شناسایی و رتبه بندی معیارهای موثر بر خرید الکترونیکی در کشور
الموضوعات :طهمورث حسنقلیپور 1 , سید محمد هاشمی نژاد 2 , محمد جواد عزیزان 3 , محسن صیقلی 4
1 - ندارد
2 - ندارد
3 - ندارد
4 - ندارد
الکلمات المفتاحية: فروشگاه الکترونیکی, مشتری, رضایت الکترونیکی, دلفی فازی,
ملخص المقالة :
اینترنت به عنوان یک کانال جدید برای مبادلات اقتصادی، منابع جدیدی برای ایجاد درآمد و فرصت در اختیار کسبو کارها قرار داده و به طور اساسی انتظارات مشتریان را در مورد سرعت، دقت، قیمت و خدمات تغییر داده است. امروزهآگاهی از انتظارات و خواسته های مشتریان الکترونیکی، نقش کلیدی در تامین رضایت آنها و بقای چنین کسب و کارهاییدارد. از این رو در تحقیق حاضر معیارهای موثر در زمینه خرید الکترونیکی با استفاده ازمطالعات کتابخان های، بررسیپژوهش های قبلی انجام گرفته و انجام مصاحبه ها شناسایی شده و سپس به کمک روش دلفی فازی کلیدیترین آنهاانتخاب شدند و به صورت پرسشنامه ای با طیف لیکرت 5 تایی در اختیار مشتریان یک فروشگاه اینترنتی قرار داده شدندکه با استفاده از داد ههای جم عآوری شده از 120 پرسشنامه، معیارهای موثر بر خرید الکترونیکی از نگاه مشتریان با کمکروش تاپسیس فازی اولویت بندی شدند ودر انتها نیز، براساس نتایج حاصله، پیشنهاداتی در راستای ارتقاء سطحرضایت مندی و تمایل به خرید مشتریان ایرانی از فروشگاه های الکترونیکی ارایه گردیده است. امید است انجام چنینتحقیقاتی در ایران زمینهساز گسترش روز افزون کسب و کارهای اینترنتی شود.