تاثیر برندینگ کارفرما بر تلاش داوطلبانه کارکنان با میانجیگری تعلق خاطر و انتظارات کارکنان
الموضوعات : خطمشیگذاری عمومی در مدیریتجواد فقیهیپور 1 , سمیه فقیهیپور 2 , نوشآفرین چترچی 3
1 - دکتری مدیریت منابع انسانی دانشگاه تهران Ja.faghihi@ut.ac.ir
2 - کارشناس ارشد کارآفرینی گرایش سازمانی دانشگاه تهران
3 - دانشجوی دکتری مدیریت کسب و کار سازمان مدیریت صنعتی
الکلمات المفتاحية: رندینگ کارفرما, تعلق خاطر کارکنان, تلاش داوطلبانه, انتظارات کارکنان,
ملخص المقالة :
زمینه: این پژوهش با محوریت مدیریت منابع انسانی و در زمینه جذب و نگهداشت کارکنان در سازمان تامین اجتماعی صورت گرفت. هدف: هدف اصلی بررسی تاثیرگذاری متغیر برندینگ کارفرما بر متغیر تعلق خاطر کارکنان، تلاش داوطلبانه و انتظارات کارکنان بود. روشها: تعداد 162 پرسشنامه در بین جمعیت آماری پژوهش توزیع گردید. روش تحقیق از نوع پیمایشی و همبستگی بود که با استفاده از پرسشنامهای مشتمل بر چهار متغیر برندینگ کارفرما، تعلق خاطر کارکنان، تلاش داوطلبانه و انتظارات کارکنان صورت گرفت. ضمناً روایی پرسشنامه موصوف از نوع محتوایی و اعتبار آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ عدد 774/0 گزارش گردید. یافتهها: نتایج نشان داد که بین تمامی متغیرهای پژوهش رابطه معنیدار و مثبتی وجود دارد. برندینگ کارفرما توانست حدود 26 درصد از کل واریانس تعلق خاطر کارکنان، کمتر 1 درصد از کل واریانس تلاش داوطلبانه کارکنان، 45 درصد از کل واریانس انتظارات کارکنان را تبیین کند. تعلق خاطر کارکنان نیز توانست حدود 25 درصد از کل واریانس تلاش داوطلبانه کارکنان را تبیین کند و در نهایت انتظارات کارکنان، 23 درصد از کل واریانس تعلق خاطر کارکنان را پیشبینی نمود. نتیجهگیری: از تحلیل دادهها میتوان نتیجه گرفت که برندینگ کارفرما تاثیر بسزایی بر میزان تعلق خاطر و انتظارات کارکنان دارد.
1) حسنقلی پور یاسوری، طهمورث و فقیهی پور، جواد و فقیهی پور، سمیه (1394)؛ روش تحقیق به زبان خیلی ساده پژوهش کمّی، ویژه دانشجویان و پژوهشگران ارشد سازمانی، با پیشگفتاری از دکتر منصور مومنی، تهران، انتشارات دارالفنون.
2) رستگار، عباسعلی و فقیهی پور، جواد و قلیچلی، جواد (1394)؛ تعلق خاطر کارکنان، تهران، چاپ اول، انتشارات دارالفنون.
3) فقیهیپور، جواد و فقیهیپور، سمیه (1394)؛ برندینگ کارفرما؛ تاریخچه، ابعاد و کارکردها، تهران، پارسینه.
4) Aon Consulting (2000). United States at work 2000.
5) Aon Hewitt (2011). Trends in global employee engagement [Electronic version].Retrieved September 26, 2012, fromhttp://www.aon.com/attachments/thought-leadership/Trends Global EmployeeEngagement Final.pdf.
6) Aon Hewitt (2012). Best employers in Australia and New Zealand: Highlights reports [Electronic version]. Retrieved September 26, 2012, from http: //gallery. Mailchimp. Com/ d860ab7d72ab64d5c1a22a37a/files/Aon_Hewitt_2012_Best_Employers_highlight_report.pdf.
7) Barrow, S., & Mosley, R. (2005). The employer brand: Bringing the best of brandmanagement to people at work. England: John Wiley & Sons.
8) Becker, B.E., Huselid, M.A., Pickus, P.S and Spratt, M.F., 1997, “HR as a source of shareholders value: Research and Recommendations”, Human Resource Management, Vol. 36 No. 1 pp.39-47
9) Burawat,Miss Piyachat (2013), The Relationships among Perceived Employer Branding, Employee Engagement, and Discretionary Effort in the Petroleum Industry, Dissertation Submitted in Partial Fulfilment of the Requirements for the Degree of Doctor of Philosophy Programin Business Administration Faculty of Business Administration Rajamangala University of Technology Thanyaburi.
10) Cobb, J.C. and Gibbs, J., 1990, “A new competency-based, on-the-job programme for developing professional excellence in engineering”, The Journal of Management Development, Vol.9 No.3, pp. 60-72.
11) Corporate Leadership Council. (2004). Driving employee performance and retentionthrough engagement. Washington DC: Corporate Executive Board.
12) Deschamps, J.P. and Nayak, P.R.,1995, Product juggernauts: How Leading companies Mobilize to Generate a Stream of Market Winners, Harvard Business School Press, Boston,
13) Dubinsky, A. J., & Skinner, S. J. (2002). Going the extra mile: Antecedents ofsalespeople‟s discretionary effort. Industrial Marketing Management, 31(7),589-598.
14) Dubinsky, A. J., & Skinner, S. J. (2004).High performers: Recruiting and retaining topemployees. USA: Thomson South-Western.
15) Entwistle, G. H. (2001). Measuring effort expended in the workplace: Discretionaryeffort and its relationship to established organizational commitment andattachment dimensions. (Doctoral). Boston University, Boston, MA.
16) Gibbons, J. (2006). "Employee Engagement" A Review of Current Research and Its Implications". New York: The Conference Board.
17) Harris, M., & Fink, L. (1987). A field study of applicant reactors to employmentopportunities: Does the recruiter make a different?. Personnel Psychology,40(4), 765-784.
18) Hewitt Associates (2004). What makes a best employer?. Insights and findings fromHewitt’s global best employer’s study. Hewitt Associates.
19) http://www.gallup.com.
20) Jevons, W. S. (1871). The theory of political economy, with an introduction by R.Collinson-Black. Harmondsworth: Penguin.
21) Kahn, W. A., (1990), Psychological Conditions of Personal Engagement and Disengagement at Work. The Academy of Management Journal, Vol. 33, No. 4, 692-724.
22) Kohli, M. (1988). Wages, work effort, and productivity. Journal of Radical PoliticalEconomics, 20(2 & 3), 190-195.
23) Kular, S., Gatenby, M., Rees, C., Soane, E., & Truss, K. (2008). Employee engagement:A literature review. (KBS Working Paper; 19). Kingston-upon-ThamesBusiness School.
24) Kunerth, B., & Mosley, R. (2011). Applying employer brand management to employeeengagement. Human Resource Management, 10(3),19-26.
25) Leibenstein, H. (1979). A branch of economics is missing: micro-micro theory. Journalof Economic Literature, 17(2), 477-502.
26) Lloyd, R. (2003). Discretionary effort in the work place (Unpublished doctoraldissertation). Macquarie University, Sydney, Australia.
27) Manmohan Bhutani., 2010, Vice President, People and Operation, Fiserv India,
28) Manpower Inc. (2009) Annual survey reveals talent shortages continue despite currenteconomic environment [Electronic version]. Retrieved July 23, 2011, fromhttps://candidate.manpower.com/wps/wcm/connect/f4312680407ff004bd0affda7163768e/Press_Release_Talent_Shortage_2009.pdf?MOD=AJPERES
29) Marshall, A. (1890). Principles of economics. (6th ed.). London: Macmillan.
30) Morris, R. J. (2007). Lessons of corporate entrepreneurship for motivating public sectoremployees.In L. M., Gillin (Ed.), The 4th AGSE InternationalEntrepreneurship Exchange 2007, 6-9 February. Brisbane: Australia.
31) Morrison, E. W., & Phelps, C. C. (1999). Taking charge at work: Extra roles efforts toinitiate workplace change. Academy of Management Journal, 37(6), 1543-1567.
32) Ngakhoopathipat, W., Puatrakoonsap, N., & Bowornrattanachai, K. (2007). Employerbranding in recruitment: A case study of CPF, Plc. (Master‟s thesis)Thammasat University, Bangkok, Thailand.
33) Organ, D. W. (1988). Organizational Citizenship behavior: The good soldier syndrome.Lexington, MA: Lexington Books.
34) Randy Till, CBCP, March 2004, Business continuity planning in Today’s chaning business climate; http://www.drj.com/conference/orl2004/24pg/bs.2.html
35) Robertson, D. H. (1921). Economic incentive. Economica, 1(3), 231-245.
36) Robertson-Smith, G., & Markwick, C. (2009). Employee engagement. A review ofcurrent thinking. Brighton, UK: Institute for Employment Studies.
37) Rose, N. M. (2006). Influences of organizational image on applicant attraction in therecruitment process (Master‟s thesis), Queensland University of Technology,Queensland, Australia.
38) Rucci, A. J., Kirn, S. P., & Quinn, R. T. (1998). The employee-customer-profit chain atSears. Harvard Business Review, 76(1), 832-897.
39) Schaufeli, W. & Salanova, M. (2007). Work engagement: an emerging psychological concept and its implications for organizations. In S. W. Gilliland, D. D. Steiner, & D. P. Skarlicki (Eds.), Research in Social Issues in Management (Volume5): Managing Social and Ethical Issues in Organizations (pp. 135-177). Greenwich, CT: Information Age Publishers.
40) Shuck, M. B. (2010). Employee engagement: An examination of antecedent andoutcome variables (Doctoral Dissertation). Florida International University,Miami, FL.
41) Sullivan, J. (1999): The changing nature of careers: A review and research agenda, in: Journal of Management, Vol. 25, No. 3, S. 457–484.
42) Talent talks, January 2003, 2005: http://www.talenttalk.se/
43) The Work Foundation. (2009). Deal or no deal? An exploration of the modernemployment relationship [Electronic version]. Retrieved September 23, 2011,from www.theworkfoundation.com.
44) Towers Perrin (2003). Working today: Understanding what drives employeeengagement. The 2003 Tower Perrin Talent Report [Electronic version].Stamford, CT: Tower Perrin. Retrieved September 23, 2011, fromhttp://www.towersperrin.com/tp/getwebcachedoc?webc=hrs/usa/2003/200309/talent_2003.pdf.
45) Ulrich, D., & Brockbank, W. (2005). The HR value proposition. Boston, MA: Harvard Business School Press.
46) Ulrich, D.O.,1998, “A new mandate for human resources”, Harvard Business Review, Vol.76 No.1, pp.124-34
47) Weisskopf, T. E., Bowles, S., & Gordon, D. M. (1983). Hearts and minds: A socialmodel of U.S. productivity growth. Brookings Papers on Economic Activity, 2,381-408.
48) Yankelovich, D., &Immerwahr, J. (1983). Putting the work ethic to work. New York:Public Agenda Foundation.