بررسی اثر عوامل فرهنگی بر خلق اعتماد به تجارت الکترونیک در شرکت های کوچک و متوسط دانش بنیان
الموضوعات :سید رسول حسینی 1 , عمار مقدس شرق 2 , مهدی غفوری فرد 3 , احسان محمدی باجگیران 4
1 - گروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی، واحد تربت حیدریه، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت حیدریه، ایران
2 - گروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی، واحد علوم و تحقیقات تهران- خراسان رضوی، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران
3 - دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
4 - گروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی، واحد تربت حیدریه، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت حیدریه، ایران
الکلمات المفتاحية: شرکت های دانش بنیان, عوامل فرهنگی, شرکت های کوچک و متوسط, معادلات ساختاری, اعتماد به تجارت الکترونیک,
ملخص المقالة :
هدف از این پژوهش بررسی اثر عوامل فرهنگی بر خلق اعتماد به تجارت الکترونیک در شرکت های کوچک و متوسط دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری شهر تهران می باشد. این پژوهش بر حسب روش توصیفی-پیمایشی، از نظر هدف، کاربردی می باشد. جامعه آماری این پژوهش، کلیه مدیران و کارکنان شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری شهر تهران است. جامعه آماری این پژوهش حدود 700 نفر را شامل می گردد. در این پژوهش، 248 نفر از کارکنان و مدیران به روش غیر تصادفی در دسترس به عنوان نمونه آماری در این پژوهش شرکت نمودند. در این پژوهش برای تجزیه و تحلیل و آزمون فرضیه ها از مدل سازی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد که جمع گرایی، اجتناب از عدم اطمینان و رویکرد بلند مدت بر اعتماد به تجارت در شرکت های کوچک و متوسط دانش بنیان اثر معناداری ندارد. فاصله قدرت بر اعتماد به تجارت الکترونیک در شرکت های کوچک و متوسط دانش بنیان اثر منفی دارد و مردگرایی بر اعتماد به تجارت الکترونیک در این شرکت ها اثر مثبت دارد. همچنین مشخص شد که اعتماد به تجارت الکترونیک بر توانمندی، انسجام و خیرخواهی در شرکت های کوچک و متوسط دانش بنیان اثر مثبت دارد. بنابراین برای حصول اعتماد الکترونیکی پیشنهاد می شود که مدیران سطوح عالی این موسسات با مشورت افراد پایین دستی تصمیم گیری کرده و مرتبا نظر افراد پایین دستی را در تصمیماتشان جویا شده و تعاملات سازنده با آنها داشته باشند.
_||_