ارائه مدل سنجش و ارزشگذاری دانش فنی در صنعت غذایی ایران
الموضوعات : خطمشیگذاری عمومی در مدیریتعسکر عسگرپور 1 , محمدحسن چراغعلی 2 , ندا فرحبخش 3
1 - دانشجو دکترای مدیریت تکنولوژی، گروه مدیریت تکنولوژی ،واحد رودهن ، دانشگاه آزاد اسلامی ، رودهن، ایران.
2 - استادیار ، گروه علوم اداری و مدیریت ، دانشکده مدیریت ، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاداسلامی ، تهران ، ایران(نویسنده مسئول)
3 - استادیار گروه مدیریت، دانشکده مدیریت، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن ، ایران.
الکلمات المفتاحية: ارزشگذاری دانش فنی, تجاریسازی دانش, صنایع غذایی,
ملخص المقالة :
زمینه و هدف:سنجش و ارزشگذاری دانش فنی یکی از فعالیتهای مهم و دشوار در فرایند تجاریسازی دانش است.این تحقیق با هدف طراحی مدل سنجش و ارزشگذاری دانش فنی در صنعت غذایی ایران انجام شده است. روششناسی:پژوهش از نظر هدف،توسعهای و از لحاظ نتیجه، کاربردی و از لحاظ نوع دادهها آمیخته(کیفی _ کمی)است. مشارکتکنندگان تحقیق در بخش کیفی شامل20نفر از خبرگان علمی وصاحب نظران حوزه مدیریت تکنولوژی وخبرگان اجرایی صنایع غذایی ایران بودندکه باروش نمونهگیری غیراحتمالی قضاوتی وهدفمند انتخاب شدند.جامعه آماری در بخش کمی شامل250 نفر از کارشناس صنایع غذایی استان تهران بودند که با استفاده از فرمول کوکران،حجم نمونه 152 نفر تعیین و با روش نمونهگیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند.ابزار گردآوری دادهها در بخش کیفی شامل مصاحبه نیمهساختار یافته و در بخش کمی نیز پرسشنامه محقق ساخته بود. یافتهها:نتایج نشان داد که مدل سنجش و ارزشگذاری دانش فنی در صنعت غذایی شامل چهار مولفه اصلی شامل:عوامل مربوط به شرکت/ سازمان،عوامل مربوط به محیط برونسازمانی،عوامل مربوط به ماهیت فناوری وعوامل مربوط به بازار فناوری با 71 شاخص میباشد.نتایج تحلیلهای کمی نیز موید معنیداری ارتباط بین شاخصها و مولفههای مدل تحقیق درسطح آلفای 05/0 است. نتیجهگیری:نتایج تحقیق میتواند برای سنجش و ارزشگذاری دانش فنی و بهبود آن در شرکتهای مرتبط بااین حوزه مفید بوده وزمینه مناسبی برای تحقیقات دیگر فراهم نماید.