آینده پژوهی بازار قوطی نوشیدنی آلومینیومی در ایران
الموضوعات :سهراب دل انگیزان 1 , یوسف محمدی فر 2 , بهاره بهرامی نیا 3
1 - گروه علوم اقتصاد، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه ، ایران
2 - گروه کارآفرینی ،دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه ، ایران
3 - گروه مدیریت کار آفرینی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
الکلمات المفتاحية: بازار قوطی نوشیدنی, قوطی آلومینیومی, آینده پژوهی, تحلیل تأثیر متقابل, سناریو,
ملخص المقالة :
قوطی های آلومینیوم پایدارترین نوع بسته بندی در تمامی جهات میباشند که می توانند علاوه بر تاثیرات ژرف زیست محیطی، به لحاظ اقتصادی نیز مورد آینده پژوهی و مطالعه قرار گیرد. مقاله پیش رو برگرفته از پژوهشی است که به آینده پژوهشی بازار قوطی نوشیدنی آلومینیومی در ایران پرداخته است. نوع روش تحقیق مورد استفاده آمیخته(ترکیبی از روش کمی و کیفی) روشهای مورد استفاده: sleep، دلفی، تحلیل تأثیر متقاطع و سناریونویسی بوده است. در بخش های مختلف به فراخور نیاز از ابزار های متعددی مانند پرسشنامه، مصاحبه عمیق نیمه ساختار مند و همچنین از نرم افزارهای متعددی مانند Micmac و Senario wizard و 24 SPSS (به منظور تجزیه و تحلیل داده های کمی) بهره گیری شد. 27 عامل اصلی از میان 50 عامل کلیدی موثر بر آینده بازار به روش دلفی استخراخ شد. در ادامه با استفاده از نرم افزار میک مک شده، پنج عامل کلیدی موثر بر آینده این بازار(شامل تحریم های اقتصادی، روابط بین المللی کشور، تورم، نوسانات نرخ ارز و شیوه مدیریت) تعیین شد. سپس، برای تدوین سناریو پنج عامل کلیدی موثر وارد نرم افزار سناریو ویزارد شد. و در نهایت تحریم های اقتصادی و شیوه های مدیریت به عنوان اصلی ترین متغیرها برای تدوین سناریوهای نهایی انتخاب و با توجه به شرایط احتمالی پیش رو، چهار سناریو برای آینده بازار این صنعت، ارائه شد. محتمل ترین سناریوی پیش روی بازار قوطی نوشیدنی آلومینیومی در ایران شرایط مطلوب را نشان می دهد از سوی دیگر،شرایط بحرانی عوامل بیرونی و درونی بازار نیز دور از انتظار نیست.