طراحی مدل و ارائه خط مشی بهبود عملکرد مراکز تلفن شهری با استفاده از تکنیک ANP/DEA (مورد مطالعه: مخابرات منطقه آذربایجانشرقی)
الموضوعات : Public Policy In Administrationابراهیم کیوان 1 , سلیمان ایرانزاده 2
1 - گروه مدیریت فناوری اطلاعات واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - گروه مدیریت صنعتی واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران، iranzadeh@iaut.ac.ir
الکلمات المفتاحية: سوپرماتریس حد, وابستگی متقابل, عناصر تصمیم, نرخ ناسازگاری ماتریس, خصوصی سازی,
ملخص المقالة :
زمینه و هدف: ارائه خط مشی سنگ زیرین بهبود عملکرد اداره ی عمومی محسوب می شود. خصوصیسازی تغییر در تعادل بین حکومت و بازار و به نفع بازار است. پس از خصوصیسازی شرکت مخابرات ایران، افزایش کارآیی واحدها از جمله مراکز تلفنی برای سهامداران از اهمیت ویژهای برخوردار است. هدف اصلی پژوهش حاضر ارائه خط مشی بهبود عملکرد مراکز تلفن شهری با استفاده از تکنیک ANP/DEA در منطقه آذربایجانشرقی است.روش: روش پژوهش حاضر از نوع ترکیبی (کمی و کیفی) است. از این نظر کمی است که عناصر اساسی تحلیل، اعداد و ارقام هستند و همچنین با استفاده از نظریه ساعتی سازگاری مقایسات زوجی در روش ANP مورد آزمون قرار میگیرد. و از این نظر کیفی است که برای آشنایی با دیدگاه خبرگان و کسب اطلاعات لازم در مورد شناسایی عوامل موثر بر کارایی مراکز تلفن شهری از روش تحلیل محتوا استفاده میشود.یافتهها: مدل پیشنهادی با استفاده از دادههای خام توسط نرمافزار DEAanalyzer به دو روش CCR-I و BCC-I محاسبه و واحدهای کارا و رتبهبندی واحدهای ناکارا مشخص شد. برای رتبهبندی واحدهای کارا با استفاده از روش اندرسن و پیترسن و نرم افزار EMS اقدام و در نهایت همه واحدها (کارا و ناکارا) رتبهبندی شدند. مراکز شعرا، مدنی و ولیعصر به ترتیب کاراترین و کلیبر، ملکان1 و هریس به ترتیب ناکاراترین میباشند.نتیجهگیری: گزینش رؤسای مخابرات شهرستانها بر اساس شایستگیهای فردی و تخصصی با عنایت به رتبه پایین آنها الزامی است. عدم وجود فضای رقابتی انگیزشی، قدرت تصمیمگیری و ریسکپذیری و وجود محدودیتهای مختلف سازمانی و قانونی از عوامل مهم ناکارایی میباشند
