ارائه مدل حکمرانی توسعه کسب و کار کارآفرینانه
الموضوعات :
ابوالفضل انصاری
1
(
دانشجو
)
فریدون رهنما رودپشتی
2
(
دانشیار، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران.
)
غلامرضا معمارزاده طهران
3
(
مدیریت دولتی دانشکده مدیریت واحد علوم و تحقیقات
)
فاطمه حمیدی فر
4
(
گروه مدیریت آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران ، ایران
)
الکلمات المفتاحية: حکمرانی, کسب و کار کارآفرینانه, توسعه کسب و کار,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر ارائه مدل حکمرانی توسعه کسب و کار کارآفرینانه بود. روش پژوهش عبارت بود از روش مدل معادلات ساختاری به روش کمی و همچنین جامعه پژوهش عبارت بودند از کلیه مدیران مراکز دولتی و بخش خصوصی کارآفرین بزرگ در سال 1400. در بخش کمی، با استفاده از فرمول کوکران 292 نفر انتخاب شدند. ابزار تحقیق پرسشنامه محقق ساخته بود. تجزیه و تحلیل دادههای جمع آوری شده، به دو روش توصیفی و استنباطی با استفاده از نرم افزارهای SPSS 16 و Smart PLS انجام شد. نتایج نشان داد هفت مولفه در تبیین مدل حکمرانی توسعه کسب و کار کارآفرینانه نقش دارند که عبارتند از: عوامل اقتصادی (اصلاح ساختارهای بانکی)، ایجاد مزیت رقابتی بین المللی، حذف نهادهای موازی، نوسازی بدنه دولت، ایجاد زیرساخت ها (سخت افزاری نرم افزاری)، نفود در بازارهای بین المللی، و در نهایت جوان سازی بدنه دولت. جهت بررسی برازش مدل، به بررسی X2، R و RS؛ پرداخته شد که وجود X2 پایین و نسبت کای دو به درجه آزادی کمتر از سه، و همچنین ضریب تعینن و ضریب تعیین تعدیل شده محاسبه شده؛ نشاندهنده برازش مناسب مدل بود.
.
_||_.