ارزیابی کیفیت پایان نامه های کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی به منظور ارتقاءکیفیت یادگیری دانشگاهی
الموضوعات :عبدالرحیم نوه ابراهیم 1 , یزدان منصوریان 2 , سکینه رحیمی 3
1 - دانشیار دانشگاه خوارزمی
2 - دانشیار دانشگاه خوارزمی
3 - دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی
الکلمات المفتاحية: ارزیابی, پایاننامه, تحلیل محتوا, اصول نگارش علمی,
ملخص المقالة :
زمینه: پایان نامه های دانشگاهی از دو بعد، قابل توجه و بررسی هستند: محتوا و ساختار. پژوهشها باید به روش علمی انجام شده، و نتایج حاصله، با رعایت اصول نگارش علمی گزارش شود. هدف: پژوهش حاضر با هدف ارزیابی کیفی پایان نامه های کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه تربیت معلم در سال های 89-80 صورت گرفت. روش: پژوهش به روش توصیفی- تحلیلی انجام گرفت. تعداد 57 پایان نامه به روش سرشماری مورد بررسی قرار گرفت. دادهها با استفاده از پرسشنامه ای که حاوی 96 سؤال در هفده شاخص و هفت بخش شامل مدخل، کلیات، ادبیات، روش، یافته ها، نتیجه گیری و منابع گردآوری شد. ابزار گردآوری دادهها، مشاهده و به صورت اسنادی انجام گرفت و بر اساس مقیاس پنج درجه ای لیکرت درجه بندی شد. تحلیل دادهها با استفاده از آزمونهای آمار توصیفی از قبیل فراوانی، درصد، درصد تراکمی، میانگین و انحراف استاندارد، صورت گرفت. یافته ها: یافتهها نشان داد میانگین کل بخش های هفت گانه در پایان نامه های مورد بررسی، بر اساس پیوستار پنج درجه ای مطلوبیت در وضعیت نسبتاً مطلوب قرار گرفت. بخشهای مدخل ، یافته ها و منابع در وضعیت مطلوب و بخش های کلیات، ادبیات، روش، و نتیجه گیری در وضعیت نسبتاً مطلوب قرار گرفت. نتیجه گیری: نتایج نشان داد پایان نامه ها در وضعیت نسبتاً مطلوب قرار دارند. برگزاری کارگاههای روش تحقیق، ارائه دروسی مبنی بر اصول نگارش علمی و پایان نامه نویسی، ارزیابی مرتب پایان نامهها و تدوین دستورالعملی که بخش های مختلف پایان نامه را تشریح نماید، میتواند در ارتقاء کیفیت پایان نامهها تأثیرگذار باشد.