ارائه مدلی جهت تربیت شهروند حرفه ای در نظام آموزش عالی کشور در هزاره سوم
الموضوعات :نادر قلی قورچیان 1 , سید فرهاد افتخارزاده 2
1 - ندارد
2 - ندارد
الکلمات المفتاحية: تربیت شهروند حرفه ای, مدیریت دانشگاهی, صلاحیت های کلیدی, آموزش شهروندی, مدیریت یادگیری,
ملخص المقالة :
هم اکنون در ذهنیت مابعد پسانوین گرایانه پدیده جهانی شدن به صورت یک واقعیت مهم در آمده است . عرصه مواجهه این عصر باپدیده جهانی شدن و شهروند جهانی، عرصه علم، مدیریت و تدابیر یاد دهی و یادگیری است.این پژوهش با هدف طراحی یک مدل مناسب جهت تربیت شهروند حرفه ای در نظام آموزش عالی کشور به ویژه در دانشگاه آزاداسلامی و واحدهای تابعه آن به منظور پاسخگویی به نیازهای جدید هزار سوم صورت پذیرفته است.با مرور بر ادبیات و پیشینه تحقیق، درک فراپیچیدگی و گستردگی دامنه تحقیقات نظری و اقدامات عملی تربیت شهروند حرفه ای درمدارس و دانشگاه ها، بررسی مدل ها، تئوری ها و مؤلفه های مطرح موجود، مدل تربیت شهروندی حرفه ای جهانی مشتمل بر مؤلفه هایفلسفه، اهداف، مبانی نظری، چارچوب ادراکی، مراحل اجرا، نظام ارزشیابی و مهندسی مجدد تدوین گشت.میزان تناسب مدل پیشنهادی از نظر چهار گروه رؤسای دانشگاه ها، رؤسای دانشکده ها و مدیران گروه ها، اساتید و اعضای هیات علمی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی و متخصصان آموزش عالی کشور با مقیاس 4/79 از 5 مورد تایید قرار گرفت. به مدد این مدل، نظام آموزش عالی کشور به ویژه دانشگاه آزاد اسلامی و واحدهای تابعه آن می توانند به تربیت شهروند حرفه ای عالم،آگاه، متعهد و ماهر برای جامعه دانش، اقتصاد دانش و مدیریت دانش در پاسخگویی به هزاره سوم بپردازند.در خاتمه توصیه های کاربردی جهت اجرای مدل در دانشگاه آزاد اسلامی ارایه گردیده است.