مدل بازاریابی شخصی اعضای هیات علمی (موردمطالعه:دانشگاههای استان اردبیل)
الموضوعات : خطمشیگذاری عمومی در مدیریتمحسن شیرپور 1 , صدرالدین ستاری 2 , رسول وظیفه 3
1 - دانشجوی دکتری گروه مدیریت آموزشی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران.
2 - دانشیار گروه علوم تربیتی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران.
3 - استادیار گروه مدیریت، واحد پارس آبادمغان، دانشگاه آزاد اسلامی، پارس آبادمغان، ایران.
الکلمات المفتاحية: هیئت علمی, بازاریابی, دانشگاههای استان اردبیل, بازاریابی شخصی,
ملخص المقالة :
زمینه: دانشگاه با هدف ترویج، انتقال دانش و تربیت نیروی انسانی در زمینههای مختلف علم و فنون به آموزش عالی و پژوهش میپردازد. این امر نیازمند هیات علمی توانمند است. لذا برخی از اعضای هیئت علمی درصدد بازاریابی شخصی، برند سازی و سرآمد بودن درسطح منطقه، استان یا کشور میباشند.هدف: هدف تحقیق حاضر، ارائه مدلی برای بازاریابی شخصی اعضای هیات علمی دانشگاه ها درقلمرو مکانی استان اردبیل مابین سالهای 1396 تا 1399 میباشد.روش ها: روش تحقیق ترکیبی از روشهای کمی و کیفی بوده. اطلاعات بخش کیفی از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته با 20 نفراز صاحب نظران بازاریابی و اعضای هیئت علمی از دانشگاههای دولتی و آزاد استان اردبیل جمع آوری شده است، و با کدگذاری، ابعاد و مولفههای تحقیق، شناسایی و مدل اولیه تحقیق، طراحی شده است. با استفاده از این مدل و یافتههای بخش کیفی، پرسشنامه ای طراحی شد که روائی آن توسط روایی همگرا و پایائی آن توسط آلفای کرونباخ تائید شد. نمونه 373 نفر از سایر اعضای هیئت علمی از دانشگاههای دولتی و آزاد استان بود. با استفاده از مدل معادلات ساختاری، ابعاد مدل بازاریابی شخصی اعضای هیئت علمی دانشگاههای اردبیل یافت شد.یافتهها: براساس یافتههای حاصل از مدل معادلات ساختاری، مولفههای مهارتهای اجرایی (0.813)، مهارتهای علمی (0.886) و مهارتهای نگرشی (0.783) از مهارتهای بازاریابی شخصی اعضای هیئت علمی هستند. همچنین برازش مدل نشان دهنده مطلوبیت مدل تحقیق است.نتیجه گیری: با تکیه بر نتایج این تحقیق میتوان گفت اعضای هیات علمی دانشگاهها برای دستیابی به مهارتهای شخصی، نیازمند کسب مهارتهای علمی، اجرایی و نگرشی هستند.
_||_
Amundsen, C. & et al. (2015). The What and Why of Faculty Development in Higher Education: An In-depth Review of the Literature, Available.
Dee, J.R, and Daly, Ch. J. (2019), Innovative models for organizing faculty development programs pedagogical reflexivity, student learning empathy and faculty agency, Human Resource. Journal of the Sociology of Self-Knowledge, 6, 1-22.
Haghtalab, H, (2010), Marketing of Educational Services, Booklet of the First National Conference of Education and Research Managers, Mashhad, pp. 28-23. (in Persian)
Haji Aliakbari, N., Soleimani, N., Shafizadeh, H., Tabatabaee, S. (2019). Investigating the Factors Affecting the Development of Educational Marketing Using Three-Branch Theory. medical journal of mashhad university of medical sciences, 61 (supplment1), 183-189. (in Persian)
Hashemi, S., Mashinchi, A., Mohammadkhani, K. (2017). A Model for Competency Assessment of the Faculty in the Islamic Azad University (IAU Branches in Fars Province). Journal of New Approaches in Educational Administration, 7 (28), 185-211. (in Persian)
Hosseini S M; Doori B; Ghuochani F; Hadizadeh Moghadam A; Saemian S. (2014). The Explanation of Competence Development Model of Personal Brand, Journal of strategicmanagement studies, 5 (17), 93-112. (In Persian)
Hosseini S, Abolghasemi M, Yadollahi Farsi J, Rezaeizadeh M (2016). Designing an Entrepreneurial Competencies Model for University Faculty Members (Case Study: Shahid Beheshti University). Higher education in Iran. 9 (1), 167-133. (in Persian)
Johnson, K, (2017), The Importance of Personal Branding in Social Media: Educating Students to Create and Manage their Personal Brand, International Journal of Education and Social Science, 4 (1), 21-27.
Lair D; Sullivan K; Cheney G. (2005). Marketization and the Recasting of the Professional Self: the rhetoric and ethics of personal branding, Management Communication Quarterly, 18 (3), 307-343.
Miller, J, Moore, D (2006), Businesses and Business Records, translated by Atieh Batahi and Parviz Dargi, Tehran, Rasa.
Mirkamali, S M; Bazargan, A; Kharazi, S K, (2016), A Model for the Growth of Faculty Members of the University of Tehran, Journal of Research and Planning in Higher Education, 6 (3), 1-17. (in Persian)
Morgan M. (2011). Personal Branding:Create your Value Proposition, Strategic Finance journal, 3 (6), 77-65.
Rafina, Mileen, (2018), Strategic branding in non-governmental universities in Karachi, Pakistan, Ph.D. in Educational Management, Sinapur University.
ramezani, G., Azizi, N., shafiei, M. (2019). Market orientation in higher education: An analysis of the role and function of marketing. Journal of Educational Planning Studies, 8 (15), 1-18. (in Persian)
Rasmussen, Peter, (2012), Strategic Planning in Educational Organizations, Helsinki: Managers of Tomorrow's Publications.
Rezaeian, A., Khandan, A., Ganj Ali, A., Moridian, H. (2015). The Progress of Scientific Members at Universities (Case Study: Scientific Members of Imam Sadegh University). , 4 (13), 491-514. (in Persian)
sangari, N. (2017). Developing the Core Competencies Model of Islamic University Faculty Members (Case Study: Alzahra University, 6 (13), 45-60. (in Persian)
Shirpour, M., sattari, S., Vazifeh, R. (2021). Conceptual framework of personal marketing competencies of university faculty members. Educational Development of Judishapur, 12 (3), 690-702. (in Persian)
Taghipour Zahir, A, (2008), An Introduction to Educational and Curriculum Planning, Tehran: Ad Publishing, 32nd Edition. (in Persian)