واکاوی اجرای سند تحول بنیادین آموزشوپرورش
الموضوعات : خطمشیگذاری عمومی در مدیریتافسانه نویدکیا 1 , رضا واعظی 2 , وجه الله قربانی زاده 3
1 - دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی تهران.
2 - استاد دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی تهران
3 - دانشیار دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی تهران
الکلمات المفتاحية: اجرای خطمشی, خطمشی عمومی, سند تحول بنیادین آموزشوپرورش,
ملخص المقالة :
زمینه :تدارک سازوکارهای تحولی در سازمان بزرگ و گسترده آموزش و پرورش نیازمند مدیریت کارآمد و اثربخش است تا بتواند با استفاده حداکثری از امکانات و منابع موجود و برقراری تعامل فعال و اثربخش با ارکان سهیم و موثر در فرایند تحول، زمینه تحقق اهداف تحول را فراهم می آورد. آموزش و پرورش به عنوان نهاد فرهنگی اجتماعی، نقش اساسی و بی بدیل در تربیت نیروی انسانی و تولید سرمایه اجتماعی و فرهنگی و در فرایند رشد و تعالی کشور ایفا می کند به گونه ای که آینده کشور در آئینه آموزش و پرورش امروز قابل مشاهده است.هدف: هدف این تحقیق، بررسی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش از جهت اجرای موفق و یا عدم موفق آن در سازمان آموزش و پرورش است.روش ها: در این پژوهش ، رویکرد پژوهش کیفی بوده و در پژوهش از روش تحلیل مضمون استفاده شده است. بدین منظور 8 مصاحبه نیمه ساختار یافته تخصصی با خبرگان و مجریان صورت پذیرفته است. تحلیل داده ها در فرآیند کدگذاری باز منجر به ظهور 429 کد در قالب 4 بخش اصلی گردید.یافته ها: تحلیل داده ها بر اساس تحلیل مضمون مبین آن است که چهار عامل نقش سازمان مجری، نقش نظام تدوین خط مشی گذاری، نقش مجریان خط مشی، نقش ماهیت خط مشی، بر موفقیت و عدم موفقیت سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تاثیر بسرایی داشته و طبق داده های بدست آمده در مجموع سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در اجرا با شکست همراه بوده است.نتیجه گیری: نتایج نشان می دهد به جای سند نویسی مجدد در آموزش و پرورش پیشنهاد می شود اسناد موجود نظیر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در ابتدا اجرایی شود و بعد به بحث سند نویسی بپردازیم که اجرای اسناد در آموزش و پرورش نیازمند داشتن انگیزه کارکنان و مجریان است. همچنین اجرایی شدن اسناد موجود در آموزش و پرورش از قبیل سند تحول بنیادین نیازمند درک و قبول مجریان و معلمین میباشد.
امراللهی، سکینه (1394). بررسی موانع اجرایی پیش رو سند تحول بنیادین آموزشوپرورش از دیدگاه معلمین آموزشوپرورش منطقه2 شهر تهران. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی.
آزاد, سمانه (1391). "موانعی که سر راه تحول سبز شدهاند؛ مشکلات اجرای سند تحول بنیادین از زبان مدیران." رشد مدیریت مدرسه 91 (11) : 4.
تجاری، فرشاد و حاتمی، حجت (1396)، بررسی جایگاه آموزش و تربیت آموزش ابتدایی، فصلنامه رشد. شماره 25
خان محمدی، هادی (1393). رساله الگوی مشارکت شهرندی در مدیریت دولتی مبتنی بر تعالیم نهج البلاغه.
خدایی، معصومه (1392)، جایگاه تربیت بدنی و ورزش در سند تحول، هفتمین همایش تربیت بدنی و علوم ورزشی. دوره چهارم، شماره48
داناییفرد، حسن، (1395). گفتارهای جدید در خطمشی گذاری عمومی، چاپ اول، تهران: انتشارات دانشگاه امام صادق (ع).
داناییفرد، حسن، تراب زاده جهرمی، محمدصادق (1396). تحلیلی بر انسجام نظریه عدالت در خطمشیهای آموزشی جمهوری اسلامی ایران رویکرد ارزیابی نظریه برنامه. اندیشه مدیریت راهبردی 21 (11) : 73-108.
رضایی، سعید (1396). رساله طراحی و تبیین الگوی مدیریت منابع انسانی با رویکرد مشتری مداری در صنایع تولیدی.
سیف، علیاکبر (1380). روانشناسی پرورشی (روانشناسی یادگیری و آموزش) تهران: نشر آگاه.
عبدالهی، شیرزاد (1392). چالشهای آموزشی ایران چیست؟ به نقل از وبلاگ فرهنگیان نیوز.
فانی، علیاصغر، قربان لو، محسن، داناییفرد، حسن، دلخواه، جلیل (1396). طراحی چارچوبی برای انتخاب آمیخته ابزارهای خطمشی عمومی (موردمطالعه: آموزشوپرورش). چشمانداز مدیریت دولتی 32: 41-64.
فیوضات، یحیی (1390). مبانی برنامهریزی آموزشی، تهران: نشر ویرایش.
قریب، غلامرضا (1393). نگاهی به فرایند اجرای خطمشی عمومی، همایش بینالمللی مدیریت، تهران، موسسه سفیران فرهنگی مبین.
قلی پور، رحمتالله، فانی، علیاصغر، دلبری راغب، فاطمه، امیری، مجتبی، مهر محمدی، محمود (1397). طراحی الگوی خطمشی گذاری در آموزشوپرورش ایران با رویکرد قابلیت. سیاستگذاری عمومی 15 (4) :159-176.
قلی پور؛ رحمتالله، بیگی؛ وحید، سعدآبادی؛ علیاصغر (1396). تحلیلی بر خطمشی راهکارهای اجرایی گسترش فرهنگ عفاف و حجاب: آسیبشناسی اجرا با رویکردی فازی، فصلنامه مدیریت دولتی دوره اول، شماره یک، بهار 1396، 136-107.
کیخا، احمد، (1396). رویکرد انتقادی به سند تحول بنیادین آموزشوپرورش، کنگره بینالمللی دستاوردهای جهانی علوم اجتماعی، روانشناسی و علوم تربیتی، تهران، دبیرخانه دائمی کنگره.
مرزوقی، رحمتالله؛ عقیلی، رضا؛ مهر وز، محبوبه (1395). تحلیل و نقد نظری و روششناختی اسناد تحول بنیادین آموزشوپرورش جمهوری اسلامی ایران. علوم تربیتی: پژوهشنامه مبانی تعلیم و تربیت، شماره 2.
مک ناب، دیوید ای (1932). روشهای تحقیق کمی و کیفی مدیریت دولتی و سازمانهای غیرانتفاعی. (مترجمین: رضا واعظی، محمدصادق آزمندیان). تهران: صفار، اشراقی، 1390.
منوریان، عباس، (1394). اجرا و ارزیابی خطمشی عمومی، تهران: موسسه کتاب مهربان نشر.
نویدادهم، مهدی (1391). الزامات مدیریتی تحول بنیادین در آموزشوپرورش. راهبرد فرهنگ 17-18 (5) : 295-324.
نویدپور، فاطمه (1396). شناسایی موانع اجرایی سند تحول بنیادین آموزشوپرورش ایران بر مبنای روششناسی کیو. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه شهید مدنی آذربایجان.
نویدی ادهم، مهدی (1393). الزامات مدیریتی در سند تحول آموزش و پرورش. راهبرد فرهنگ، شماره17.
نیومن، ویلیام لارنس (2000). شیوههای پژوهش اجتماعی: رویکردهای کیفی و کمی. (ترجمه حسن دانایی فرد و حسین کاظمی، 1398). تهران: مؤسسه کتاب مهربان نشر.
الوانی، سید مهدی، شلویری، میثاق (1395). اجرای خطمشی عمومی: دیدگاههای نظری و راهکارهای علمی. تهران: انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی ریاست جمهوری 1394.
وردی نژاد، ف (1390). چالشها، فرصتها، تهدیدها و الگوی مناسب مدیریتی برای تحقق اهداف سند چشمانداز، برگرفته از سایت مرکز علمی جهاد دانشگاهی.
_||_Anderson, J.E. (1975) public policy- Making, Now York: Praeger.
Annor, S. and Allen, P. (2008), "Why is it difficult to promote public mental health? A study of policy implementation at local level", Journal of Public Mental Health, Vol. 7 No. 4, pp. 17-29.
DeLeon, P. (1999) The missing link revisited: Contemporary implementation research, policy studies Review, 16 (3/4):311_38
Espinoza, O. (2009), “Reflexiones sobre los conceptos de politica, politica publica y politica educacional”, Archivos Analiticos de Politicas Educativas, Vol. 17/8,
Geurts, Thei (2014) "Public Policy Making - the 21st Century Perspective" eBook (PDF), 60 Pages.
Given, L. M. (2008). The Sage encyclopedia of qualitative research methods. Sage Publications.
Hill.M, Hupe.P. L, (2002), Implementing Public Policy: Governance in Theory and in Practice (SAGE Politics Texts series), Publisher: Sage Publications Ltd.
King, N., and Horrocks, C. (2010). Interviews in Qualitative Research. London: Sage.
Lester, J. P. and Googin, M. L. (1998). Back to the Future. The Rediscovery of Implementation Studies. Policy Currents, 8, 1–9.
OToole, L.J. (2000a) “Research on policy implementation:Assessment and prospects, Journal of public Administration Reserch and Theory,102): 263_88.
Philip,DahidaDeewua & Peter,Maidoki B (2013)" Public Policy Making and Implementation in Nigeria: Connecting the Nexus",Public Policy and Administration Research, Vol.3, No.6,PP:56-64
Qian, H. and Walker, A. (2011), "The ‘Gap’ Between Policy Intent and Policy Effect: An Exploration of the Interpretations of School Principals in China", Huang, T. and Wiseman, A.W. (Ed.) The Impact and Transformation of Education Policy in China (International Perspectives on Education and Society, Vol. 15), Emerald Group Publishing Limited, Bingley, pp. 187-208.
Rayou, P. and A. Van Zanten (2015), Les 100 mots de l'éducation, Presses universitaires de France, Paris
Stevenson.H, (2006),Education Policy: Process, Themes and Impact (Leadership for Learning), Publisher: Routledge; 1 edition.
Van Zanten, A. (2014), Les politiques d'éducation, Presses universitaires de France, Paris.