شناسایی مؤلفه های تشکیل دهنده مدل استراتژیهای کارآفرینانه تأمین مالی شرکتهای دانشبنیان در ایران
الموضوعات :زهرا یاری لیچائی 1 , غلامحسین حسینی نیا 2 , داود ثمری 3
1 - گروه کارآفرینی، دانشکده مدیریت و حسابداری و علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، نام شهر قزوین، نام کشورایران
2 - دانشیار گروه مدیریت کارآفرینی، دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران
3 - گروه علوم کشاورزی و صنایع غذایی، دانشکده علوم کشاورزی و صنایع غذایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: شرکتهای دانشبنیان, تأمین مالی, استراتژیهای کارآفرینانه,
ملخص المقالة :
تحلیل فضای کسبوکار در ایران نشان میدهد که یکی از دلایل کندی روند رشد و بهرهوری شرکتهای دانشبنیان در ایران شرایط سخت تأمین مالی این شرکتها است. هدف مقاله حاضر، شناسایی مؤلفه های تشکیل دهنده مدل استراتژیهای کارآفرینانه تأمین مالی شرکتهای دانشبنیان در ایران است. روش پژوهش از نوع کاربردی و ازنظر جمعآوری دادهها، دارای رویکرد آمیخته (کیفی- کمی) از نوع اکتشافی میباشد. شرکتهای دانشبنیان جامعه آماری پژوهش را تشکیل می دهند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته بر اساس نتایج تحقیق کیفی، طراحی و بین نمونه آماری توزیع گردید. بهمنظور تحلیل دادههای آماری از آمار توصیفی و استنباطی و نرمافزارهای، SPSS و Lisrel استفاده گردید. یافته های پژوهش نشان داد مهمترین مؤلفه های تشکیل دهنده مدل استراتژیهای کارآفرینانه تأمین مالی شرکتهای دانشبنیان به ترتیب عبارتاند از: سرمایه شناختی (95/2)؛ سرمایه رابطه ای (میانگین 88/2)، سرمایه ساختاری (میانگین 32/3)، سرمایه اجتماعی (میانگین 05/3). درنتیجه در شکلگیری استراتژی های کارآفرینانه، مؤلفه زمینه ای و ساختاری طوری جهت داده شدندکه درنهایت بتوانند به استراتژی تأمین مالی شرکت کمک کنند.