مدل خط مشیگذاری شرکتهای دانشبنیان با رویکرد سنجش شجاعت سازمانی
الموضوعات : خطمشیگذاری عمومی در مدیریتسمیه براموند 1 , محمد حکاک 2 , رضا سپهوند 3 , محمودرضا اسماعیلی 4
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران
2 - دانشیار، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران
3 - استاد، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران
4 - دانشیار، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران
الکلمات المفتاحية: خطمشی, مدل, شجاعت سازمانی, شرکتهای دانشبنیان,
ملخص المقالة :
زمینه: شجاعت یک ویژگی ضروری و مهم برای رفتار اخلاقی در محیطهای سازمانی است که منجر به حرکت افراد در مسیر درست و اخلاقی میشود. خطمشیگذاری در شرکتهای دانشبنیان براساس شجاعت سازمانی منجر به افشاء رفتارهای آسیبزا شده و مانع خسارتها میگردد. هدف: ارائه مدل خط مشیگذاری شرکتهای دانشبنیان با رویکرد سنجش شجاعت سازمانی بوده است. روشها: براساس رویکرد تحقیق ترکیبی؛ در مرحله اول، در بخش کیفی با روش نظریه دادهبنیاد و روش مصاحبه با مدیران، طی 20 مصاحبه تا مرز اشباع نظری، اطلاعات گردآوری و در مرحله دوم تحقیق با ماهیتی کمی، با تکیه بر مدل پارادایمی، پرسشنامهای طراحی و 40 نمونه با نرمافزار SmartPLS بررسی و مدل نهایی ارائه شد. یافتهها: پنج مولفه اصلی و نه مولفه فرعی استخراج شد؛ شرایط علی (ویژگیهای شخصیتی، انعطاف و تغییرپذیری)، مولفه مداخلهگر (بافتار سازمانی)، مولفه راهبردها (توسعه منابع انسانی)، مولفه شرایط زمینهای (شجاعت رفتاری، شجاعت گفتاری، شجاعت در اندیشیدن و شجاعت روانی) و در نهایت مولفه پیامدها با زیرمولفه توسعه سازمانی. نتیجهگیری: شرکتهای دانشبنیان مبتنی بر سرمایه خصوصی و دانش تخصصی افراد، برای پیادهسازی خط مشیهای سازمانی باید نظرات تخصصی افراد را شجاعانه دریافت کرده و در تصمیمگیری مدیریتی، دخیل کنند. واژگان کلیدی: خط مشی، مدل، شجاعت سازمانی، شرکتهای دانشبنیان.