ارائه یک مدل برای تعیین حجم کاری اعضای هیات علمی در نظام آموزش عالی کشور
الموضوعات :
1 - ندارد
الکلمات المفتاحية: حجم کاری, اعضای هیات علمی, آموزش عالی, مدل,
ملخص المقالة :
تعیین حجم کاری اعضای هیات علمی به عنوان ابزاری برای برآورد واقعی حجم کاری استاندارد با استفاده از شاخص های علمی می باشد . هدف غایی این تحقیق ، ارائه مدل برای سامان بخشی به فعالیت های اعضای هیات علمی باتوجه به رسالت و وظایف آنان می باشد که تاکنون نسبت به آن توجه کافی به عمل نیامده است .حدود و ثغور تعیین حخم کاری در این سند شامل مؤلفه های کلان می باشد و به جزئیاتی همچون تعیین ساعات و هزینه ها نمی پردازد و این امر، مستلزم تدوین آیین نامه هایی و با توجه به مؤلفه های مکتسبه پس از کسب روایی و اعتبار می باشد. در این تحقیق وظایف هیات علمی در قالب 7 مؤلفه و 139 شاخص تعیین گردیده است . نتایج حاصل از تحلیل عاملی نشان می دهد که از 7 مؤلفه تدریس و آموزش ، غنی سازی شغلی ، پژوهش ، مشاوره و خدمات علمی داخل و خارج دانشگاه و پاسخگویی به انتظارات جامعه ، فعالیت مدیریتی و اداری ، رشد حرفه ای و شخصی ، نوآوری و آینده پژوهی تنها یک مؤلفه حاصل گرید که سهم هر مؤلفه در ایجاد مؤلفه جدید به شرحی که می آید طبقه بندی گردید: مشاوره و خدمات داخل و خارج دانشگاه و پاسخگویی به انتظارات جامعه (356/0)، فعالیت مدیریتی اجرایی اداری (733/0)، رشد حرفه ای و شخصی (759/0)، غنی سازی شغلی (760/0)، تدریس و آموزش (820/0) و نوآوری و آینده پژوهی (844/0). براساس نتایج آزمون فریدمن ، رتبه میانگین هر مؤلفه به شرح زیر در اولویت قرار گرفت : نوآوری و آینده پژوهی (1/5) از (7) در مقیاس هفت درجه ای لیکرت ، تدریس و آموزش (8/4)، غنی سازی شغلی (34/4)، رشد حرفه ای و شخصی (15/4)، پژوهش (43/3) ، فعالیت مدیریتی ، اجرایی و اداری (22/3) و مشاوره و خدمات علمی داخل و خارج دانشگاه وپاسخگویی به انتظارات جامعه (96/2). در این تحقیق ، اهمیت و اولویت شاخص ها و مؤلفه های حجم کاری تعیین شد. اعضای هیات علمی ، به فعالیت نوآوری و آینده پژوهی ، بیشترین اهمیت و به فعالیت مشاوره و خدمات علمی داخل و خارج دانشگاه و پاسخگویی به انتظارات جامعه ، کمترین اهمیت را می دهند. مدل پیشنهادی حاصل از نتایج تحقیق ، یک مدل تعاملی مبتنی بر حجم کاری اعضای هیات علمی می باشد که درآن ، حجم کاری اعضای هیات علمی تبیین و شفاف گردیده است .این مدل به عنوان ایجاد تحولی نو در آموزش عالی است که در صورت به کارگیری ، نتایج مثبتی در پی خواهد داشت.