عوامل بیرونی و درونی افول مذهب و دولت زیدیان در شمال ایران
الموضوعات : تاریخ و تمدن اسلامیسیدمحمد صادقی سنگدهی 1 , مصطفی معلمی 2 , سید علی اکبر عباسپور 3
1 - دانشجوی دکتری تاریخ اسلام، واحد نور، دانشگاه آزاد اسلامی، نور، ایران
2 - استاد مدعو دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نور؛ دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران
3 - استاد مدعو دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نور؛ استادیار، واحد آزادشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، آزادشهر، ایران
الکلمات المفتاحية: زیدیه ایران, علویان طبرستان, زیدیه و اسماعیلیه, زیدیه و امامیه,
ملخص المقالة :
مذهب و دولت زیدیان از سده سوم هجری در گیلان و طبرستان پدیدار گشت. زیدیان ایران اگرچه خاستگاه تحولات بنیادین در جهان اسلام بودند، اما خود چندان دوام نیاوردند؛ و به زودی با چالشهای بیرونی و درونی احاطه گردیدند و دچار ضعف و افول شدند. پژوهشهای اندکی درباره عوامل و دلایل این افول صورت گرفته؛ برخی عوامل نادیده گرفته شده و کاستی ها و ابهاماتی نیز در این پژوهش ها راه یافته که انجام پژوهشی تازه را موجه میسازد. این مقاله به دنبال تبیین عوامل افول مذهب و دولت زیدیان در شمال ایران است. بنابر یافته های این پژوهش، علاوه بر دوگانگی رفتار حاکمان و امامان زیدیه، تفرقه و رقابت میان اهالی گیلان و دیلمان، دور شدن نسلهای جدید سادات علوی از اسلام و آداب آن، باید قدرت یافتن باوندیه، پشتیبانی این خاندان از مذهب امامیه، تبلیغات عالمان امامیمذهب، چالش مرگبار فداییان اسماعیلی با زیدیان، ظهور فرقه مطرفیه در یمن و تمایل زیدیان شمال ایران به مهاجرت به یمن برای مقابله با آن را به فهرست عوامل افول و زوال مذهب و دولت زیدیه در شمال ایران افزود.
آملی، مولانا اؤلیاءالله (1348). تاریخ رویان. به کوشش منوچهر ستوده. تهران: انتشارات بنیاد فرهنگ ایران.
ابن ابی الرجال، احمد بن صالح (1425). مطلع البدور ومجمع البحور. صعده: مرکز اهل البیت للدراسات الاسلامیة.
ابن اثیر، ابوالحسن علی بن الکرم (1385). الکامل فی التاریخ. بیروت: دار صادر.
ابن اسفندیار (1366). تاریخ طبرستان. به کوشش عباس اقبال. تهران: کلاله خاور.
ابن خلدون، عبدالرحمن بن محمد (1391). کتاب العبر. بیروت: موسسة اعلمی.
ابن فند، محمد بن علی بن یونس (1423). ماثر الابرار فی تفصیل مجملات جواهرالاخبار. به کوشش عبدالسلام عباس وجیه و خالد قاسم محمد متوکل. عمان: موسسه الامام زید الثقافیه.
احمد بن حنبل (د.تا). مسند. بیروت: دارصادرا.
اشعری، سعد بن عبدالله (1360). المقالات و الفرق. بهکوشش محمدجواد مشکور. تهران: علمی و فرهنگی.
امامیفر، علی، سامانی، سیدمحمود، و سلطانی، مصطفی (1401). چگونگی تحول زیدیّه به امامیه در طبرستان با تکیه بر باورهای اعتقادی. پژوهشهای اعتقادی ـ کلامی، 12 (45)، 7-28.
بخاری، ابوالنصر سهل بن عبدالله (1381). سر السلسلة العلویة، به کوشش سید محمدصادق بحرالعلوم. نجف اشرف: مکتبة حیدریة.
برخورداری، زینب (1379). دلایل عظمت و انحطاط حکومتها از دیدگاه امام علی(ع). حکمت سینوی، 14، 53-60.
بیرونی، ابوالریحان، آثار الباقیة، بیروت، دارالکتب العلمیة، 1420ق.
ترکمنی اذر، پروین (1384). دیلمیان در گستره تاریخ ایران (حکومتهای محلی، آل زیار، آل بویه). تهران: سمت.
ترمذی، ابو عیسی محمد بن عیسی (1403). السنن. به کوشش عبدالوهاب عبداللطیف. بیروت: دارالفکر.
تفسیر امام حسن عسکری (ع) (1409). قم: موسسة المهدی(ع).
حکیمیان، ابوالفتح (1368). علویان طبرستان. تهران: الهام.
حمزه اصفهانی (1961). تاریخ سنی ملوک الارض. بیروت: دار مکتبه الحیاه.
حمیدالدین، عبدالله بن محمد (1424). الزیدیة. صنعاء: مرکز الرائد للدراسات و البحوث.
راعی، حسین (1397). گذری بر تاریخ تشیع از طبرستان تا یمن. ساری: سرو سرخ.
رحمتی، محمدکاظم (1388). مقالاتی در تاریخ زیدیه و امامیه، تهران: حکمت سینا.
همو (1393). زیدیه در ایران. تهران: پژوهشکده تاریخ اسلام.
همو (1388).میراث فرهنگی زیدیان ایران و انتقال آن به یمن. تاریخ ایران، 63، 73-102.
سلطانی، مصطفی (1390). تاریخ و عقاید زیدیه. قم: نشر ادیان.
سهمی جرجانی،حمزة بن یوسف (1407). تاریخ جرجان. بیروت: عالم الکتب.
شهاری، ابراهیم بن قاسم بن المؤیدبالله (1421). طبقات الزیدیة الکبرى (القسم الثالث). عمان: مؤسسة الامام زید بن علی الثقافیة.
صعدی، عبدالله بن محمد بن ابی النجم (1422). درر الاحادیث النبویة بالاسانید الیحیویة. عمان: موسسه الامام زید بن علی الثقافیه.
طبری، ابوجعفر محمد بن جریر (1403). تاریخ الامم والملوک. بیروت: موسسة الاعلمی للمطبوعات.
قانع عزابادی، احمدعلی (1371). علل انحطاط تمدنها از دیدگاه قرآن. تهران: سازمان تبلیغات اسلامی.
قزوینی، عبدالجلیل بن ابو الحسین (1358). النقض. تهران: انجمن آثار ملی.
قمی، محمد بن حسن (1385). تاریخ قم،ترجمه حسن بن علی بن عبدالملک قمی. به کوشش محمدرضا انصاری قمی. قم: کتابخانه آیة الله مرعشی نجفی.
کرمانی، احمد بن عبدالله (1407). مجموعة رسائل الکرمانی. بهکوشش مصطفی غالب. بیروت: المؤسسة الجامعیة للدراسات و النشر و التوزیع.
کلینی، ابوجعفر محمد بن یعقوب (1388). الکافی. بهکوشش علی اکبر غفاری. تهران: دارالکتب الاسلامیة.
مادلونگ، ویلفرد (1987). اخبار ائمة الزیدیة فی طبرستان و دیلمان و جیلان. بیروت: دار النشر فرانز شتاینر.
محلى، حمید بن احمد (1423). الحدائق الوردیة فی مناقب الائمة الزیدیة. صنعا: مکتبة بدر.
مروزی، اسماعیل بن حسین (1409). الفخری فی انساب الطالبیین. بهکوشش سید مهدی رجایی. قم: کتابخانه ایت الله مرعشی نجفی.
مسکویه رازی، ابوعلی احمد بن محمد (1424). تجارب الامم و تعاقب الهمم. بهکوشش سید کسروی حسن. بیروت: دارالکتب العلمیه.
معلمی، مصطفی (1383). تشیع امامیه در مازندران از آغاز تا حمله مغول پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشکده الهیات و معارف اسلامی. دانشگاه تهران.
همو (1387). روابط خاندان باوند با سلاجقه و قدرت سیاسی تشیع امامیه در سدههای پنجم و ششم هجری. تاریخ در آینه پژوهش، 5(3) 125-155.
همو (1393). حکومت داعی کبیر در طبرستان و دوگانگی در برخورد با مخالفان. مجموعه مقالات نخستین همایش بین المللی تاریخ محلی مازندران، انجمن تاریخ محلی مازندران، 481-504.
مؤیدی، مجدالدین بن محمد (1433). لوامع الانوار فی جوامع العلوم والآثار، به کوشش ابوعبدالله حسین بن علی الادول. صعده: مکتبه اهل البیت(ع).
نوبختی، حسن بن موسی (1404). فرق الشیعة. بیروت: دارالاضواء.
واردی، سید تقی (1389). تاریخ علویان طبرستان. قم: دلیل ما.
هرودوت (1380). تواریخ. ترجمه وحید مازندرانی. تهران: انتشارت افراسیاب.
همدانی، خواجه رشید الدین فضل الله (1387). جامع التواریخ (تاریخ اسماعیلیان). تهران: مرکز پژوهشی میراث مکتوب.
یعقوبی، احمد بن اسحاق (1422). البلدان. بیروت: دار الکتب العلمیة.
Fukuyama, Francis. (1992) The End of History and the Last Man. New York: The Free Press.
Fukuyama, Francis. (2012). The Patterns of History. Journal of Democracy, 23(1).
Singer, Peter. (2000). Hegel, A very short introduction. Oxford: Oxford University Press.
Singer, Peter. (1996). Marx, A very short introduction. Oxford University Press.
_||_Aḥmad b. Ḥanbal (BīTā). Musnad. Beirut: Dār al-Ṣādir.
Āmulī, Mawlānā Awlīyāʾullāh (1348). Tārīkh-i Ruyān. Revised by Manouchehr Sotoudeh, Tehran: Intishārāt-i Bunyād Farhangy-i Īrān.
Ashʻarī, Saʻd b. ʻAbdullāh (1360). al-Maqālāt Wa al-Firaq. Revised by Mohammad Javad Mashkur, Tehran: Intishārāt-i ʻIlmī wa Farhangī.
Barkhurdari (1379). “Dalāʼil-i ʻAẓamat Wa Inḥiṭāṭ Ḥukūmathā Az Dīdgāh-i Imām ʻAlī”, Ḥikmat-i Sīnawī, No 14, 53-60.
Bīrūnī, Abū al-Riyḥān (1420). Āthār-u al-Bāqīyat. Bierut: Dār al-Kutub al- ʻImīyat.
Bukhārī, Abū Naṣr Sahl-i b. ʻAbdullāh (1381). Sirr-u Silsilat-i al- ʻAlawīyat. Revised by Seyyed Mohammd Sadeq Bahr al-ulum, Najaf: Maktabat al- Ḥiydarīyat.
Emamifar and Colleagues. “čigūnigīy-i Taḥawul-i Ziydīyih Bi Imāmīyih Dar Ṭabaristān Bā Tikīyih Bar Bāwarhāy-i Iʻtiqādī” )1401), Faṣlānāmiy-i ʻIlmīy-i Pazhūhishhāy-i Iʻtiqādī- Kalāmī. 12, No 45, 7-28.
Ghane Azabadi (1371). ʻIlal-i Inḥiṭāṭ-i Tamaddunhā Az Dīdgāh-i Qurān. Tehran: Sāzmān-i Tablīġāt-i Islāmī.
Hakimiyan, Abulfath (1368). ʻAlawīyān-i Ṭabaristān. Tehran: Ilhām.
Hamadānī, Khājih Rashīd al-Dīn Faḍlullāh (1387), Jāmiʻ-u al-Tawārīkh (Tārīkh-i Ismāʻīlīyān). Tehran: Markaz-i Pazhūhishīy-i Mīrāth-i Maktūb.
Ḥamīd al-Dīn, ʻAbdullāh b. Muḥammad (1424). al-Ziydīyat. Sanaʾa: Markaz al-Rāʾid Lil Dirāsāt Wa al-Buḥūth.
Ḥamzih Iṣfahānī (1961). Taʾrīkh-u Sinīy-i Mulūk-i al-Arḍ. Beirut: Dār al-Maktabat al-Ḥayāt.
Herodotus (1380). Tawārīkh.Translated by Vahid Mazandarani, Tehran: Intishārāt-i Afrāsīyāb.
Ibn Abī al-Rijāl, Aḥmad b. Ṣāliḥ (1425). Maṭlaʻ-u al-Budūr Wa Majmaʻ-u al-Buḥūr. Saʻdah: Markz-u Ahl-i al-Bayt Lil Dirāsāt-i al-Islāmīyat.
Ibn Athīr, ʻAlī b. Muḥammad (1385). al-Kāmi-ul fī al- Taʾrīkh. Beirut: Dār al-Ṣādir.
Ibn Isfandīyār (1366). Tārīkh-i Ṭabaristān. Revised by Abbas Eqbal, Tehran: Kulāliy-i Khāwar.
Ibn Khaldūn, ʻAbd al-Raḥmān b. Muḥammad (1391). Kitāb-u al-ʻIbar. Beirut: Muʼasisat-u Aʻlamī.
Ibn Fund, Muḥammad b. ʻAlī b. Yūnis (1423/2002). Maʼāthir al-Abrār fī Tafṣīl-i Mujmalāt-i Jawāhir-i al-Akhbār. Revised by Abd al-Salam Abbas Wajih and Khaled Ghasem Mohammad, Oman: Muʼasisat-u al-Imām Ziyd al-Thagāfīyat.
Kirmānī, Aḥmmad b. ʻAbdillāh (1407). Majmūʻat-u al-Rasāʼil al-Kirmānī. Revised by Mostafa Ghaleb, Beirut: al-Muʼassisat al-Jāmiʻīyat lil Dirāsāt Wa al-Nashr Wa al-Tawzīʻ.
Kuliynī, Abū Jaʻfar Muḥammad b. Yaʻqūb (1388). al-Kāfī. Revised by Ali Akbar Ghaffari, Tehran: Dār al-Kutub al-Islāmīyat.
Madelung, Wilfered (1987). Akhbār-u Aʾimat-i al- Ziydīyat fī Ṭabaristān Wa Diylamān Wa Jīlān. Beirut: Dār al-Nashr Firanz.
Maḥallī, Ḥamīd b. Aḥmmad (1423). al-Ḥadāʼiq-u al-Wardīyat fī Manāqib-i al-Aʼimmat al-Zaydīyat. Sanaʼa: Maktabat-u Badr.
Marwzī, Ismāʻīl b. Ḥasan (1409). al-Fakhrī fī Ansāb-i al-Ṭālibīyīn. Revised by Seyyed Mahdi Rajaee, Qom: Kitābkhāniy-i Ayatullāh Marʿashī Najafī.
Miskiwayh Rāzī, Abū ʻAlī Aḥmmad b. Muḥammad (1424/2002). Tajārib-u al-Umam Wa Taʻāgib-u al-Himam. Revised by Seyyed Hasan Kasravi, Beirut: Dār al-Kutub-i al-ʻImīyat.
Moalemi, Mostafa (1383). Tashayyuʻ-i Imāmīyat Dar Māzandarān Az Āghāz Tā Ḥamliy-i Mughul.Thesis, University of Tehran, Faculity of Theology and Islamic Studies.
Moalemi, Mostafa (1387). Rawābiṭ-i Khāndān-i Bāw Bā Salājiqi Wa Qudrat-i Sīyāsīy-i Tashayyuʻ Imāmīyih Dar Sadihāy-i Panjum WA Shishum Hijrī. Faṣlnāmiy-i Tārīkh Dar Āyīniy-i Pazhūhish, 5( 3), 125-155.
Moalemi, Mostafa. Ḥukūmat-i Dāʻīy-i Kabīr Dar Ṭabaristān Wa Dugānigī Dar Barkhurd Bā Mukhālifān. Majmūʻi Maqālāt-i Nukhustīn Hamāyish Biynulmilalīy-i Tārīkh Maḥallīy-i Māzandarān, Anjuman-i Tārīkh Maḥallīy-i Māzandarān, 481-504.
Muʼayyidī, Majd al-Dīn b. Muḥammad. Lawāmiʻ-u al-Anwār fī Jawāmiʻ-u al-ʻUlūm Wa al-Āthār. Revised by Abu Abdullah Hossein b. Ali al-Duwal, Sadah: Maktabat-u Ahl-i al-Bayt.
Nuwbakhtī, Ḥasan b. Mūsā (1404). Firaq-u al-Shīʻat. Beirut: Dār al-Aḍwāʼ.
Qazwīnī, ʻAbd al-Jalīl b. Abu al-Ḥusayn (1358). al-Naqḍ.Tehran: Anjuman-i Āthār-i Millī.
Qumī, Muḥmmad b. Ḥasan (1385). Tārīkh-i Qum. Translated by Ḥasan b. ʻAlī b. ʻAbd al-Malik-i Qumī, Revised by Mohammadreza Ansari Qumī, Qom: Kitābkhāniy-i Ayatullāh Marʿashī Najafī.
Raee, Hossein (1397). Gudharī Bar Tārīkh-i Tashayyuʻ az Ṭabaristān Tā Yaman. Sari: Sarw-i Surkh.
Rahmati, Mohammad Kazem (1388). Maqālātī Dar Tārīkh-i Ziydīyih Wa Imāmīyih. Tehran: Ḥikmat-i Sīnā.
Rahmati, Mohammad Kazem (1393). Ziydīyih Dar Īrān. Tehran: Pazhūhishkadiy-i Tārīkh-i Islām.
Rahmati, Mohammad Kazem (1388). “Mīrāth-i Farhangīy-i Ziydīyān-i Īrān Wa Intiqāl-i Ān Bi Yaman”, Nashrīyhy-i Tārīkh-i Īrān. No 63, 73-102.
Sahmī Jurjānī, Ḥamzat b. Yūsuf (1407). Tārīkh-i Jurjān. Bierut: ʻĀlam al-Kutub.
Shahārī, Ibrāhīm b. Qāsim (1421/2001). Ṭabaqāt-u al-Ziydīyat-i al-Kubrā. Vol 3, Oman: Muʼasisat-u al-Imām Ziyd al-Thaqāfīyat.
Soltani, Mostafa (1390), Tārīkh Wa ʻAqāʾid-i Ziydīyh, Qom: Nashr-i Adyān.
Ṣuʻadī, ʻAbdullāh b. Muḥammad b. Abī al-Najm (1422/2002). Durar-u al-Aḥādīth-i al-Nabawīyat Bil Asānīd-i al-Yaḥyawīyat. Oman: Muʼasisat-u al-Imām Ziyd al-Thagāfīyat.
Ṭabarī, Muḥmmad b.Jarīr (1403). Tārīkh-u al-Umam-i Wa al-Mulāk. Bierut: Muʼasisat-u al-Aʻlamī.
Tafsīr-i Imām Ḥasan ʻAskarī )1409). Qom: Muʼasisat-u al-Mahdī.
Tirmadhī, Abū ʻĪsā Muḥammad b. ʻĪsā (1403). al-Sunan. Beirut Dār al-Fikr.
Torkamani Azar, Parvin, (1384). Diylamīyān Dar Gustariy-i Tārīkh Īrān (Ḥukūmat-hāy-i Maḥallī, Āl-i Zīyār, Āl-i Būyih). Tehran: Samt.
Varedi, Seyyed Taqi (1389). Tārīkh-i ʻAlawīyān-i Ṭabaristān.Qom: Dalīl-i Mā.
Yaʻqūbī, Aḥmmad b. Isḥāq (1422). al-Buldān. Beirut: Dār al-Kutub-i al-ʻImīyat.