بکارگیری رویکرد تلفیقی تحلیل پوششی دادهها و فرایند تحلیل سلسله مراتبی برای ارزیابی کارایی دانشکدههای دانشگاه شهید بهشتی
الموضوعات :اکبر عالم تبریز 1 , حسام سعیدی 2 , صارم دیلمی معزی 3
1 - ندارد
2 - مسئول مکاتبات
3 - ندارد
الکلمات المفتاحية: کارایی نسبی, روش ناپارامتریک, تحلیل سلسله مراتبی, تحلیل پوششی دادهها, برنامه ریزی آرمانی,
ملخص المقالة :
از طریق سنجش عملکرد میتوان ضمن شناسایی نقاط ضعف و قوت و حداقل نمودن منابع ورودی، وضعیتموجود را بهبود بخشید. در این راستا نیاز است که دانشگاه از کارایی دانشکدههای خود مطلع گردیده و عللکارایی و ناکارایی آنها را بررسی نماید و با برنامه ریزی مناسب به اصلاح و هدایت واحدهای ناکارا بپرداز د .در این مقاله با توجه به اهمیت دانشگاهها به عنوان بزرگترین مراکز آموزش عالی در کشور، کاراییدانشکدههای دانشگاه شهید بهشتی به روش تحلیل پوششی دادهها با استفاده از مدلCCRمضربیورودی محور در دو حالت ساده و بر اساس مدل برنامه ریزی آرمانی (حداقل کردن حداکثر میزان انحرا ف )طی دوره تحصیلی 1386-1388اندازهگیری شده است. در ادامه با استفاده از رویکرد تلفیقی تحلیل پوششی دادهها و تحلیل سلسله مراتبی به رتبه بندی دانشکدهها پرداخته و سرانجام رتبه بندی نهایی وتحلیلی برای روشهای بکار گرفته شده بیان شده است. یافتههای تحقیق نشان می دهد طی دوره موردبررسی دانشکدههای علوم، ادبیات و علوم انسانی، و مدیریت و حسابداری بر اساس شاخصهای درنظر گرفتهشده جز دانشکدههای برتر میباشند.