ارائه جمع سپاری تأمین مالی مبتنی بر توسعهی کارآفرینی در صنعت مخابرات
الموضوعات :رمضان میرزائی 1 , پیمان غفاری آشتیانی 2 , ایرج نوری 3 , علی لعل بار 4
1 - مدیر مالی و پشتیبانی
2 - عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد واحد اراک
3 - استادیار، گروه مدیریت، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران
4 - استادیار، گروه مدیریت، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران
الکلمات المفتاحية: جمع سپاری تأمین مالی, مخابرات, الزامات, فرآیندها, زیرساخت ها,
ملخص المقالة :
در عصر دیجیتال، جمعسپاری تأمین مالی راهکاری مناسب برای کسب مشارکتها و همافزاییهای مالی در راستای دستیابی به اهداف سازمانی میباشد. صنعت مخابرات، به عنوان یکی از صنایع استراتژیک در کشور نقش مهمی در تأمین زیرساختهای ارتباطی دارد که جمعسپاری تأمین مالی از طریق مشارکت ذینفعان میتواند یک راهبرد اساسی به منظور جلب مشارکتهای مردمی و توسعهی کارآفرینی در این حوزه را رقم بزند. در همین راستا؛ در مقالهی حاضر محقق به دنبال ارائهی مدل جمعسپاری تأمین مالی در صنعت مخابرات مبتنی بر توسعهی کارآفرینی میباشد که با به کارگیری روش آمیخته نسبت به انجام دو فاز کیفی و کمّی اقدام نمود. در فاز کیفی، از طریق روش فراترکیب با استفاده از بررسی و تحلیل مقالات مرتبط، نسبت به شناسایی عوامل پیشبرنده و بازدارنده مؤثر بر جمع سپاری تأمین مالی در صنعت مخابرات اقدام نمود و در بخش کمّی از طریق نظرسنجی از 15 نفر از مدیران و کارآفرینان در شرکت مخابرات و با استفاده از روش مدلسازی ساختاری تفسیری مبتنی بر ماتریس خود تعاملی به ارائه مدل و اعتبارسنجی پرداخته شد. نتایج تحقیق نشان داد که الزام به برنامه ریزی استراتژیک، مدیریت ریسک، الزامات اصلاح ساختارها و نظام اقتصاد، زیر ساختهای شبکهسازی و توسعه تعامل و یکپارچگی، تسهیلات و زیر ساختهای امنیتی و نوآوری، ضرورت ایجاد پایگاه های اطلاعاتی، ضرورت حمایت و سرمایهگذاری، الزامات حقوقی و قوانین، ضرورت بکارگیری دانش و مهارتها، ضرورت اطلاع رسانی و استفاده از منافع جمع سپاری تأمین مالیها، مشتری محوری و فرهنگ-سازی بر جمعسپاری تأمین مالی در صنعت مخابرات تأثیرگذار است.
ارائه جمعسپاری تأمین مالی مبتنی بر توسعهی کارآفرینی
در صنعت مخابرات
چکیده
در عصر دیجیتال، جمعسپاری تأمین مالی راهکاری مناسب برای کسب مشارکتها و همافزاییهای مالی در راستای دستیابی به اهداف سازمانی میباشد. صنعت مخابرات، به عنوان یکی از صنایع استراتژیک در کشور نقش مهمی در تأمین زیرساختهای ارتباطی دارد که جمعسپاری تأمین مالی از طریق مشارکت ذینفعان میتواند یک راهبرد اساسی به منظور جلب مشارکتهای مردمی و توسعهی کارآفرینی در این حوزه را رقم بزند. در همین راستا؛ در مقالهی حاضر محقق به دنبال ارائهی مدل جمعسپاری تأمین مالی در صنعت مخابرات مبتنی بر توسعهی کارآفرینی میباشد که با به کارگیری روش آمیخته نسبت به انجام دو فاز کیفی و کمّی اقدام نمود. در فاز کیفی، از طریق روش فراترکیب با استفاده از بررسی و تحلیل مقالات مرتبط، نسبت به شناسایی عوامل پیشبرنده و بازدارنده مؤثر بر جمع سپاری تأمین مالی در صنعت مخابرات اقدام نمود و در بخش کمّی از طریق نظرسنجی از 15 نفر از مدیران و کارآفرینان در شرکت مخابرات و با استفاده از روش مدلسازی ساختاری – تفسیری مبتنی بر ماتریس خود تعاملی به ارائه مدل و اعتبارسنجی پرداخته شد. نتایج تحقیق نشان داد که الزام به برنامه ریزی استراتژیک، مدیریت ریسک، الزامات اصلاح ساختارها و نظام اقتصاد، زیر ساختهای شبکهسازی و توسعه تعامل و یکپارچگی، تسهیلات و زیر ساختهای امنیتی و نوآوری، ضرورت ایجاد پایگاه های اطلاعاتی، ضرورت حمایت و سرمایهگذاری، الزامات حقوقی و قوانین، ضرورت بکارگیری دانش و مهارتها، ضرورت اطلاع رسانی و استفاده از منافع جمع سپاری تأمین مالیها، مشتری محوری و فرهنگسازی بر جمعسپاری تأمین مالی در صنعت مخابرات تأثیرگذار است.
کلیدواژهها: جمعسپاری تأمین مالی – مخابرات- الزامات – فرآیندها – زیرساختها
1-مقدمه
جمعسپاری تأمین مالی به تازگی و با رواج شبکههای اجتماعی زیاد شنیده میشود هر چند این مفهوم جدید نیست، از قدیم جمعسپاری به روش سنتی خود مرسوم بوده است. جمعسپاری به طور کلی به مشارکت و همکاری در چارچوب "خرد جمعی" است(امیری،1401 : 143). واژهی جمعسپاری ترکیبی از دو کلمهی جمعیت و برونسپاری است؛ بنابراین جمعسپاری به معنای برونسپاری به انبوه مردم است که معمولاً از طریق فرخوان عمومی اینترنتی صورت میگیرد(ازنب و محمدیان،1400: 89).
در سالهای اخیر، جمعسپاری تأمین مالی با توجه به رشد انفجاری و قابلیتهای متحول کننده، توجه بسیاری از پژوهشگران را به خود جلب کرده است. تأمین مالی جمعی علاوه بر کارآفرینان و به طور کلی صاحبان پروژه، برای حامیان مالی نیز فرصتهای جذابی فراهم مینماید(چیتسازان و همکاران،1398، 40). استفاده از تأمین مالی به صورت جمعسپاری، یکی از راههای مهم و در دسترس برای تأمین مالی کسب و کارهای نوپا به شمار میرود تا از این طریق بتوانند سرمایههای خود را با سرعت بیشتری افزایش دهند(رهنمای رودپشتی و رضایی،1399: 29). اِلمان و هروکنس1(2019) اعلام کردند اگر کارآفرینان از طریق سنتی اقدام به تأمین مالی کنند، ممکن است تأمین مالی آنها ماهها طول بکشد و آنها را از مدیریت کسب و کار منصرف کند(ازنب و همکاران،1400، 354). موضوعی که تقریباً همهی فعالان در کسب و کارها و سازمانهای مختلف با آن مواجهاند این است که بسیاری از روشهای سنتی همچنان در داخل کشور وجود دارد که با آنها نمیتوان به تأمین مالی ادامه داد و موفق شد. همچنین در حال حاضر، صنعت ایران به دلایل مختلف با بحران رکود و بی کاری مواجه است و کسب و کارها و سازمانها برای تأمین مالی از این مشکل مستثنا نیستند. موضوع دیگری که میتوان به آن اشاره کرد دشواری جذب سرمایه گذار برای کسب و کارها و سازمانها با روشهای سنتی است. به کارگیری جمعسپاری تأمین مالی با روشهای درست یکی از راههای مهم برای شرکتها و کسب و کارها به حساب میآید که میتواند در تأمین مالی به آنها نیز کمک کند(سریزدی و منطقی،1401: 265).افزايش كاربران شبكههـاي اجتمـاعي و ابزارهـاي تعـاملي آنلايـن در چنـد سـال گذشته در ايران و توجه و تمركز بر اين موضوع، بسـتر مناسـبي فـراهم شـده اسـت تـا نهادهاي حمايتي با بهرهگيري از فناوري اطلاعات و پتانسيل شهروندان بتوانند به شيوهای كارا و اثربخش كالا و خدمات را به جامعهي هدف ارائه دهند(ثانوی فرد و حمیدی زاده،1398: 195). تأمین مالی به طور معمول با هدف پشتیبانی از کسب و کارهای تجاری و همچنین به جای استفاده از وثیقههای پرریسک و به منظور کمک به کارآفرین برای راهاندازی کسب و کار مورد استفاده قرار میگیرد(آکار2،2019: 110). به عبارت دیگر، تهیهی منابع مالی در جهت تداوم فعالیت یک کارآفرین از درون یا بیرون سازمان و به طرق مختلف را تأمین مالی میگویند. تأمین مالی کسب و کارها برای ارتقای صنعت در پروژههایی که هدف آنها برطرف کردن مشکلات اقتصادی کشور است ارزش زیادی دارد(بنگستون3،2019: 38). بهطـور كلـي مطالب بيان شده مويد آن است كه با توجه به گستردگي شبكه اينترنت يكـي از روشهای نوين براي جلب سرمایهها و حمايتهاي مالي خرد مردم به منظور توسعه فعاليتهاي تجاری ، غيرانتفـاعي و حمايتي، جمع سپاري الكترونيكي اسـت. موضوعی که تقریباً همهی فعالان در کسب و کارها و سازمانهای مختلف با آن مواجهاند این است که بسیاری از روشهای سنتی همچنان در داخل کشور وجود دارد که با آنها نمیتوان به تأمین مالی ادامه داد و موفق شد. همچنین در حال حاضر، صنعت ایران به دلایل مختلف با بحران رکود و بی کاری مواجه است و کسب و کارها و سازمانها برای تأمین مالی از این مشکل مستثنا نیستند. موضوع دیگری که میتوان به آن اشاره کرد دشواری جذب سرمایه گذار برای کسب و کارها و سازمانها با روشهای سنتی است. به کارگیری جمعسپاری تأمین مالی با روشهای درست یکی از راههای مهم برای شرکتها و کسب و کارها به حساب میآید که میتواند در تأمین مالی به آنها نیز کمک کند. اكنون با توجه به رشد جمعيت تحصيل كرده در كشور و دسترسي همگـان بـه اينترنت و ساير شبكههاي الكترونيكي ارتباط جمعـي و انگيـزههـاي فـراوان اعتقـادي و فرهنگي مردم به منظور مشاركت در فعاليتهاي اجتماعي و بشردوستانه، زمينه مناسبي براي کارآفرینی و ایجاد نوآوری در روشهاي تامين منابع مالي در حوزه حمايتهاي اجتماعي فراهم شـده است. افزايش كاربران شبكههـاي اجتمـاعي و ابزارهـاي تعـاملي آنلايـن در چنـد سـال گذشته در ايران و توجه و تمركز بر اين موضوع، بسـتر مناسـبي فـراهم شـده اسـت تـا نهادهاي حمايتي با بهرهگيري از فناوري اطلاعات و پتانسيل شهروندان بتوانند به شيوهای كارا و اثربخش كالا و خدمات را به جامعهي هدف ارائه دهند(شفیعی،1396). تأمین مالی به طور معمول با هدف پشتیبانی از کسب و کارهای تجاری و همچنین به جای استفاده از وثیقههای پرریسک و به منظور کمک به کارآفرین برای راهاندازی کسب و کار مورد استفاده قرار میگیرد(آلِن و همکاران4،2019، 215). به عبارت دیگر، تهیهی منابع مالی در جهت تداوم فعالیت یک کارآفرین از درون یا بیرون سازمان و به طرق مختلف را تأمین مالی میگویند. تأمین مالی کسب و کارها برای ارتقای صنعت در پروژههایی که هدف آنها برطرف کردن مشکلات اقتصادی کشور است ارزش زیادی دارد(مازوکاتو و سمینیوک5،2018).
مشکل مخابرات ایران در تامین نقدینگی مورد نیاز برای سرمایهگذاری در طرح های فنی و زیرساختی خود برای تامین تجهیزات و سرمایه گذاری در دارائی ثابت فنی بوده که در شرایط افزایش قیمت ارز و تحریمها با مشکل عدیده مواجه شده است. شرکت مخابرات با توجه به مأموریت خود که همان تأمین زیرساختهای مخابرات در راستای تسهیل ارتباطات آحاد جامعه و تقویت و توانمندسازی کارآفرینان در حوزهی مخابرات است میتواند نقش اساسی در پیادهسازی مدل جمعسپاری مالی ایفا نماید، از همین رو در رساله حاضر، محقق به دنبال ارایه یک الگوی مفهومی به منظور زمینهسازی و بسترسازی جهت پیادهسازی جمعسپاری مالی در مخابرات ایران مبتنی بر اصول کارآفرینی است.
3-پیشینه تحقیق
شجاعی و همکاران(1401) در مقالهی خود به این نتیجه رسید که عوامل مؤثر بر جمع سپاری تأمین مالی عبارتند از: قانونگرایی، فرهنگسازی، تامین اعتبار، ارتباطات جمعی، تجارت الکترونیک و اعتمادسازی میباشند. با توجه به نتایج حاصل از پژوهش میتوان گفت که بدون توجه به عوامل اثرپذیر واثرگذار تامین مالی جمعی برای تامین بدهی در موسسات مالی وبانکها در جهت رشد این موضوع بامشکل روبرو میگردد. حاجی و منطقی(1401) به این نتیجه رسید که مدل تامین مالی جمعی در صنعت هوافضا دارای 5 ذینفع شامل پلتفرمها و شبکههای اجتماعی، سرمایهخواهان، سرمایهگذاران، نهادهای مالی و نهادهای قانونی و نظارتی است و 8 مولفه قانون، پروژه، کمپین، مزایا، ارتباطات، نزدیکی، انتشار و اعتبار در تامین مالی جمعی نقش دارند. امیری(1401) در مقالهی خود به این نتیجه رسید که مهمترین راهبردهای مدل عبارتند از: تدوین برنامه امکانسنجی دقیق، تدوین ساختار سازمانی منسجم، طراحی نظام ارزشآفرینی، طراحی سیستم مدیریت مالی، طراحی سیستم حمایت از مالکیت معنوی. در نهایت، پیشنهادهایی از جمله راهاندازی پلتفرمهای تأمین مالی جمعی بومی، افزایش تعداد کارگزاریهای خدمات تخصصی تجاریسازی، معرفی نمونههای موفق تأمین مالی جمعی و ارائه گزارشهای شفاف مالی جهت اعتمادسازی، در راستای توسعه تأمین مالی جمعی برای شرکتهای دانش بنیان ارائه گردید. محمدیان و همکاران(1400) در مقالهی خود نشان دادند که خطاهای ناشی از کارآفرین و سرمایه گذار عبارتنداز: خطای کلیشهای، هالهای و تشابه، فرافکنی و خطای جانب گرایی درونگروهی. خطای دوم مربوط به خطای ناشی از پروژه میباشد مانند خطای نوآوری گرایی، لنگر انداختن و سوگیری تأییدی که مورد شناسایی قرار گرفتند. ملکی و همکاران(1399) در مقالهی خود به این نتیجه رسیدند که از میان شاخصهای ورودی، درآمدخالص، با وزنی معادل 0.163، میانگین حساب جاری با وزنی معادل 0.123 به مراتب از اهمیت بیشتر و شاخص سابقه تحصیلات با وزنی معادل 0.053 از اهمیت کمتری در گروه عدم نکول شده برخوردار است. سریزدی و همکاران(1399) در مقالهی خود نشان دادند که درآمد پلتفرمها در گسترش آنها، وجود ساز و کارهای نظارتی و ارزیابی و غربالگری در پلتفرمها در افزایش جذب سرمایهگذاران و سرمایهخواهان اثر معنیدار دارند ولی فعالیت در شبکههای اجتماعی اثر معنیداری ندارد. ژو6 در سال 2022 در مقالهی خود به بررسی زبان سرمایه گذاری جمعی پرداختند. نتایج تحقیق نشان داد که زبان نزدیک فاصله روانشناختی را کاهش میدهد، که کیفیت پیام درک شده را افزایش میدهد و در نهایت به اهداف مالی قویتر منجر میشود. لوکارین و همکاران7 (2022) در مقالهی خود به بررسی صنعت جمع سپاری و راه حل های توسعه آن در صنعت پرداختند. نتایج تحقیق نشان داد که سرمایهگذاریهای سرمایهگذاری و کمپینهای آنها بزرگتر و حرفهایتر شدهاند، و (2) سرمایهگذاران درگیر آگاهتر و بازدهگراتر شدهاند. بر این اساس، معیارهای سنتی سرمایهگذاری، مانند رتبهبندیهای تیم و شرایط تجاری، به پیشبینیکنندههای مهمتری برای موفقیت کمپین تبدیل شدهاند، و ویژگیهای کمپین به راحتی قابل مشاهده، مانند مدلهای کسبوکار B2C، و حداقل آستانه سرمایهگذاری، کمتر شدهاند. این یافته ها از مدیران پلتفرم و کارآفرینان حمایت می کند، زیرا آنها برای کمپین هایی که به دنبال جذب سرمایه گذاران در مراحل بعدی صنعت هستند، برنامه ریزی می کنند.
4-روششناسی تحقیق
روش تحقیق این مقاله، با توجه به این که به یکی از مهمترین رویدادهای عرصهی مالی در سازمانهای دولتی یعنی جمعسپاری تأمین مالی در شرکت مخابرات جمهوری اسلامی ایران میپردازد و در نهایت راهکارهایی ارائه میشود، از منظر هدف کاربردی است و از منظر گردآوری دادهها به صورت توصیفی از نوع آمیختهی اکتشافی است. در راستای تجزیه و تحلیل دادهها، در فاز اول از روش فراترکیب که روشی مناسب برای کشف مؤلفههای مدل از بین مقالات و پژوهشهای مرتبط با موضوع تحقیق است به منظور طراحی مدل تحقیق استفاده میشود و در فاز دوم به منظور اعتبارسنجی مدل، از روش معادلات ساختاری و تحلیل عاملی استفاده شده است. جامعه آماری در بخش کیفی تحقیق به صورت نمونهگیری نظری و به صورت حذف و پالایش سیستماتیک مقالات میباشید که مقالات مرتبط با حوزهی جمعسپاری تأمین مالی در عرصهی داخلی و خارجی بودند که مورد بررسی قرار گرفتند؛ در این نمونهگیری کلیدواژههای اصلی شامل کلمات جمع سپاری تأمین مالی، جمع سپاری مالی و تأمین مالی جمعی بود که از پایگاههای داده معتبر داخلی و خارجی شامل پایگاه مگیران، الزیور و اسکوپوس میباشد. در بخش کمّی تحقیق با توجه به این که از روش مدلسازی ساختاری – تفسیری استفاده شده است و این روش ایجاد میکند که اطلاعات از خبرگان و متخصصین دریافت و تحلیل شود، از روش نمونهگیری هدفمند استفاده گردید. معیارهای انتخاب خبرگان تسلط نظری، تجربه علمی و عملی، سابقه فعالیت در شرکت مخابرات و میزان تحصیلات ترجیحاً دکتری و تمایل و توانایی مشارکت در پژوهش و دسترسی بود که به تعداد 15 نفر تعیین شدند. به منظور انجام روایی تحقیق، از روایی محتوایی استفاده شد. روش تحلیل محتوایی عوامل مؤثر بر پیادهسازی جمعسپاری تأمین مالی شناسایی و مدلسازی ساختاری تفسیری برای تفسیر روابط بین ابعاد و شاخصها به کار رفت. روایی محتوایی پرسشنامه در این مقاله به حد و میزانی اشاره دارد که یک ابزار منعکس کننده محتوای مشخص مورد نظر باشد. بر اساس روش لاوشه برای ایجاد روایی محتوایی در پرسشنامه تدوین میشود. از اعضای پانل محتوا خواسته شد که به میزان مناسب بودن هر آیتم پاسخ دهند که بر اساس فرمول لاوشه این روایی احراز گردید؛ همچنین برای پایایی پرسشنامه ساختاری تفسیری، از روش آزمون مجدد استفاده گردید و برای سنجش پرسشنامه مزبور دو مرتبه به 3 نفر از خبرگان و متخصصین که امکان دسترسی دوباره با آنها امکان پذیر بود ارسال شد و در نهایت مجموع همبستگی پاسخهای اعلام شده برای هر دو مرحله از طرف خبرگان 78/0 و این بیانگر پایایی قابل قبول پرسشنامه است.
5-یافتهها
با توجه به این که تحقیق حاضر به صورت آمیخته انجام میشود در ادامه به تفکیک به تشریح مراحل کیفی و کمّی تحقیق پرداخته میشود:
بخش کیفی جهت شناسایی مؤلفههای پیادهسازی جمعسپاری تأمین مالی
گام اول: طرح سؤالهای پژوهشی
در گام نحست مرحلهی فراترکیب پژوهش حاضر، ابتدا پرسشهای مبنایی مطرح شده و با پاسخگویی به آنها محدوده کار مشخص میشود. چنین محدودیتهایی زمینهساز رفع ابهامهایی احتمالی در مراحل بعدی پژوهش خواهد بود. در جدول(1) سؤالهای پژوهش به همراه مؤلفههای آنها بیان شده است.
جدول1: سؤالهای گام نخست فراترکیب
مشخصهها | پرسشهای پژوهش |
چیستی (What) | ابعاد و مؤلفه های مؤثر بر جمعسپاری تأمین مالی در صنعت مخابرات کدام اند؟ |
جامعه مورد مطالعه(Who) | منابع مختف اعم از مقاله و پایان نامه در مورد جمعسپاری تأمین مالی در صنعت مخابرات |
محدودیت زمانی(When) | کلیه منابع موجود بین سال های 2014 تا 2023 میلادی |
چگونگی روش(How) | بررسی موضوعی منابع، استخراج کدها، بررسی و تحلیل مفاهیم، دسته بندی مفاهیم و ایجاد مقوله ها |
برای این پژوهش، مقالات و پژوهشهای انجام شده مرتبط با موضوع پژوهش مورد بررسی و مطالعه قرار گرفت.
گام سوم: بررسی نظاممند متون
در این گام، محقق کیفیت مقالات را ارزیابی میکند و هدف از این مرحله حذف مقالهها است که پژوهشگر به یافتههای ارائه شده در آنها اعتمادی نداشته باشد و ممکن است آنها را رد کند. در طول این پژوهش، محققین به بررسی هر یک از مطالعات پرداختند و طی مباحثات و مبادلات به این توافق رسیدند که مطالعات از کیفیت لازم برخوردارند. مقالات بر اساس معیارهایی بر اساس فرآیند نمایش داده شده در شکل(1) حذف یا انتخاب شدند.
شکل1: شیوهی انتخاب و ارزیابی مقالههای مناسب جهت تحلیل
در این پژوهش، هفت پایگاه داده شامل پروکوئست، اسپرنگر، ساینس دایرکت، امرالد، گوگل اسکولار، سیج، جهان اسلام، سیویلیکا و ایرانداک به منظور شناسایی و گردآوری مطالعات مختلف مورد جستجو قرار گرفت و پس از معیارهای غربالگری تعیین شده، ۴۰ مقاله دارای مشخصههای لازم و مرتبط با موضوع تحقیق جهت تجزیه و تحلیل به منظور مراحل فراترکیب انتخاب شدند. واژههای کلیدی جستجو شده در این تحقیق به صورت جدول (2) میباشد:
گام چهارم: کدگذاری محتوایی و ساختاری
در این مرحله برای افزایش سرعت و دقت بازیابی به هر اثر کدی اختصاص داده شد. به همین منظور برای مقالههای مروری از کد "مم" و برای مقالههای پژوهشی از کد "مپ" استفاده شد.
گام پنجم: ارزیابی کیفیت
از ابزار CASP برای بررسی روایی فراترکیب استفاده شده است برای این منظور تمامی پژوهشهای انتخاب شده را به کمک 10 معیار CASP مورد ارزشیابی قرار گرفت و مشاهده گردید که 16 کار پژوهشی منتخب ارزش بالاتر از 25 به خود اختصاص دادند. برای بررسی پایایی روش فراترکیب نیز از مقایسه نظرات با یک خبره دیگر بهره برده شد. برای دستیابی به این امر، تعدادی از مقالهی های انتخابی در اختیار یکی از خبرگان قرار گرفت و ارزیابی کیفی مقالات به کمک ابزار CASP توسط خبره نیز انجام پذیرفت. سپس نتایج حاصل از طریق ضریب توافق بین دو کدگذار با شاخص کاپا ارزشیابی شد. از آن جا که نتایج ضریب کاپا بالاتر از 6/0 است میتوان گفت ضریب توافق در سطح خوبی واقع شده و مقالات استخراج شده با روش فراترکیب از پایایی خوبی برخوردار است. از روش آنتروپی شانون، میزان پشتیبانی پژوهش های گذشته از یافته های این پژوهش به صورت آماری نشان داده میشود. بر اساس روش آنتروپی شانون، می توان از لحاظ کمّی به توصیف ابعاد و مؤلفههای مدل مفهومی و تعیین میزان پشتیبانی پژوهشهای گذشته از هر مؤلفه پرداخت. با توجه به روایط زیر به عنوان نمونه، نتایج تحلیل کمّی فراترکیب مربوط به بُعد رفتار کاربر در جدول (2) تشکیل میشود و نتایج سایر ابعاد در بخش پیوست ارائه میشود:
جدول2:تعیین میزان پشتیبانی مطالعات پیشین از ابعاد و مؤلفههای تحقیق
کدها |
| عدم اطمینان | ضریب اهمیت | رتبه کد |
برنامه ریزی راهبردی و سیاست گذاری | 693/0- | 183/0 | 009/0 | 5 |
قانون گذاری | 693/0- | 183/0 | 009/0 | 3 |
توجه به مسایل سیاسی و حقوقی و اقتصادی | 0 | 0 | 0 | 7 |
دسترسی به بازار محصول | 0 | 0 | 0 | 4 |
بیمه گذاری | 0 | 0 | 0 | 6 |
ایجاد شفافیت های مالی | 693/0- | 183/0 | 009/0 | 1 |
ایجاد ساختارهای یکپارچه | 693/0- | 183/0 | 009/0 | 9 |
دسترسی به نیروی کار متخصص | 693/0- | 183/0 | 009/0 | 2 |
پشتیبانی دولت | 0 | 0 | 0 | 8 |
صرفه جوئی در منابع | 693/0- | 183/0 | 009/0 | 13 |
تعامل با مشتری | 099/1- | 290/0 | 014/0 | 16 |
کاهش ریسک | 693/0- | 183/0 | 009/0 | 19 |
افزایش وفاداری مشتری | 0 | 0 | 0 | 15 |
افزایش اعتماد مشتری | 0 | 0 | 0 | 21 |
یادگیری سازمانی | 0 | 0 | 0 | 17 |
نوآوری استراتژیک در بازار | 0 | 0 | 0 | 12 |
نوآوری استراتژیک فرایندهای سازمانی | 0 | 0 | 0 | 8 |
نوآوری استراتژیک در ساختار سازمانی | 693/0- | 183/0 | 009/0 | 13 |
نوآوری استراتژیک در توسعه نیروی انسانی | 693/0- | 183/0 | 009/0 | 16 |
ایجاد زیرساخت های فناوری | 693/0- | 183/0 | 009/0 | 19 |
ایجاد روش های نوین پرداخت | 0 | 0 | 0 | 15 |
ایجاد کانال های ارتباطی | 693/0- | 183/0 | 009/0 | 21 |
امنیت سایبری | 099/1- | 290/0 | 014/0 | 12 |
قابلیت دسترسی | 693/0- | 183/0 | 009/0 | 12 |
یکپارچگی داده ها | 693/0- | 183/0 | 009/0 | 8 |
پشتیبانی ازپلتفرم های مختلف | 693/0- | 183/0 | 009/0 | 13 |
استارت آپ ناب | 693/0- | 183/0 | 009/0 | 16 |
تسهیلات دولتی | 0 | 0 | 0 | 19 |
مشوق های قانونی | 693/0- | 183/0 | 009/0 | 15 |
مشوق های مالیاتی | 099/1- | 290/0 | 014/0 | 21 |
تشکیل اتاق های جمع سپاری تأمین مالی | 693/0- | 183/0 | 009/0 | 38 |
ایجاد فرایندهای جمع سپاری | 693/0- | 183/0 | 009/0 | 40 |
ایجاد فرایندهای تامین مالی جمعی | 693/0- | 183/0 | 009/0 | 31 |
ایجاد فرآیند سرمایه گذاری جمعی | 693/0- | 183/0 | 009/0 | 22 |
گام ششم: استخراج اطلاعات
با توجه به ارزیابی مطالعات صورت گرفته، در جدول(3) گزیدهای از اطلاعات اولیه استخراج شده از آثار منتخب نشان داده شده است:
جدول3: گزیدهای از اطلاعات اولیه استخراج شده از آثار منتخب در فراترکیب
ردیف | عنوان تحقیق | محقق و سال | متغیرهای تحقیق |
1 | بررسی تحول تأمین مالیدر عرصه . مبتنی بر ابهامات و عدم قطعیت | لئو و همکاران(2021) | ابهامات رفتاری سرمایه گذاران، ریسک های سرمایه گذاری |
2 | بررسی فرآیند جمع سپاری تأمین مالی با رویکرد ریسکهای موجود | لو و همکاران(2021) | ارزهای دیجیتال، تحول دیجیتال، متاورس |
3 | بررسی تأثیر جمع سپاری تأمین مالی بر روی اعتبار شرکتهای کوچک و متوسط | تیانژیانگ(2021) | تکنولوژی مالی (جمع سپاری تأمین مالی )، ارتقا میزان اعتبار شرکت های کوچک و متوسط، افزایش اعتبار SME ها در بانک های بزرگ دارد |
4 | تکنولوژی جمع سپاری تأمین مالی در صنعت . : چالشها و فرصتها | آجلونی (2019) | معرفی و طبقهبندی جمع سپاری تأمین مالی در صنعت . |
5 | سرمایهگذاری خطرپذیر: استفاده از فرآیند شبکه تحلیلی در ارزیابی استارتاپها | میلکوا(2018) | ریسک شبکه، مزایا و قرصت ها |
6 | مبارزه برای مشتری | گزارش مکنزی (2015) | فرهنگ اشتراکگذاری |
7 | تأثیر استارت آپ های جمع سپاری تأمین مالی در قیمت سهام بانکها | لی و همکاران(2017) | حجم بودجه جمع سپاری تأمین مالی ، تعداد معاملات جمع سپاری تأمین مالی ، نرخ بازده مورد انتظار پرتفوی، عامل اندازه، عامل ارزش دفتری، عامل سودآوری، عامل سرمایهگذاری |
8 | جمع سپاری تأمین مالی : اکوسیستم مدلهای کسبوکار، تصمیمگیریها، سرمایهگذاری و چالشها | لی و شین (2018) | نوآوری مخرب، . آنلاین، مدلهای کسبوکار جمع سپاری تأمین مالی ، فناوری اطلاعات و نوآوری در صنعت خدمات مالی |
9 | مطالعه و پیمایش جمع سپاری تأمین مالی | گای و همکاران (2018) | امنیت و حریم خصوصی، تکنیکهای داده، سختافزار زیرساختها، برنامههای کاربردی و مدیریت مدلهای خدماتی |
10 | پرورش اکوسیستم جمع سپاری تأمین مالی : مطالعه موردی استارتاپی برای وامهای خرد جوانان چین | لئونگ و همکاران(2017) | توسعه اکوسیستم جمع سپاری تأمین مالی |
11 | مطالعه موردی برنامه استراتژیک یک بانک تایوانی برای سرمایهگذاری جمع سپاری تأمین مالی | هانگ و لئو(2016) | بازیگران، ارزشافزوده، قوانین، تاکیتکها و محدوده قلمرو استفاده گردیده و استراتژیهای همکاری با جمع سپاری تأمین مالی ، اهداف سرمایهگذاری، ارزشافزوده، معیار انتخاب شرکتها، نحوه همکاری با جمع سپاری تأمین مالی |
12 | بانکها و سرمایهگذاران خطرپذیر: بسیار سخت، بسیار آسان و یا دقیق و بجا | (دونل،2002) | نظام چابک مالی |
13 | کار آیی سرمایهگذاری خطرپذیر بانکی | (مورتینو همکاران،2018) | نظام بانکی بر پرتفوی فروش و بازده شرکتها |
گام هفتم: ارائه چارچوب نظری
بر اساس اطلاعات استخراج شده، پس از بررسی محتوایی مؤلفهها، دستهبندی آنها انجام شد که در جدول(4) نشان داده شده است:
جدول4: ابعاد و مؤلفههای تحقیق
زیر متغییرها(کد) اولیه | متغیرها | مؤلفه ها | زیر متغییرها(کد) اولیه | متغیرها | مؤلفه ها |
تسهیلات دولتی | مشوق ها | تصمیمات هماهنگ و اثرگذار | برنامه ریزی راهبردی و سیاست گذاری | سیاستگذاری | |
مشوق های قانونی | قانون گذاری | ||||
مشوق های مالیاتی | توجه به مسایل سیاسی و حقوقی و اقتصادی | ||||
تشکیل اتاق های جمع سپاری تأمین مالی | دسترسی به بازار محصول | تمهیدات ساختاری | زیرساختها، زمینه های اجرایی همکاری | ||
ایجاد فرایندهای جمع سپاری | فرایندها | بیمه گذاری | |||
ایجاد فرایندهای تامین مالی جمعی | ایجاد شفافیت های مالی | ||||
ایجاد فرآیند سرمایه گذاری جمعی | ایجاد ساختارهای یکپارچه | ||||
ایجاد فرایند اعطای وام جمعی | دسترسی به نیروی کار متخصص | ||||
اشتراک گذاری نتایج معاملات | پشتیبانی دولت | ||||
درآمدزایی | صرفه جوئی در منابع | ||||
هزینه یابی | تعامل با مشتری | ||||
فرهنگ اشتراک گذاری | فرهنگ سازی | فرهنگ سازی و آموزش | کاهش ریسک | ||
بومی سازی | افزایش وفاداری مشتری | ||||
شخصی سازی | افزایش اعتماد مشتری | ||||
تمایل به پذیرش فناوری | یادگیری سازمانی | ||||
قصد استفاده از فناوری | نوآوری استراتژیک در بازار | ||||
فرهنگ نفی مبادلات پنهان | نوآوری استراتژیک فرایندهای سازمانی | ||||
فرهنگ گروهی و مشارکتی | نوآوری استراتژیک در ساختار سازمانی | ||||
ریسک پذیری | نوآوری استراتژیک در توسعه نیروی انسانی | ||||
فرهنگ کارآفرینی | ایجاد زیرساخت های فناوری | تکنولوژی | |||
فرهنگ سرمایه گذاری | ایجاد روش های نوین پرداخت | ||||
آموش دوره ای | آموزش | ایجاد کانال های ارتباطی | |||
خود خدمتی آنلاین | امنیت سایبری | ||||
توسعه آموزش شخصی | قابلیت دسترسی | ||||
آموزش مجازی کارکنان | یکپارچگی داده ها | ||||
آموزش مشارکتی | پشتیبانی ازپلتفرم های مختلف | ||||
آموزش ازراه دور و سیار | استارت آپ ناب |
بخش کمّی: مدلسازی از طریق رویکرد ساختاری - تفسیری
به منظور تجزیه و تحلیل متغیرهای تاثیر گذار از مدل سازی ساختاری تفسیری در هفت گام استفاده شد که در ادامه تشریح میگردد:
گام اول: شناسایی عوامل
اين مرحله با استفاده از روش فراترکیب که به آنها در بخش های قبلی اشاره شده است صورت گرفت.
گام دوم: تشکیل ماتریس خود تعاملی ساختاری
پس از مشخص شدن عوامل، پرسشنامهای در شکل ماتریسی، طراحیشده و خبرگان مرتبط این عوامل را بهصورت زوجی بررسی کرده و با استفاده از نمادهای زیر به تعیین روابط میان عوامل پرداختهاند:
V : اگر عنصر i بر عنصر j تأثیرگذار باشد (عدد متناظر1 A : اگر عنصر j بر عنصر i تأثیرگذار باشد(عدد متناظر1-)
X : تأثیر متقابل عناصر i و j عدد متناظر2) O : در صورت عدم وجود ارتباط بين عناصر i و j (عدد متناظر0)
نتایج حاصل از پرسشنامهها در مورد عوامل مورد بررسی در قالب جدول(6) آورده شده است.
متغییرهای پژوهش | C1 | C2 | C3 | C4 | C5 | C6 | C7 | C8 | C9 | C10 | C11 | C12 |
ضرورت بکارگیری دانش و مهارت ها C1 | 0 | 1 | 1 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
فرهنگ سازیC2 | 1 | 0 | 0 | 1 | 1 | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 |
ضرورت اطلاع رسانی و استفاده از منافع جمع سپاری تأمین مالی هاC3 | 1 | 1 | 0 | 1 | 1 | 0 | 1 | 1 | 0 | 0 | 1 | 0 |
مشتری محوریC4 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
ضرورت حمایت و سرمایه گذاریC5 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
الزامات حقوقی و قوانین C6 | 1 | 0 | 0 | 0 | 1 | 0 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
مدیریت ریسکC7 | 1 | 0 | 1 | 0 | 1 | 1 | 0 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
الزام به برنامه ریزی استراتژیک C8 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 0 | 0 | 0 | 1 | 1 | 1 | 1 |
الزامات اصلاح ساختارها و نظام اقتصادC9 | 0 | 0 | 1 | 1 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 1 | 1 |
تسهیلات و زیر ساختهای امنیتی و نوآوریC10 | 0 | 0 | 1 | 1 | 1 | 0 | 0 | 0 | 1 | 0 | 1 | 1 |
ضرورت ایجاد پایگاه های اطلاعاتیC11 | 0 | 0 | 1 | 0 | 1 | 0 | 0 | 0 | 1 | 1 | 0 | 1 |
ضرورت بکارگیری دانش و مهارت ها C1 | 0 | 0 | 1 | 1 | 1 | 0 | 0 | 0 | 1 | 1 | 1 | 0 |
گام سوم: ایجاد ماتریس دسترسی نهایی
پسازآنکه ماتریس دسترسی اولیه حاصل شد، روابط ثانویه عوامل کنترل می شود. رابطه ثانویه بهصورتی است که اگر عامل i منجر به عامل j شود و همچنین عامل j منجر به عامل b شود، آنگاه عامل i نیز منجر به عامل bخواهد شد. اگر در ماتریس دسترسی اولیه این حالت برقرار نبود، باید ماتریس اصلاحشده و روابطی که ازقلمافتاده جایگزین شود؛ به این عمل اصطلاحاً سازگار کردن ماتریس دسترسی اولیه گفته میشود. در این ماتریس قدرت نفوذ و میزان وابستگی هر عامل نیز نشان دادهشده است. قدرت نفوذ یک عامل از جمع تعداد عوامل متأثر از آن و خود آن عامل بهدست میآید و میزان وابستگی یک عامل نیز از جمع عواملی که از آن تأثیر میپذیرد و خود آن عامل بهدست میآید.
شکل2. مدل نهایی ISM
|
با توجه به گراف حاصل، مشاهده می شود که12 مولفه تشکیلدهنده مدل در 3 سطح قرار گرفتهاند. مولفه های "ضرورت بکارگیری دانش و مهارت ها" ، "فرهنگ سازی"، "ضرورت اطلاع رسانی و استفاده از منافع جمع سپاری تأمین مالی ها" و "مشتری محوری" در سطح اول گراف ISM قرار دارند، اثرپذیرترین و وابستهترین عوامل مدل هستند. در سطح دوم مولفههای " ضرورت حمایت و سرمایه گذاری" ، "الزام به برنامه ریزی استراتژیک"، " الزامات اصلاح ساختارها و نظام اقتصاد"، "تسهیلات و زیر ساختهای امنیتی و نوآوری"، "ضرورت ایجاد پایگاه های اطلاعاتی" و "زیر ساختهای شبکه سازی و توسعه تعامل و یکپارچگی" قرار دارند. این عوامل بر عوامل سطح اول اثر میگذارند و از عوامل سطوح پایینتر اثر میپذیرند. در سطح سوم مولفه های " الزامات حقوقی و قوانین" و "مدیریت ریسک" قرار دارند. این عوامل اثرگذارترین و پرنفوذترین عامل مدل است. جانمایی عوامل همگن در کنار هم در مدل بهدست آمده، محقق را بر آن داشت تا آنها را بهصورت ابعاد دستهبندی نماید. بدینصورت که عوامل سطح اول در قالب بُعد «فرهنگ سازی و آموزش»، عوامل سطح دوم در قالب بُعد «سیاستگذاری و زیر ساخت ها»، عوامل سطح سوم در قالب بُعد «الزامات تعیین گر» . پس از اینکه مدل طراحی شد، در اختیار خبرگان قرار گرفت و مورد تأیید آنها واقع شد.
گام هفتم: تجزیهوتحلیل قدرت نفوذ و میزان وابستگی (نمودار MICMAC)
با استفاده از دادههای حاصل از گام چهارم میتوان عوامل مورد مطالعه را بر اساس قدرت نفوذ هر عامل بر عوامل دیگر و میزان وابستگی هر عامل به عوامل دیگر در چهار سطح زیر دستهبندی کرد:
خودمختار: عواملی که کمترین وابستگی و قدرت نفوذ را بر دیگر عوامل دارند.
وابسته: عواملی که وابستگی بیشتری به عوامل دیگر دارند.
پیوندی (متصل): عواملی که رابطه دوطرفهای با دیگر عوامل دارند.
مستقل (نفوذ): عواملی که بر عوامل دیگر نفوذ بسیار زیادی دارند.
برای تعیین مختصات هر عامل در ماتریس MICMAC باید از قدرت نفوذ و میزان وابستگی آن عامل استفاده شود. این مقادیر از ماتریس دسترسی نهایی بهدست میآید. جدول(7) قدرت نفوذ و میزان وابستگی هر عامل را نشان میدهد.
جدول7: قدرت نفوذ و میزان وابستگی هر عامل
ردیف | عوامل | میزان وابستگی | قدرت نفوذ |
1 | ضرورت بکارگیری دانش و مهارت ها C1 | 12 | 8 |
2 | فرهنگ سازیC2 | 12 | 10 |
3 | ضرورت اطلاع رسانی و استفاده از منافع جمع سپاری تأمین مالی هاC3 | 12 | 12 |
4 | مشتری محوریC4 | 12 | 4 |
5 | ضرورت حمایت و سرمایه گذاریC5 | 11 | 10 |
6 | الزامات حقوقی و قوانین C6 | 3 | 12 |
7 | مدیریت ریسکC7 | 9 | 12 |
8 | الزام به برنامه ریزی استراتژیک C8 | 11 | 11 |
9 | الزامات اصلاح ساختارها و نظام اقتصادC9 | 10 | 11 |
10 | تسهیلات و زیر ساختهای امنیتی و نوآوریC10 | 10 | 11 |
11 | ضرورت ایجاد پایگاه های اطلاعاتیC11 | 11 | 11 |
12 | ضرورت بکارگیری دانش و مهارت ها C1 | 10 | 11 |
با استفاده از مختصات عوامل که در جدول(6) آمده است، ماتریس MICMAC تشکیل میشود.
3 |
|
| 7 |
|
|
|
|
| 6 |
|
| 12 | زیاد | نفوذ | ||||||
| 8.11 | 9.10.12 |
|
|
|
|
|
|
|
|
| 11 |
| |||||||
2 | 5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| 10 |
| |||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| 9 |
| |||||||
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| 8 |
| |||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| 7 |
| |||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| 6 |
| |||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| 5 |
| |||||||
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| 4 | ||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| 3 |
| |||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| 2 | ||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| 1 |
| |||||||
12 | 11 | 10 | 9 | 8 | 7 | 6 | 5 | 4 | 3 | 2 | 1 |
| کم | |||||||
|
|
|
|
|
|
|
| کم |
|
|
| |||||||||
وابستگی |
|
همان طور که در ماتریس MICMAC شکل(4) مشاهده میشود عامل6 در ناحیه نفوذی قرار دارند و این يعنی اين عامل از قدرت نفوذ بالا با حداقل وابستگی برخوردارند. عامل 4 در ناحیه وابسته با حداکثر وابستگی و با قدرت نفوذ پایین قرار دارد. سایر عوامل(10عامل) در ناحیه پیوندی قرار دارند. این عوامل از قدرت نفوذ و میزان وابستگی نسبتاً بالایی برخوردار هستند و حلقه ارتباطی بین عوامل ناحیه نفوذ و ناحیه وابستگی را تشکیل میدهند.
6-بحث و نتیجهگیری
این مقاله با محوریت انتخاب رویکردی مناسب در جهت پیاده سازی جمع سپاری تأمین مالی در صنعت مخابراتانجام شده است. پژوهشگر تلاش کرده است ضمن بررسی دقیق و مفصل ادبیات و پیشینه مطالعات مرتبط به موضوع جمع سپاری تأمین مالی و با نظر خواهی از متخصصین این صنعت در چندین مرحله، عوامل موثر در این همکاری را شناسایی کند. محقق به منظور بررسی اعتبار چارچوب مفهومی تحقیق نسبت به استفاده از روش دلفی فازی اقدام نمود. با توجه به نتایج به دست آمده از دلفی بر اساس امتیازات اخذ شده، بهره گیری از جمع سپاری تأمین مالی، ایجاد پایگاه های اطلاعاتی، تدوین برنامه های عملیاتی، توجه به منافع استفاده عموم مردم از جمع سپاری تأمین مالی ها، تأثیر بر اقتصاد کلان، تسهیل مراوده مالی بین افراد، جلوگیری از فساد مالی، ایجاد شفافیت مالی، توجه به منافع جمع سپاری تأمین مالی ها در اشتغالزایی، عدالت در توزیع ثروت، حمایت مالی از جمع سپاری تأمین مالی ها، عدم مداخله غیرکارشناسی دولت، تقویت وفاداری مشتریان به صنعت، به این دلیل که اختلاف در امتیازات کسب شده بالاتر از 1/0 (حد نصاب مورد توافق خبرگان) میباشد، حذف شدند.به منظور تجزیه و تحلیل عوامل مؤثر بر جمع سپاری تأمین مالی ها متغیرهای بدست آمده با استفاده از مدل سازی ساختاری تفسیری روابط و سطوح متغیرها مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت و مدل نهایی مطالعه به شرح زیر در 3 سطح نهایی شد. جانمایی عوامل همگن در کنار هم در مدل بهدست آمده، محقق را بر آن داشت تا آنها را بهصورت ابعاد دستهبندی نماید. بدینصورت که عوامل سطح اول در قالب بُعد «فرهنگ سازی و آموزش»، عوامل سطح دوم در قالب بُعد «سیاستگذاری و زیر ساخت ها»، عوامل سطح سوم در قالب بُعد «الزامات تعیین گر». پس از اینکه مدل طراحی شد، در اختیار خبرگان قرار گرفت و مورد تأیید آنها واقع شد. عوامل شناسایی شده با نتایج تحقیقات محمدی(1394) در عوامل اقتصادی که شامل استقرار فناوری های مورد نیاز، شناسایی مشخصات بازار، ملاحظات مالی، انضباط بخشی مالی و تعیین بازیگران و کنشگران اصلی همسو میباشد. همچنین با نتایج تحقیق شفق و همکاران(1396) در شناسایی عارضههای موجود در صنعت . که از منظر ساختاری و فرهنگی مورد بحث گذاشته شده است، همسو میباشد. رضوانی و همکاران(1395) در تحقیق خود، چهار بعد اصلی شامل ارزش ارائه شده، مشتریان، تأمین کنندگان و مدیریت مالی است و در مجموع مولفه های اصلی در قالب ۱۰ مقوله اصلی (محصول/خدمات، مشتریان هدف، کانال توزیع، وفاداری مشتریان، بیمه، منابع و شایستگی ها، شبکه همکاری یا شرکا،ساختار هزینه، ساختار درآمد و واسطه های الکترونیکی) طبقه بندی نمود که با عوامل شناسایی شده در تحقیق حاضر در بُعد عوامل ساختاری و فرهنگ سازی همسو میباشد. نتایج به دست آمده در بخش ارائه الگوی شبکهای تحقیق، با نتایج تحقیقات ثانوری فرد و همکاران(1398)، که به ارائه الگوی کسب و کار مبتنی بر جمع سپاری تأمین مالی پرداخته است دارای اشتراک است. نیک بین و همکاران(1397) در تحقیق خود به ارائهی مدل کسب و کار در حوزهی کسب و کارهای الکترونیکی در صنعت پرداخت که با نحوهی طراحی مدل تحقیق حاضر دارای اشتراک و همسویی میباشد.
7-منابع و مآخذ
منابع فارسی
- امیری، صبا. (1401). مفهوم پردازی مدل عوامل مؤثر بر تأمین مالی جمعی شرکت های دانش بنیان. فصلنامه مدیریت اجرایی. دوره14، شماره27. 547 – 573.
- ازنب، الهام. محمدیان، بهزاد. (1400). شناسایی خطاهای شناختی مذاکرات کارآفرینانه با تمرکز بر پروژه های تأمین مالی جمعی. فصلنامه مدیریت و نوآوری، شماره37. 89 – 114.
- اسدالله، مهسا. ثانوی فرد، رسول. حمیدی زاده، علی. (1398). ارائه الگوی کسب و کار . الکترونیک مبتنی بر ظهور جمع سپاری تأمین مالی و استارت آپ های مالی. فصلنامه مدیریت توسعه فناوری. دوره7، شماره2. 248 – 195.
- تقوی فرد، محمد تقی. فیضی، کامران. صوفی، جهانیار. (1401). مدلی برای کنترل ریسک خدمات تأمین مالی جمعی(مورد مطالعه: بانک ملت). فصلنامه پژوهشهای مدیریت در ایران، شماره1. 1 – 29.
- تفتی، حامد، رحیمی، حسین. هاشم پور، سحر. (1398). شناسایی و تحلیل مؤلفههای موفقیت جمع سپاری مالی در پروژههای مشارکت اجتماعی. فصلنامه راهبرد مدیریت مالی، سال هفتم، شماره 26.
- رودپشتی، فریدون، رضایی، علی. (1399). بررسی عوامل مؤثر بر تاب آوری بانکها با تأکید بر شرکتهای جمع سپاری تأمین مالی، کنفرانس ملی مهندسی مالی.
- کاظمی، محمد رضا، غلام حسین، حسینی نیا، حمید رضا، حبیبی. (1398). کاربردها و الزامات به کارگیری پلتفرم های تأمین مالی جمعی، توسعه کارآفرینی،12(2)، 281 – 300.
- سریزدی، علی. منطقی، منوچهر. (1401). طراحی مدل تأمین مالی جمعی در صنعت هوافضا. فصلنامه مهندسی مالی و مدیریت اوراق بهادار. شماره51. 265 – 287
- شهابی، غزل. شاهوردیان، شادی، نیکومرام، هاشم. رهنمای رودپشتی، فریدون. (1401). ارائه مدل تأمین بدهی برای مؤسسات مالی و بانکها در قالب تأمین مالی جمعی با رویکرد نظریه داده بنیاد. فصلنامه دانش مالی تحلیل اوراق بهادار، شماره54. 23 – 36.
- شهابی، غزال. نیکومرام، هاشم. دیانی، شادی. (1401). شناسایی عوامل اثرگذار و اثر پذیر بر تامین بدهی برای موسسات مالی و بانک ها در قالب تامین مالی جمعی با استفاده از روش دیمتل فازی. فصلنامه مهندسی مالی و مدیریت اوراق بهادار، شماره53، 247 – 268.
-
شهیدی، مرتضی. کیوانی، رضا. (1401). ماهیت قرارداد تأمین مالی جمعی در آینه نظام حقوقی ایران. فصلنامه بورس اوراق بهادار. شماره57. 81 – 110.- مهرنوش، مینا، بهرامی، مجتبی. (1397). تأمین مالی جمعی، تهران: نشر دانش نگار.
- چیت سازان، هستی، کولجی، ساره، باقری، افسانه. (1398). شناسایی عوامل پیش برنده استفاده از تأمین مالی جمعی توسط کارآفرینان، فصلنامه توسعه کارآفرینی. 1(12). 40-21.
- نیک بین، حسین. بدیع زاده، علی، داوری، علی. حسینی نیا، غلامحسین. (1397). ارائه مدل کسبوکار مؤثر در حوزه کسبوکارهای الکترونیکی با روش شبکه خزانه. فصلنامه مدیریت توسعه فناوری. دوره6، شماره2. 137 – 159.
- منابع انگلیسی
- Acar, O., (2019.) Motivations and solution appropriateness in crowdsourcing
challenges for innovation. Research Policy. 48(8). 1-13. DOI:
10.1016/j.respol.2018.11.010
- Allison TH, Davis BC, Webb JW, Short JC (2017) Persuasion in crowdfunding: an elaboration likelihood model of crowdfunding performance. J Bus Ventur 32(6):707–725
- Anglin AH, Short JC, Drover W, Stevenson RM, McKenny AF, Allison TH (2018) The power of positivity? The influence of positive psychological capital language on crowdfunding performance. J Bus Ventur 33(4):470–492
- Anglin AH, Wolfe MT, Short JC, McKenny AF, Pidduck RJ (2018b) Narcissistic rhetoric and crowdfunding performance: a social role theory perspective. J Bus Ventur 33(6):780–812. https:// doi. org/ 10. 1016/j. jbusvent. 2018. 04. 004
- Bengtson B (2019) A comparative study on the effect of environmental social value statements on crowdfunding success across various crowdfunding platforms. In: Working pape
- Gai k., Qiu M., Sun X. (2018). A survey on FinTech. Journal of Network and Computer Applications. 103,262-273
- Giudici G, Guerini M, Rossi-Lamastra C (2018) Reward-based crowdfunding of entrepreneurial projects: The effect of local altruism and localized social capital on proponents’ success. Small Business Economics 50(2): 307–324.
- Lee In, Shin Yong Jae. (2018). Fintech: Ecosystem, business models, investment decisions, and challenges. Business Horizons, 61,1, 35-46
- Kaartemo V (2017) The elements of a successful crowdfunding campaign: a systematic literature review of crowdfunding performance. Int Rev Entrep 15(3):291–3.
- Hörisch J, Tenner I (2020) How environmental and social orientations influence the funding success of investment-based crowdfunding: The mediating role of the number of funders and the average funding amount. Technological Forecasting and Social Change 161: 120,311. ht
- Hsieh H-C, Hsieh Y-C, Vu THC (2019) How social movements influence crowdfunding success. Pacific- Basin Finance Journal 53: 308–320. https:// doi. org/ 10. 1016/j. pacfin. 2018. 11. 00
- Lukkarinen A, Teich JE, Wallenius H, Wallenius J (2016) Success drivers of online equity crowdfunding campaigns. Decis Support Syst 87:26–38. https:// doi. org/ 10. 1016/j. dss. 2016. 04. 00
- Pyayt PO, Thomas HA, Arvin S, Sakdipon J (2019) User entrepreneurs’ multiple identities and crowdfunding performance: effects through product innovativeness, perceived passion, and need similarity. J Bus Ventur 34(5):105895.1–105895.16
- Rose S, Wentzel D, Hopp C, Kaminsk J (2021) Launching for success: the effects of psychological distance and mental simulation on funding decisions and crowdfunding performance. J Bus Ventur 36:106021
- Mollick, E. (2014). The dynamics of crowdfunding: An exploratory study. Journal of Business Venturing 29 (1), 1–16
- McKenny, A. F., Allison, T. H., Ketchen, D. J., Short, J. C., & Ireland, R. D. (2017). How should crowdfunding research evolve? A survey of the Entrepreneurship Theory and Practice editorial board. Entrepreneurship Theory and Practice 41 (2), 291–304.
- Jin Y, Ding C, Duan Y, Cheng HK (2020) Click to success? The temporal effects of Facebook likes on
crowdfunding. Journal of the Association for Information Systems 21(5): 1191–1213. https:// doi. org/ 10. 17705/ 1jais. 0063
- Steigenberger N, Wilhelm H (2018) Extending signaling theory to rhetorical signals: Evidence from crowdfunding. Organization Science 29(3): 529–546.
- Schwienbacher, A., & Larralde, B. (2012). “Crowdfunding of small entrepreneurial ventures.” In: The Oxford Handbook of Entrepreneurial Finance, edited by Douglas Cumming, Oxford University Press, 369–391.
- Short, J. C., Ketchen, D. J., McKenny, A. F., Allison, T. H., & Ireland, R. D. (2017). Research on crowdfunding: Reviewing the (very recent) past and celebrating the present. Entrepreneurship Theory and Practice 41 (2), 149–160.
- Tafesse W (2021) Communicating crowdfunding campaigns: how message strategy, vivid media use and product type influence campaign success. J Bus Res 127:252–263
- Vismara S (2016) Equity retention and social network theory in equity crowdfunding. Small Bus Econ 46(4):579–590
- Vismara S (2018) Information cascades among investors in equity crowdfunding. Entrepreneurship Theory Practice 42(3):467–497
- Wang T, Zheng H, Xu Y, Xu B (2017) An empirical study of sponsor satisfaction in reward-based crowdfunding. J Electron Commer Res 18:269–285.
- Xiao S, Tan X, Dong M, Qi J (2014) How to design your project in the online crowdfunding market? Evidence from Kickstarter. In: Abstracts of the 35th international conference on information systems on “economics and values of IS”, Auckland, 2014.
- Xu B, Zheng H, Xu Y, Wang T (2016) Configurational paths to sponsor satisfaction in crowdfunding. J Bus Res 69(2):915–927
- Zhang Y, Tan CD, Sun J, Yang Z (2020b) Why do people patronize donationbased crowdfunding platforms? An activity perspective of critical success factors. Comput Hum Behav 112:106470
- Zhang X, Liu X, Wang X, Zhao H, Zhang W (2022) Exploring the effects of social capital on crowdfunding performance: a holistic analysis from the empirical and predictive views. Comput Hum Behav 126:1–17
- Zheng H, Li D, Wu J, Xu Y (2014) The role of multidimensional social capital in crowdfunding: a comparative study in China and US. Inf Manag 51(4):488–496
- Yu, S., Johnson, S., Lai, C., Cricelli, A., & Fleming, L. (2017). Crowdfunding and regional entrepreneurial investment: an application of the CrowdBerkeley database. Research Policy, 46 (10), 1723–1737
[1] Elman & Heronix
[2] Acar
[3] Bengston
[4] Alen et al
[5] Mazzucato & Semieniuk
[6] Zhol
[7] Lukarin et al