مدل تعالی شرکتهای زایشی در بستر اکوسیستم کارآفرینی دانشگاهی
الموضوعات : خطمشیگذاری عمومی در مدیریتامید بهارستان 1 , حبیب زارع احمدآبادی 2 , سیدحبیب الله میرغفوری 3 , محمود زنجیرچی 4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت تولید، دانشگاه یزد، یزد، ایران
2 - دانشیار دانشگاه یزد، یزد، ایران.
3 - دانشیار دانشگاه یزد، یزد، ایران
4 - دانشیار دانشگاه یزد، یزد، ایران
الکلمات المفتاحية: شرکتهای زایشی, اکوسیستم کارآفرینی, کارآفرینی دانشگاهی, فراترکیب.,
ملخص المقالة :
هدف از انجام این پژوهش طراحی مدل تعالی شرکتهای زایشی در بستر اکوسیستم کارآفرینی دانشگاهی است. رویکرد پژوهش حاضر کیفی است و از روش هفت مرحلهای فراترکیب سندلوسکی و باروسو استفاده شده است. جامعۀ آماری پژوهش شامل کلیۀ منابع مرتبط با اکوسیستم کارآفرینی دانشگاهی و شرکتهای زایشی منتشر شده از پایگاه اطلاعات علمی در بازۀ زمانی 1390-1400 خورشیدی و 2000 تا 2021 میلادی است. لذا با درنظر گرفتن میزان ارتباط با موضوع پژوهش، منابع اولیه غربال شده و 55 منبع انتخاب گردید و کدگذاری روی مفاهیم مستخرج از آنها انجام شد. در مجموع 24 مقولۀ فرعی و 6 مقولۀ اصلی دسته-بندی شدند. در نهایت بر اساس رویکرد تحلیل محتوا کدگذاری سه مرحلهای کدگذاری استراوس و کوربین(باز، محوری و انتخابی) کدهای شناسایی شده طبقه بندی شدند. مولفههای شناسایی شده شامل عوامل محیطی، سازمانی، آموزشی، پژوهشی، کسب و کار و مدیریتی هستند. نتایج در قالب یک مدل مفهومی برای درک بهتر مدل تعالی شرکتهای زایشی در بستر اکوسیستم کارآفرینی دانشگاهی ارائه شد.