نوآوری در سازمان ها: مفهوم، انواع و فرایندها
الموضوعات :
1 - عضو هیأت علمی گروه مدیریت دانشگاه تربیت مدرس
الکلمات المفتاحية: نوآوری, مفهوم نوآوری, خلاقیت, تغییر, نوآوری اداری, نوآوری تولید, نوآوری فرایند, تکنولوژی, فرایند نوآوری,
ملخص المقالة :
در سال های اخیر، تلاش های وسیعی به وسیله بسیاری از سازمان ها برای ترغیب افراد خود به نوآوری انجام گرفته است که در این رابطه نیاز به اداره و درک نوآوری از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در این مقاله، با بیان اهمیت نوآوری در بقا و رشد سازمان ها، تلاش شده تا مفهومی روشن از این مؤلفه در قالب یک متغیر سازمانی ارائه گردد. همچنین ضمن بیان تعاریفی از نوآوری، وجه تمایز آن با دیگر مفاهیم سازمانی، خلاقیت و تغییر، تبیین شده است. سپس انواع نوآوری در سازمان ها بیان گردیده و در نهایت با ستفاده از نظریات تحقیقی، فرایند نوآوری و کاربرد آن از دیدگاه های مختلف، مورد بررسی قرار گرفته و یک مدل عمومی از این فرایند ارائه شده است.