بررسی پیاده سازی نقشه استراتژی کارت امتیازی متوازن در دو سازمان ایرانی
الموضوعات :دکتر محسن الوندی 1 , فاطمه عاملی 2
1 - ندارد
2 - نویسنده مسئول یا طرف مکاتبه
الکلمات المفتاحية: کارت امتیازی متوازن, نقشه استراتژی, موردکاوی, سازمانهای ایرانی,
ملخص المقالة :
از سال 1992 مجموعه بحث های نظری مربوط به مشکلات استفاده از معیارهای مالی در ارزیابی عملکرد ، بحث پیرامون اندازهگیری دارایی های نامشهود و برطرف ساختن شکاف بین تدوین و اجرای استراتژی، مدیریت را به سمت به کارگیری کارتامتیازی متوازن سوق داد . زمینه زیربنایی این مدل این است که هیچ معیار منفردی نمی تواند بازتاب شفافی از عملکرد یکسازمان باشد. جامع و فراگیر نبودن معیارهای عملکرد سنتی از جمله معیارهای مالی و تأکید بر تئوری ذینفعان شرکتها را وادارنمود تا به رضایت متوازن بین افراد مرتبط با سازمان توجه نمایند؛ این امر موجب حرکت سازمانها به سمت کارت امتیازیمتوازن شد . این مقاله به بررسی تأثیر بکارگیری نقشه استراتژی و نتایج حاصل از آن در دو سازمان ایرانی می پردازد. به دلیلماهیت تحقیق از شیوه مطالعه موردی 1 جهت انجام این پژوهش کاربردی استفاده شده است. نمونه های مورد مطالعه در اینتحقیق دو سازمان ایرانی هستند که درحال بکارگیری این ابزار در چارچوب کارت امتیازی متوازن می باشند.نتایج مطالعه بیانگر آنست که ترسیم نقشه استراتژی، سازمانها را در تقویت کار تیمی و همسو سازی سرمایه سازمانی، اطلاعاتیو انسانی با استراتژی های سازمان یاری می رساند . علیرغم وجود پاره ای از مشکلات فرهنگی و مدیریتی در دو سازمان موردمطالعه، استقرار این مدل به توسعه سازمانی کمک فراوانی نموده است.