پیش بینی ابعاد و مولفههای نوآوری در مدل کسبوکارهای تثبیت شده با رویکرد تفکر طراحی (مورد مطالعه: صنایع منتخب)
الموضوعات :
سیامک باراندوست
1
,
کمال سخدری
2
,
علی داوری
3
1 - دانشجوی دکتری گروه کارآفرینی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی
2 - استادیار گروه کارآفرینی سازمانی، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهرانف تهران، ایران
3 - استادیار، گروه کسب و کارجدید، دانشکده کارآفرینی ،دانشگاه تهران
الکلمات المفتاحية: مدل کسبوکار (BM), نوآوری, نوآوری در مدل کسبوکار (BMI), تفکر طراحی (DT),
ملخص المقالة :
زمینه و هدف: امروزه نوآوری در مدل کسبوکار (BMI) یکی از راه حل های اساسی کسبوکارها جهت پاسخگویی به پویایی های محیطی و افزایش توان رقابت پذیری بنگاه هاست. پژوهش حاضر با هدف شناسایی ابعاد و مولفههای چارچوب نوآوری در مدل کسبوکارهای تثبیت شده رویکرد تفکر طراحی (DT) در صنایع منتخب است. روش : پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از لحاظ روش پیمایشی و ترکیب کیفی و کمی است. روش نمونه گیری غیراحتمالی، هدفمند و مبتنی بر روش نمونهگیری گلوله برفی انتخاب که بعد از 8 مصاحبه اشباع نظری حاصل شد. برای گردآوری دادهها در بخش کمی از پرسشنامه محقق ساخته براساس بخش کیفی استفاده شد و تعداد 101 پرسشنامه جمع آوری گردید. سپس دادهها با روش مدلسازی معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزار Smart PLS3 تحلیل شد. یافته ها: براساس دیدگاه صاحبان فرایند، ادبیات نظری موجود و نتایج مدلسازی معادلات ساختاری، چارچوب یکپارچه فرایند BMI در صنایع منتخب با رویکرد DT دارای پنج بعد فاز شروع، فاز الهام گرفتن، فاز ایده پردازی، فاز ادغام و فاز پیاده سازی و دوازده مولفه تشکیل تیم، آماده سازی محیط، دستور کار طراحی، درک و کشف، تحلیل و تفسیر، خلق ایدهها، غربالگری و انتخاب ایده ها، نمونهسازی و آزمون، طراحی مدل کسب و کار، عرضه اولیه، یادگیری و مقیاس پذیری است. نتیجه : ابعاد و مولفههای احصاء شده از یافته های پژوهش حاضر تطابق با اغلب پژوهش های قبلی دارد. همچنین تفکر طراحی (DT) رویکردی است که میتواند موجب نوآوری در مدل کسبوکارهای (BMI) تثبیت شده صنایع منتخب گردد.