شناسایی عوامل موثر بر همکاری استراتژیک زنجیره تامین در صنعت قطعه سازی تبریز
الموضوعات :هوشنگ تقی زاده 1 , ناهیده حیدرزاده 2 , مرتضی هنرمند عظیمی 3
1 - استاد گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تبریز، ایران
2 - دانشجوی دکترای مدیریت صنعتی، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
3 - استادیار،گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، , واحد تبریز، ایران
الکلمات المفتاحية: کلید واژه: زنجیره تامین, همکاری استراتژیک, قطعه سازی تبریز,
ملخص المقالة :
زمینه: همکاری بین شرکتها در زنجیره تأمین صنایع برای دستیابی به مزیت رقابتی امری مهم و حیاتی بشمار می آید، که این امر نیازمند وجود یک دیدگاه سیستماتیک در زنجیره تامین می باشد. هدف: در این تحقیق هدف شناسایی عوامل موثر بر همکاری استراتژیک زنجیره تامین در صنعت قطعه سازی تبریز است که با رویکرد تحلیلی به تعیین و دسته بندی بندی مولفه ها پرداخته شده است. روش ها: این تحقیق از نوع تحقیقات کاربردی و تحلیلی بوده جامعه آماری تحقیق تولید کنندگان قطعات خودرو به تعداد 150 واحد و حجم نمونه بر اساس جدول مورگان 108 واحد انتخاب شده است. ابزار تحقیق، پرسشنامه بوده است که روایی آن از طریق روایی محتوایی و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ مورد سنجش و تایید قرار گرفته شده است. برای تحلیل داده ها از روش تحلیل عاملی اکتشافی با استفاده از نرم افزار spss استفاده شده است. یافته ها: یافته های حاصل از آزمون برازش نمونه بر اساس شاخص بارتلت و کفایت نمونه برابر با 0.879 بوده و ضریب اشتراکات استخراجی برای تمامی ابعاد بیشتر از 0.5 بدست آمده و درصد واریانس تجمیعی تبیین شده عوامل موثر 60.007 درصد بوده که عوامل موثر بر همکاری استراتژیک را در پنج مولفه دسته بندی کرده است. نتیجه گیری: نتایج نشان داده است که همکاری استراتژیک در پنج عامل؛ سطح همکاری، زیر ساخت های همکاری، مکانیزم های همکاری، هماهنگی در وظایف و جنس هماهنگی دسته بندی شده اند.
_||_