سنجش کیفیت عملکرد اداره کل پست استان خراسان رضوی درمسیربهبود و تعالی (بارویکرد مدل خود ارزیابیCAF 2006)
الموضوعات : خطمشیگذاری عمومی در مدیریتغلامعباس شکاری 1 , فهیمه چراغی شامی 2
1 - نویسنده مسئول
2 - ندارد
الکلمات المفتاحية: سنجش کیفیت عملکرد, بهبودوتعالی سازمانی, خود ارزیابی سازمانی, مدل تعالی تجاری, مدل خود ارزیابی کاف,
ملخص المقالة :
هدف از اجرای این پژوهش سنجش کیفیت عملکرد اداره کل پست استان خراسان رضوی (شهر مشهد) در مسیربهبود و تعالی با بهره گیری ازمدل خود ارزیابی کاف می باشد که اولین تجربه عملی درنوع خود در سطح ادارات پست کشور محسوب میشود. پژوهش حاضر برمبنای هدف ازنوع تحقیقات کاربردی- عملی است و برمبنای روش ازنوع تحقیقات توصیفی تحول سنجی و تحقیقات توصیفی برآوردی محسوب می شود که بصورت مقطعی انجام گرفت و بمنظور بررسی همبستگی بین دوگروه توانمندسازها و نتایج ازروش تحقیق همبستگی بهره گرفته شده است . ابزارگردآوری دادهها دراین پژوهش رویکرد پروفرما براساس مدل CAF (ویرایش ۲۰۰۶) بود، تحلیل دادههای پژوهش درسطح آمار توصیفی انجام گرفت و درنهایت، با بهره گیری از سیستم امتیازدهی کلاسیک CAF و پانلهای ارزیابی گروه توانمندسازها و نتایج و به کمک نرمافزارهای آماری SPSS, STATISTICA , EXCEL به تجزیه و تحلیل و جمعبندی نتایج و فرضیههای تحقیق پرداخته شد. کیفیت عملکرد اداره کل پست استان خراسان رضوی درمسیربهبود و تعالی در دو حوزه توانمندسازها و نتایج مورد بررسی قرار گرفت، که در حوزه توانمندسازها و نتایج به ترتیب امتیازات ۱۶۶.4 (۳۳%) و ۱۶۸.72(۴۲%) را به خود اختصاص داده است و امتیاز نهایی شرکت براساس سنجش ابعاد نه گانه مدل کاف برابربا ۳۳۵.12 (%۳۳)می باشد. درمورد ارتباط بین نتایج و توانمند سازها، نتایج حاصل از آزمون ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که ارتباط معنا داری بین دوگروه توانمندسازها و نتایج و جوددارد (0.845=r، p=0).