافزارها مالکیت معنوی به هیچ عنوان مطلوب نیست، به طوری که نسبت افرادی که اعلام کرده بودند که از این آثار به صورتی که توسط افراد متفرقه در شبکه قرار گرفتهاند به صورت معناداری بیشتر از نسبت افرادی بود که اعلام کرده بودند که این آثار را به صورتی دریافت کردهاند که توسط افراد صاحب اثر در شبکه قرار گرفتهاند؛ بنابراین فرضیه اول مبنی بر حمایت از حقوق آثار نویسندگان و پدیدآورندگان در دنیای امروز به عنوان وظیفهای برای حکومتها در آمده است مورد تائید قرار نمیگیرد.
ü در خصوص بررسی جایگاه مالکیت معنوی در ایران
دارای پایههای جدید و گاهاً سستی است که احتیاج به بررسی بیشتر در قوانین جدید دارد. که نتایج نشان داد نسبت افرادی که اعلام کردهاند که مالکیت معنوی در ایران پایههای خیلی محکمی ندارد به صورت معناداری بیشتر از کسانی است که اعلام کردند که مالکیت معنوی در ایران کاملاً رعایت میشود. بر این اساس فرض پژوهشی تائید میشود. البته این نتیجه با توجه به نتایج قبل نیز قابل پیشبینی بود. در بخشهای قبلی نیز مشخص شد که افراد اعتقاد دارند که مالکیت معنوی در حوزه آثار علمی بهتر از سایر آثار صورت میگیرد؛ اما در بخش آثار ادبی فرهنگی رعایت مالکیت معنوی خیلی جالب نیست.
اشتراک گذاری فایل بدون محدودیت حقوق مالکیت معنوی کاربران را با صدماتی مواجه می سازد.
برای بررسی فرضیه سوم با عنوان اشتراکگذاری فایل بدون محدودیت حقوق مالکیت معنوی کاربران را با صدماتی مواجه میسازد. از سؤالاتی مانند میزان اشتراکگذاری اطلاعات در شبکههای اجتماعی و سوء استفاده از اطلاعات شخصی استفاده شد که نتایج نشان داد
بیشتر افرادی معتقد به سوء استفاده از اطلاعات شخصی خود میباشند به همین دلیل در
-حدود 7/61% افراد اعلام کردند که به دلیل عدم امنیت در شبکههای اجتماعی صرفاً با اطلاعاتی کلی خود را در شبکههای اجتماعی معرفی کردهاند.
-حدود 6/27% افراد گزارش کردند که به دلیل عدم امنیت از نام مستعار برای خود در شبکههای اجتماعی استفاده میکنند
- حدود 7/10% نیز گزارش کردند که سوابق تحصیلی و شغلی خود را با جزئیات در شبکههای اجتماعی به اشتراک گذاشتهاند.
بر این اساس نتایج آزمون خی دو برای مقایسه افرادی که از روشهای گوناگون برای معرفی خود در شبکههای اجتماعی استفاده کردهاند نشان داد که فرضیه پژوهش مبنی بر اینکه اشتراکگذاری فایل بدون محدودیت حقوق مالکیت معنوی کاربران را با صدماتی مواجه میسازد تائید میشود. در پایان پیشنهاد می گردد که
- حمایت از حقوق نویسندگان و پدیدآورندگان دردنیای امروز به عنوان وظیفهای برای حکومتها درآید
- لزوم تدوین قوانین مستحکم تر در خصوص وضعیت مالکیت معنوی در ایران
- ایجاد فضای امن اشتراکگذاری فایل با رعایت حقوق مالکیت معنوی کاربران
- با گسترش روزافزون فضای مجازی سازمان بین المللی مالکیت معنوی به مبارزه با فعالیت های غیرقانونی در فضای مجازی بپردازد.
منابع
- آیت الله زاده شیرازی، رضا . 1376. اینترنت. تهران. کانون نشر علوم ادیب، محمدحسین.1380. ایران و سازمان تجارت جهانی، بحران اقتصاد بازار و دمکراسی در ایران، اصفهان
- امامی، نورالدین. 1350.حق مختراع مطالعه تطبیقی فصلی از مالکیتها فکری. چاپخانه سازمان چاپ دانشگاه تهران، مجموعه حقوق تطبیقی شماره 6
- امامی، نورالدین و هرمز، محمود و باقری، عباس و مهدیپور، جلیل. 1353 درباره قرارداد پاریس راجع به حقوق مالکیت صنعتی. تهران .چاپ کارون
- حافظ نیا ،علی . 1380 .مقدمه ای برروش تحقیق در علوم انسانی تهران .انتشارات سمت
- خانیکی،هادی، بابایی، محمود. 1390. فضای سایبر و شبکههای اجتماعی. فصلنامه انجمن ایرانی مطالعات جامعه اطلاعاتی. دوره اول. شماره1
- سلطانی فر،محمد.1389.فناوری های نوین ارتباطی،تهران: انتشارات دانشگاه جامع علمی –کاربردی
- شفیعی شکیب، مرتضی.1381. حمایت از حق مؤلف، قوانین و مقررات ملی و بینالمللی. تهران. چاپ خانه کتاب.
- عبادی، شیرین. 1380.حقوق ادبی و هنری. تهران. نشر چشمه
- -کاتوزیان، ناصر. 1378.حقوق مدنی اموال و مالکیت. تهران. چاپ نشر دادگستر
- -کاسسه، آنتونیو. 1370.حقوق بینالملل در جهانی نامتحد.ترجمه: مرتضی کلانتریان.چاپ شفق
- گرباود.1380 .الفبای حقوق پدیدآورنده (کپیرایت). ترجمه: لایقی، غلامرضا. تهران. مؤسسه خانه کتاب
- لایقی، غلامرضا. 1381. حق طبع و نشر در کشورهای اسلامی. تهران. خانه کتاب،
- محمد بیگی، علی اعظم. 1374. بررسی نظام ملی حق مؤلف در ایران. تهران. انتشارات روش
- محمد بيگي، علي اعظم .1375. ارزيابي پيامدهاي الحاق ايران به سازمان جهاني تجارت در حوزه كپي رايت. مجموعه مقالات همايش بررسي جنبههاي حقوقي سازمان جهاني تجارت، تهران. مؤسسه مطالعات و پژوهشهاي بازرگاني تهران