نقش آینده پژوهی آموزش مجازی در توسعه کار آفرینی:یک پژوهش کیفی
الموضوعات :آرزو رحیم زاده ینگه قلعه 1 , کیومرث نیاز آذری 2 , نگین جباری 3
1 - مدیریت آموزشی ، دانشکده علوم انسانی ، دانشگاه آزاد اسلامی گرگان ، ایران
2 - استاد گروه مدیریت آموزشی،عضو هیات علمی دانشگاه آراد اسلامی،ساری،ایران
3 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی گرگان
الکلمات المفتاحية: آموزش مجازی, توسعه کار آفرینی, واژه های کلیدی:آینده پژوهی, پژوهش کیفی,
ملخص المقالة :
چکیدهزمینه:آینده پژوهی؛دانش تحلیل،طراحی وبرپایی هوشمندانه آینده است وآموزش مجازی به عنوان،رویکردی نوین در توسعه کار آفرینی به یکی از مهم ترین روش های آموزشی درحوزه ی فناوری اطلاعات و ارتباطات با برداشتن زمان و مکان و دست یابی به فرصت های آموزشی متنوع،نیازمند مفهومی برای ایجاد تصویری از آینده برای بهبود و کار آفرینی می باشد.هدف: این پژوهش باهدف بررسی نقش آینده پژوهی آموزش مجازی درتوسعه کار آفرینی صورت گرفت.روش: باتوجه به هدف وماهیت پژوهش ازروش پژوهش ترکیبی یا آمیخته با تلفیق روش های کیفی وکمی استفاده شده است.جامعه آماری در بخش کیفی،18 نفراز خبرگان،صاحبان نظران،روسای دانشگاه که باروش نمونه گیری گلوله برفی ودرقسمت کمی،اعضای هیئت علمی دانشگاه های خراسان شمالی به تعداد 224 نفرباروش نمونه گیری تصادفی طبقه ای متناسب باحجم دانشکده ها انتخاب شدند.برای جمعآوری اطلاعات از مصاحبه و پرسشنامه محقق ساخته استفاده شدوجهت پایایی نیز با استفاده ازآزمون آلفای کرونباخ،ضریب پایایی هر مقوله بدست آمدکه یافته ها نشان داداین ضریب برای تمام مولفه ها بیشتر از 7/0 است.روش تجزیه وتحلیل داده های مصاحبه دربخش کیفی،کدگذاری باز،محوری وانتخابی ودربخش کمی تحلیل عاملی تائیدی انتخاب شده است.نتایج نشان داد که برای مولفه توسعه کارآفرینی 117 کد باز درقالب دومقوله(شاخص درونی و بیرونی) ومولفه آینده پژوهی آموزش مجازی 62 کد باز در قالب دو مولفه(راهبردهای کیفیت بخشی در جهت توسعه آموزش مجازی و زیرساختارهای آموزش مجازی) شناسایی شد.نتایج تحلیل عاملی مرتبه دوم نیز نشان داد که مولفه های توسعه کارآفرینی، مولفه توانمندی کارآفرینی بیشترین اهمیت و فرهنگ کارآفرینی با ضریب 0,58 در کمترین اهمیت را در مدل دارند.
_||_