زنان کارآفرین (مطالعه موردی و مقایسه در دو استان تهران و سمنان)
الموضوعات :افسانه وارسته فر 1 , مهناز وکیلی فرد 2
1 - استادیار، عضو هیأت علمی واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
2 - دانش آموخته کارشناسی ارشد مطالعات زنان، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران )نویسنده مسئول(
الکلمات المفتاحية: زنان, عناصر, موانع, کارآفرینی, توسعه,
ملخص المقالة :
کارآفرین شخصی است که خطرهای مالی را به منظور ورود به کسب و کار میپذیرد و با خلاقیت و نوآوری محصولات جدید را ایجاد و گسترش دهد و بر رقبا غلبه کند کارآفرینی زنان نقش برجستهای در اقتصاد ملتها دارند و اقتصاددانان کارآفرینان را موتور رشد و توسعه اقتصاد در جامعه میدانند. با توجه به شرایط فعلی و بزرگ بودن بوروکراتیک دولتی، دولت با بحران بیکاری جوانان و زنان مواجه است و برای حل این معضل به شناخت عوامل مؤثر بر کارآفرینی زنان و موانع موجود پرداخته تا با تنوع و فرهنگی آنها و یافتن منابع جدید در جمعیت کارآفرینی زنان افزوده و توسعه کارآفرینی را فراهم سازیم. برای این منظور از روش تحقیق کیفی و مطالعه نظری، کتابخانهای، مصاحبه در حوزه میدانی، استفاده شده است. از جامعه آماری 130نفر کارآفرینان استان تهران 4 نفر ونیز ازجامعه آماری 77 نفر استان سمنان 4 نفر به روش تصادفی هدفمند،مصاحبه باز و بدون ساختار انجام شده، و از مجموعه مصاحبههای انجام شده عناصر و موانع استخراج گردیده است که نتایج حاصل حاکی از آنست که موانع محیطی اثر بیشتری بر کارآفرینی زنان دارد و حمایت دولت را در جهت توسعه کارآفرینی میطلبد.