ارائه الگویی برای جلب گردشگران خارجی به ایران با تکیه بر عناصر آمیخته بازاریابی خدمات
الموضوعات :احمد روستا 1 , رمضان ستاری میاندوآب 2
1 - ندارد
2 - ندارد
الکلمات المفتاحية:
ملخص المقالة :
علی رغم رشد فزاینده صنعت گردشگری بین المللی و اهمیت آن در اقتصاد بسیاری از کشورهای جهان، متأسفانه ایران تاکنون نتوانسته از منافع اقتصادی این بخش بهره مند و سهم قابل توجهی از درآمدهای ارزی ایجاد شده را کسب نماید. با توجه به نقش واهمیت صنعت گردشگری خارجی در صحنه تجارت جهانی و کسب حدود 10 درصد ارزش کل معاملات دنیا (444 میلیارد دلار درآمد ارزی برای کشورهای میزبان گردشگران در سال 1998) و همچنین توان ایجاد درآمدهای ارزی و اشتغال زایی آن، در این تحقیق سعی شده، موقعیت گردشگری خارجی ایران همراه با یک آمیخته بازاریابی متناسب با بخش گردشگری مورد بررسی قرار گیرد تا راهکارهای عملی برای بهبود و افزایش تعداد ورودی ها با تکیه بر عناصر آمیخته بازاریابی گردشگری ارائه گردد. پرسش اصلی این تحقیق این است که آیا می توان با استفاده از آمیخته بازاریابی خدمات، به ترکیب و ترتیب جدیدی از آمیخته بازاریابی برای بخش گردشگری دست یافت که مبنای برای ارائه راهبردهای توسعه و بهبود این صنعت در ایران قرار گیرد؟ بدین خاطر، دستیابی به یک آمیخته بازاریابی در بخش گردشگری، نیازمند نقطه نظرات گردشگران خارجی به عنوان اصلی ترین مصرف کننده این بخش بوده و نظرات آنان در تعیین اجزای آمیخته بازایابی گرشگری تأثیر عمده دارد. در الگوی پیشنهادی این تحقیق، عناصر آمیخته بازایابی بخش کالا (4 ps) و بخش خدمات (7 ps) که از دیدگاه گردشگران خارجی دارای اهمیت زیادی بوده و در تصمیم گیری ها و ارزیابی آنان مورد استفاده قرار می گیرند، در سه عنصر کلیدی یعنی ترویج و ترفیع، جاذبه ها و خدمات گروه بندی شدند.