بررسی رابطه بازاریابی داخلی و کیفیت محصول بواسطه رضایت کارکنان
الموضوعات :علیرضا میبدی ثانی 1 , علی اصغر هادی زاده 2 , محمدرضا بهرام زاده 3
1 - گروه مدیریت بازرگانی، موسسه آموزش عالی کاویان، مشهد، ایران.
2 - عضو هیئت علمی موسسه آموزش عالی کاویان، گروه مدیریت، ایران، مشهد
3 - عضو هیئت علمی موسسه آموزش عالی کاویان، گروه مدیریت، ایران، مشهد
الکلمات المفتاحية: بازاریابیداخلی, رضایتشغلی, کیفیتمحصول,
ملخص المقالة :
امروزه، نهادهای خدماتی و تولیدی بهمنظور جلب رضایت مشتریان و افزایش وفاداری آنها همواره سعی در خلق مزیتهای رقابتی مختلفی هستند که بر این مبنا، غالباً تحقیقات بازاریابی و ارتقاء کیفیت را بهعنوان محور اصلی پژوهشهای خود قرار دادهاند. هدف از این تحقیق بررسی رابطه بازاریابی داخلی و کیفیت محصول بهواسطه رضایت کارکنان در بین کارکنان و مشتریان در شرکت تولید خمیرمایه (مخمر خشک فوری) با 360 کارمند بوده است که به روش توصیفی و پیمایشی انجامشده است. نمونه آماری این پژوهش که از جامعه آماری دوگانه کارمندان و مشتریان انتخاب شده است شامل 248 نفر از کارکنان شاغل در کارخانه و دفتر مرکزی و همچنین 355 نفر از مشتریان این محصول بود. برای به دست آوردن این حجم نمونه برای جمعیت مشتریان از روش نمونهگیری بر اساس قاعده سرانگشتی و برای جمعیت کارکنان از روش نمونهگیری تصادفی ساده استفاده شده است. دادههای موردنیاز توسط پرسشنامههای محقق ساخته جمعآوری گردید. در این مطالعه، از نرمافزار "اسپیاساس" نسخه 26 برای توصیف اطلاعات و مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار "آموس" نسخه 24 برای پاسخ به فرضیههای تحقیق استفاده شد. نتایج این پژوهش نشان داد که رابطه معناداری بین بازاریابی داخلی و کیفیت محصول بهواسطه رضایت کارکنان وجود دارد که در ادامه محقق پیشنهادهایی را نیز بر همین مبنا ارائه داد.
_||_