آیندهنگاری شرکتی: مرور نظاممند ادبیات
الموضوعات :
مهدی جنیدی جعفری
1
,
محمد تقی تقوی فرد
2
,
علیرضا جلالی فراهانی
3
1 - دانشجوی دکتری آیندهپژوهی دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین (مسئول مکاتبات)
m.joneidi@modares.ac.ir
2 - استاد دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
3 - مشاور مرکز مطالعات مدیریت دانشگاه تربیت مدرس و مدیر مرکز تحقیقات و تحول استراتژیک بانک ملت
الکلمات المفتاحية: ", مرور نظاممند", , ", آیندهنگاری", , ", آیندهنگاری شرکتی", , ", آیندهنگاری راهبردی", , ", آیندهنگاری سازمانی", , ", کتابسنجی", ,
ملخص المقالة :
با توجه به سرعت تغییرات محیطی و عدم قطعیتها، شرکتها نسبت به اثربخشی برنامهریزیها که بر اساس تجربیات و مفروضات گذشته بنا نهاده شده اطمینان کمتری پیدا کردهاند. در عوض، مدیران این موضوع را درک کردهاند کردند که تصمیمات مرتبط با کسبوکار نه تنها باید بر اساس دادههای گذشته اتخاذ نشده، بلکه باید بر اساس ارزیابی نظاممند روندهای احتمالی آینده و با بررسی و تفسیر مداوم ناپیوستگیها در محیط خارجی اخذ شوند. آیندهنگاری شرکتی را میتوان بهعنوان خواست شرکت برای فهمیدن و درک آیندههای متعدد در جهت منافع بلندمدت شرکت تعریف نمود. این مقاله با هدف مرور نظاممند ادبیات آیندهنگاری شرکتی بین سالهای 2006 تا 2022 به رشته تحریر درآمده است. مرور نظاممند ادبیات آیندهنگاری شرکتی شامل تولیدات علمی کشورها، توزیع مقالات بر اساس سال انتشار، نشریه، پدیدآورندگان، میزان استناددهی به نشریه و محقق و از منظر روششناسی طبقهبندی شده است. یافتهها نشان میدهد که موضوع آیندهنگاری شرکتی به مرور زمان بیشتر مورد توجه قرار گرفته است و پژوهشگران میتوانند از رویکردهای نظری و روششناختی مختلف برای بررسی آیندهنگاری شرکتی و پوشش خلاء تحقیقاتی استفاده بیشتری کنند.