بررسی اقتصادی مالیات بر مصرف در ایران
الموضوعات :
1 - ندارد
الکلمات المفتاحية:
ملخص المقالة :
مصرف، یکی از اصلی ترین پایه های مالیاتی است. از آنجا که اصولاً در نظام مالیاتی ما، مالیات های عمومی بر مصرف وجود ندارد، در این بررسی سعی شده است که در قالب یک مدل نظری- کاربردی حاوی هردو ملاحظه کارایی اقتصادی ( اثر تخصیصی) و عدالت اجتماعی (اثر توزیعی) ، با استفاده از داده های بودجه خانوار به تفکیک ده گروه هزینه ای (73-1362) ، نرخ های بهینه مالیات بر هشت گروه کالایی محاسبه شود. رتبه بندی نرخ های محاسبه شده به ازاء درآمد مالیات غیر مستقیم سال 1373 و تمام مقادیر پارامتر توزیعی ( بجز یک مورد) به ترتیب از بزرگ به کوچک عبارت است از :" حمل و نقل و ارتباطات" ، "سایر کالاها"، " تفریح و تحصیل"، "کالاهای بادوام، مسکن و سوخت وروشنایی"، "بهداشت و درمان"، "خوراکی ها و آشامیدنی ها و دخانیات"، "پوشاک وکفش