ارائه مدلی جهت پاسخگویی مدیران نظام آموزش عالی در ایران
الموضوعات :دکتر علی تقی پور ظهیر 1 , دکتر طیبه صفایی 2
1 - ندارد
2 - نویسنده مسئول یا طرف مکاتبه:
الکلمات المفتاحية: پاسخگویی, پاسخگویی مدیریتی, مؤلفه های پاسخگویی, نظام آموزش عالی, مدل,
ملخص المقالة :
تحولات مداوم و لزوم اصلاحات در نظام آموزش عالی، توقعات و انتظارات جدیدی را از مراکز علمی خصوصا دانشگاه ه ا مطرحنموده است و همواره آموزش عالی را به یک خیزش علمی و فرهنگی با بررسی چالش های عمده و تبیین رسالتهای جدید دعوتمی نماید.اعلام سال پاسخگویی توسط مقام معظم رهبری و توصیه کنفرانس جهانی یونسکو به نظا م های آموز ش عالی جهان مبنی برپاسخگویی و مسئولیت پذیری مدیران دانشگاه ها در قبال پذیرش نتایج ، پیامد ها، وظایف و تصمیم گیری ها، از انگیز ه های اینپژوهش بوده است.پژوهشگر پس از بررسی ادبیات پژوهش ، مدل ها، نظریه ها و چ هارچوب های ادراکی مشتمل بر : مدیریت مبتنی بر ارز ش هایاسلامی، مدیریت دانش، مدل چندبعدی و مدل جامع پاسخگویی، چارچوب مکعبی فرایندها ی ارزشیابی ، چارچوب فناوریاطلاعات و بررسی پژوهش های انجام یافته در خصوص پاسخگویی ، مدل پیشنهادی خود را مشتمل بر پنج عنصر اساسی(فلسفه و اهداف مدل ، مبانی نظری، چارچوب ادراکی، مراحل اجرایی و نظام ارزیابی و مهندسی مجدد ) به همراه 8 مؤلفه و 45زیر مؤلفه با استفاده از ابزار پرسشنامه ارائه نموده است.نتایج نشان می دهد که گروه های نمونه، برعناصر اساسی مدل و 8 مؤلفه آن مشتمل بر : مولفه های اختیار و مسئولیت، مدیریتو رهبری، نظارت مؤثر و هدفمند، گروه های ذینفع، مدیریت اطلاعات، مدیریت ارتباطات، منابع انسانی و استاندار دهای یاددهیو یادگیری و45زیر مؤلفه مدل تاکید نموده اند و در نهایت مدل پیشنهادی با 91.9درصددر بین گروه های مورد مطالعهمناسب تشخیص داده شده است و در پایان، پیشنهادها و توصیه های کاربردی جهت اجرای مدل در سطح نظام آموزش عالیایران ارایه شده است.