ارزیابی عملکرد سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران با استفاده از مدل تعالی سازمانی EFQM
الموضوعات :زهره میرحسینی 1 , شمسی محب حوری 2
1 - ندارد
2 - ندارد
الکلمات المفتاحية: مدیریت کیفیت فراگیر/ بنیاد ارو,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر در مورد ارزیابی عملکرد سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با استفاده از مدل تعالی سازمانیEFQM(مدل بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت) می باشد. هدف از این پژوهش بررسی سطح مدیریت کیفیت در سازمان اسناد و(مدل بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت) می باشد. هدف از این پژوهش بررسی سطح مدیریت کیفیت در سازمان اسناد وEFQMاست. در این پژوهش از روش پیمایش موردی استفاده شده است و از طریق مقایسه نتایج حاصله از ارزیابی با مدل مذکورنتیجه گیری شده است.جامعه مورد پژوهش 23 نفراز مدیران ارشد و 300 نفر از کارکنان سازمان اسناد و کتابخانه ملی می باشند که نمونهمزبور با استفاده از جدول نمونه مایکل مارک و جولی جانین ( 1983 ) انتخاب شده است.ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه 50 سؤالی مدلEFOMاست که بین مدیران و کارکنان توزیع شده است .اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از روش آمار توصیفی و استنباطی مورد تحلیل قرار گرفته و در این رابطه از نرم افزار SPSSاستفاده شده است.نتایج حاصله از پژوهش نشان داد که سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با کسب امتیاز643/87در مقایسه با امتیاز کل 1000 در سطوح برگزیدگان اولیه و برندگان جایزه مقدماتی قرار دارد، و بین امتیازهای کسب شده از معیارها و گروههای جامعه آماری، تفاوت معنادار وجود دارد.