بررسی همراستایی استراتژی های سازمان با استراتژی های بازاریابی در شرکت های برتر صنایع غذایی کشور
الموضوعات :ناصر پورصادق 1 , سیده یلدا سخاوتی 2
1 - عضو هیات علمی دانشگاه دفاع ملی
2 - کارشناس ارشد مدیریت اجرایی
الکلمات المفتاحية: همراستائی, استراتژی سازمانی, استراتژی بازاریابی, شرکتهای برتر صنایع غذایی کشور,
ملخص المقالة :
همسویی استراتژیک، به بکارگیری فناوری اطلاعات به شیوه ای شایسته و بهنگام و در توازن با استراتژی ها ، اهداف و نیاز های کسب و کار اشاره دارد. تحقیقات انجام شده در زمینه همسویی استراتژیک ، وجود ارتباط مثبت و مؤثر بین استراتژی های رقابتی ، فناوری اطلاعات و عملکرد سازمانی را نشان می دهد و مدیرانی که در سازمانهایشان موفق به ایجاد همسویی استراتژی های سازمانی و بازاریابی شده اند، تاکید می کنند که ایجاد یکپارچگی برای بقا و موفقیت سازمانها ضروری به نظر می رسد. این پژوهش تاثیر همراستائی استراتژی های سازمانی را با استراتژی های بازاریابی که مطابق طبقه بندی مایلز و اسنو[i] (سازمانهایی با استراتژی تدافعی، سازمانهایی با استراتژی تحلیلی و سازمانهایی با استراتژی پیش نگر) ارزیابی کرده است. بعد از طبقه بندی استراتژیهای سازمانی پروفایلهای ایده آل سازمانی برای هر کدام از این استراتژیهای سازمانی ارائه گردید. جامعه آماری پژوهش حاضر شرکتهای برتر در زمینه صنایع غذائی کشور می باشد . در این تحقیق به لحاظ اینکه جامعه آماری از لحاظ مکانی دارای گستردگی زیادی بود، 10 شرکت برتر در زمینه غذائی به عنوان جامعه آماری انتخاب کرده و 60 پرسشنامه در میان آنها توزیع شد اطلاعات مورد نیاز هم از طریق اسناد و مدارک مربوط و هم از طریق پرسشنامه، بدست آمد. ابزار جمع آوری اطلاعات در بخش پیمایشی به منظور آزمون فرضیه های تنظیم شده این تحقیق ، شامل دو پرسشنامه، اولی شامل 18 سئوال پرسشنامه سنجش ساختار سازمانی(تدافعی، تحلیلگر، تهاجمی)و دومین پرسشنامه سنجش بازاریابی پورتر با 15 سئوال طراحی گردید. برای قابلیت اعتماد سؤالات ضریب آلفای کرونباخ 786/0 بدست آمد. برای سنجش عوامل موثر در رفتار اطلاع یابی، از آزمون پیرسون استفاده شد . سپس میزان همراستائی بین استراتژیهای سازمانی و استراتژیهای بازاریابی اندازه گیری شد. در نهایت در این پژوهش همبستگی میان همراستائی استراتژیهای سازمانی و استراتژیهای بازاریابی با عملکرد سازمانها مورد بررسی قرار گرفت.