ارایه مدل شکلگیری رفتار بوتلگینگ کارکنان و تأثیر آن بر بهبود عملکرد مدیریتی با نقش میانجی مدیریت دانش سازمانی (مطالعه موردی: شرکت سایپا)
الموضوعات :امامعلی ساعتی قره موسی 1 , سلیمان ایرانزاده 2 , هوشنگ تقی زاده 3 , مجید باقرزاده خواجه 4
1 - دانشجوی دکترای مدیریت صنعتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
2 - استاد گروه مدیریت صنعتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
3 - گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تبریز، تبریز، ایران
4 - استادیار گروه مدیریت صنعتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
الکلمات المفتاحية: رفتار بوتلگینگ کارکنان, عملکرد مدیریتی, مدیریت دانش سازمانی.,
ملخص المقالة :
هدف اصلی تحقیق حاضر ارایه مدل شکلگیری رفتار بوتلگینگ کارکنان و تأثیر آن بر بهبود عملکرد مدیریتی با نقش میانجی مدیریت دانش سازمانی بود. این تحقیق از نظر روش، توصیفی ـ پیمایشی (از نوع مقطعی) میباشد و از نظر هدف از نوع تحقیقات کاربردی و از نظر نوع در زمرة تحقیقات اکتشافی است. جامعه آماری این تحقیق کلیه مدیران و کارشناسان شرکت سایپا میباشد که نمونهای به حجم 256 نفر به صورت نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. جهت گردآوری دادهها از مصاحبه و پرسشنامه استفاده شد که روایی و پایایی هر یک از ابزار سنجش از طریق آزمونهای آماری به تأیید رسیده است. نتایج تحلیلها نشان داد عوامل مؤثر بر شکلگیری رفتار بوتلگینگ کارکنان شامل عوامل فردی (ضعف در بیان ایدهها، عدم تناسب ایده با فعالیت کاری، سطح آگاهی پایین فرد، تجارب منفی، تمایل به حفظ ایده فردی، عملگرایی ضعیف، شخصیت و تیپ درونگرای فرد، عدم اعتماد به مدیران و سرپرستان، ترس از سرقت ایده، علاقه و انگیزش پایین فرد به رهیافت پیشرفت، عدم تناسب ایده با نیاز سازمان، ریسکگریزی فردی) و عوامل سازمانی (فرهنگ محافظه کار سازمانی، عدم دسترسی به منابع، ساختار بروکراتیک سازمان، نظارت و کنترل سازمانی، تفویض اختیار و استقلال پایین کاری، جریان ضعیف اطلاعات در سازمان، جو سازمانی، عدم حمایت مدیران از ایدههای نو، فرهنگ فردگرایی در سازمان، ضعف سیستم پاداش در سازمان، عدم وجود تیمهای سازمانی، مدیریت ضعیف دانش در سازمان، فقدان منابع تکنولوژیکی و آزمایشگاهی در سازمان، سبک مدیریت سازمان، مهارت و دانش پایین مدیریت سازمان) میباشد.